בג"ץ לצה"ל: לעגן את פעילות גלגלצ בפקודות מטכ"ל

זאת במסגרת עתירתו של עו"ד גיא אופיר, שטען כי פעילות התחנה אינה חוקית, ועל כן גם שיטת הפלייליסט - לפיה נקבעים אילו שירים יושמעו בשידוריה - אינה חוקית

בג"ץ הורה למדינה להסדיר בתוך 45 ימים בפקודות מטכ"ל את פעילות גלגלצ ולעגן את פעילות התחנה בחוק, זאת כחלק ממה שכונה "בג"ץ הפלייליסט", אותו הגיש עו"ד גיא אופיר.

עו"ד אופיר טען בעתירתו כי פעילות התחנה אינה חוקית, ועל כן גם שיטת הפלייליסט - לפיה נקבעים אילו שירים יושמעו בשידוריה - אינה חוקית.

הרכב השופטים בראשותה של הנשיאה דורית ביניש קבע, לאחר שבפרקליטות הבהירו כי קיימת הוראת פיקוד עליון באשר לתחנה הממתינה להוראת פיקוד עליון, כי יש להשלים את התהליך בתוך חודש וחצי. אם עד אז לא תוסדר הפעילות לשיטתו של העותר - הוא יוכל להגיש עתירה נוספת.

לפני כשנה הגיש אופיר עתירה לבג"ץ, בה טען כי תחנת-הבת של גלי צה"ל, הפועלת מאז שנת 2002, "פועלת בהיעדר תכלית ציבורית מובהקת, בוואקום חקיקתי, בהעדר רגולציה מתאימה, ללא הנחיות ופיקוח, ללא ביצוע מכרזים ותוך התעלמות מביקורת ציבורית ומשפטית, לרבות דו"חות של מבקר המדינה".

עוד טען אופיר כי "גוף זה פועל תחת השפעת תאגידים מסחריים בעלי עוצמה המצוידים בקשרים תעסוקתיים ומסחריים עם גלגלצ ועם בעלי תפקידים בכירים בתחנה".

אופיר גרס, כי שיטת הפלייליסט, כלפיה יש ביקורת ציבורית רבה, היא אחד הסממנים לאי-התקינות בפעילות התחנה.

המדינה ענתה אז כי "כל פעולה של עריכת מוזיקה היא יצירת פלייליסט, על כן דרישה לביטול הפלייליסט - כמוה כדרישה להפסקת מוזיקה ברדיו".

בתשובת המדינה נחשף אז אופן קבלת ההחלטות סביב בחירת השירים, ונאמר כי שיר נבחר לשידור על-פי "סיכוייו להפוך ללהיט".

היום (ב') אמר אופיר כי "כל ההתנהלות של גלגלצ היא בעייתית, כי אין לה הסדרה חקיקתית. זה פתח לשרירותיות ולשחיתות. השופטים בעצמם ציינו כי כדי למנוע פרוטקציות בבחירת השירים, הדבר צריך להיות מעוגן בחוק. מוקדם להחליט מה ההחלטה אומרת בעצם. אחרי שהמטכ"ל יקבע את הנהלים ואת אופן הפעולה, אם הדברים לא יוסדרו - ייתכן כי יהיה צורך להגיש עתירה נוספת. אני די מעודד מאמירות בג"ץ שהסדר נורמטיבי צריך להתקיים, ושצריך באמצעותו למנוע את נושא הפרוטקציות".

מגללגל"צ נמסר: "אנו מרוצים. בית המשפט ציין לטובה את העבודה המקצועית ואת שקיפות הנהלים בשיטת הפלייליסט וקבע כי אין מה לדון בנושא זה".