לקראת הלאמת הרכבת הקלה: נת"ע מפרסמת מכרזי תפקידים

בדיונים פנימיים באוצר הביעו באגף החשב הכללי ספקות לגבי המתכונת המוצעת של הפרויקט ודרשו לערוך שינויים שיביאו לחיזוק יכולותיה של נת"ע

חברת נתיבי תחבורה עירוניים, החברה הממשלתית האחראית על פרויקט הסעת ההמונים בגוש דן, תפרסם בשבוע הבא הזמנה למועמדים לתפקידי מנכ"ל, סמנכ"ל הנדסה ויועץ משפטי.

ישי דותן, שכיהן כמנכ"ל החברה במשך שבע שנים, התפטר ביוני האחרון ומאז ממלאת את מקומו סמנכ"לית הכספים של נת"ע גלית אסף שנהר. פרסום המכרזים נעשה בתיאום עם רשות החברות כחלק מהיערכות החברה לביצוע פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן.

אתמול דיווח "גלובס" כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה לערוך דיון בלשכתו בנושא עתיד פרויקט הרכבת הקלה. הדיון נערך ביוזמתו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, והוזמנו אליו הדרגים המקצועיים הבכירים במשרדי התחבורה והאוצר.

הדיון הוגדר כדיון הכנה לקראת ישיבת הממשלה שתדון בהצעת המחליטים של האוצר והתחבורה להלאים את הפרויקט ולהעביר את האחריות לביצועו למשרד התחבורה ולנת"ע. הדיון אצל נתניהו בא על רקע התגברות הקולות בממשלה הקוראים לשקול מחדש את ההחלטה להלאים את הפרויקט.

בדיונים פנימיים שנערכו באוצר הביעו באגף החשב הכללי ספקות לגבי המתכונת המוצעת של הפרויקט ודרשו לערוך שינויים שיביאו לחיזוק יכולותיה של נת"ע. ההחלטה הרשמית על הלאמת הפרויקט, שהיתה אמורה להתקבל בישיבת הממשלה השבוע, נדחתה למועד חדש שטרם נקבע, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין.

היועץ נימק את הבקשה ברצונו בשהות כדי ללמוד את הנושא, על רקע הבוררות המתנהלת בין המדינה זכיינית הרכבת, קבוצת MTS. גורמים המעורבים בפרויקט אמרו ל"גלובס" כי להערכתם פרקליטות המדינה תבקש להצטרף להליכי הבוררות מול MTS. כיום מיוצגת המדינה על-ידי עו"ד יוסי בנקל ממשרד ראב"ד, מגריזו בנקל.

פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה, שהיקפו 11 מיליארד שקל, כולל הקמת קו רכבת באורך 22 קילומטר מפתח תקווה לבת ים. הקו שיעבור בשטחן המוניציפלי של חמש רשויות, יכלול 23 תחנות עיליות ו-10 תת-קרקעיות.

לאחרונה נבדקת האפשרות להאריך את הקו בכ-2 קילומטרים נוספים עד לראשון לציון מערב.

המדינה לבוררים: אין לכם סמכות

המדינה אינה מכירה בסמכות הבוררים להוציא צו שימנע את הלאמת פרויקט הרכבת הקלה הגוש דן, כך עולה מתשובת המדינה שהוגשה אתמול לבוררים בסכסוך בינה לבין MTS. תשובת המדינה באה בעקבות בקשת MTS מהבוררים להוציא צו ארעי שימנע מהמדינה לנקוט בפעולות העשויות לשנות את המצב בשטח כל עוד מתנהל דיון בתביעה שהגישה MTS.

בתביעתה דורשת הקבוצה לחייב את המדינה לעמוד בהסכם הזיכיון עמה מ-2007 ולחלופין לפצותה על הוצאותיה בסך מאות מיליוני שקלים ועל אובדן רווח של 1.5 מיליארד שקל, שהיה צפוי לה בפרויקט. התביעה לבוררים הוגשה לאחר שהמדינה הודיעה ל-MTS באוגוסט על ביטול הסכם הזיכיון. הבוררים בסכסוך הם השופטים בדימוס יהודית צור ובועז אוקון ועו"ד אלי זהר.

MTS זכתה ב-31 בדצמבר 2006 במכרז לתכנון, הקמה והפעלה למשך 32 שנה של פרויקט הקו האדום. ב-MTS שותפות אפריקה ישראל, סימנס הגרמנית, אגד, CCECC הסינית וסוארס דה קושטה הפורטוגלית.