השיעמומון של חילוץ כורים

סיקור חילוץ הכורים בצ'ילה ממחיש מדוע אין היתכנות כלכלית לערוץ חדשות מקומי

1. יפה לימית סול אדום. יש מי שחשב שמראה צבעי הלאום של HOT על מסך הפריים-טיים של זכיינית ערוץ 2 קשת הוא משהו בלתי אפשרי לחלוטין, ובכל זאת, חדר המצב של "אל תפיל את המיליון" נבנה בחסות חברת הכבלים.

ההשקעה הכלכלית של HOT בשעשועון החדש, שאפשר לשער שעלתה על מאות אלפי שקלים, לא מסמנת רק עידן חדש ביחסי שתי החברות, שסוחבות שק של משקעים האחת כלפי השנייה. היא מוכיחה כי חרף האגו והכוחניות, בסופו של יום בשוק התקשורת הישראלי - השקל מדבר.

שני גופים כה "עבים", החולקים את המיטה הכה קטנה של השוק המקומי, לא יכולים היו להפנות גב נרגז אחד לשני לאורך זמן.

2. כשרוצים, זה מאוד פשוט. אפרופו HOT, החברה הוכיחה לנו השבוע שוב כי החלטה לבצע שינוי בחברה שלך תתקבל בדרך-כלל בחברה המתחרה. הכבלים יצאו במבצע ראשון מסוגו ללא התחייבות - ובתוך שעות ספורות yes הגיבו במהלך דומה. תרחיש דומה היה גם בהחלטה על חבילה צרה.

שאפו לכבלים על המהלכים, שאפו ללוויין על המענה המיידי, אם אכן מדובר בכזה. לו הייתי ממעיט בערכן של שתי החברות ולא מייחס להם פעילות תחרותית מחושבת וכה זריזה, הייתי אומר שמישהו צריך להתעורר בלשכת הממונה על ההגבלים העסקיים ולבדוק את הסימולטניות המחשידה הזו.

3. ובינתיים בערוץ 1. תענוג היה לראות השבוע את יעקב אחימאיר משוחח בשעה 19:45 בערב עם מורה ללשון על הצלת השפה העברית המקראית. לשון, אגב, היתה אולי האיבר היחיד בגוף שלא ראו באותה שעה בתוכניתו של גיא פינס בערוץ 10.

ובכל זאת, צריך להזכיר כי עם כל הניקיון המרענן של ערוץ 1, הערוץ הציבורי אינו שייך לבני גיל הזהב. שורת ההחלטות האחרונה בישיבות ועדת הטלוויזיה מראה כי מישהו חושב שם שטלוויזיה ערכית משמעה טלוויזיה לבני 50 פלוס, בדרך-כלל ימניים ודתיים.

אפרים סידון כותב את תוכנית ערב השבת שכנראה יגיש ג'קי לוי? תוכנית סאטירה של "לאטמה"? שרים עם עינת שרוף? ניסים גרמה?! גם 1,000 לייקים בפייסבוק ליו"ר החדש אמיר גילת לא יצעירו את ערוץ 1, כמו התייחסות על המסך למסה המרכזית של משלמי האגרה - בני ה-49 ומטה.

4. איפה אתם הייתם כשחילצו את הכורה השלישי בצ'ילה? זו שאלה שאיש לא ישאל את עצמו בעוד כמה וכמה שנים. מעניין באמת אם אלה שרוצים להקים כאן ערוץ חדשות ישבו וצפו כל הלילה בחילוץ הכורים הצ'יליאנים. זו היתה דוגמה חיה לשיעמומון שצפוי להיות ערוץ כזה, שבימי שלום במזרח-התיכון יכפה עלינו כותרות בלתי רלבנטיות לחיינו.

צריך לזכור כי המנדט של ערוץ חדשות, אם יקום, יהיה לשדר חדשות כל היום, גם כשאין ממש כאלה. מצב כזה, בכמות הצופים שיש כאן, נידון לרייטינג עשרוני בלבד ולכיליון כלכלי. הלא אם באמת קורה פה משהו דרמטי, כל הערוצים המרכזיים גם כך משנים את שידוריהם.

היתכנות כלכלית אמיתית יכולה להיות לערוץ חדשות ישראלי רק אם ישדר באנגלית ויהיה לערוץ בינלאומי מסחרי שישדר לעולם כולו מירושלים.