סמנכ"ל אורנג' צרפת: "אנחנו בדרך לטלוויזיה חברתית"

קסוויר קוטור, סמנכ"ל התוכן של אורנג' צרפת, מעריך כי התוכן שאנו מכירים עומד להשתנות באופן דרמטי - הוא יהפוך להיות יותר חברתי ויגיע אלינו בכל זמן ועל כל מסך

"אנחנו באמצע הדרך של המיזוג בין התוכן המסורתי לבין התוכן החדשני, שכולל המלצות של משתמשים ושילוב בין תוכן לבין חברתיות", כך מעריך בראיון ל"גלובס" קסוויר קוטור, סמנכ"ל התוכן של פראנס טלקום, שמחזיקה גם באורנג'.

קוטור, שביקר לאחרונה בישראל במסגרת כנס Contech, אחראי במסגרת תפקידו על כל נושא התוכן של מערך הטלוויזיה של אורנג' בצרפת - מערך שמנסה לקרוא תיגר על המודלים הרגילים של כבלים ולוויין.

אם בישראל כל נושא הטלוויזיה הרב-ערוצית עדיין לא מפותח מחוץ לתחומים של HOT ו-yes, בצרפת מחזיקה כיום אורנג' במערך של 3 מיליון מנויים, שמקבלים היצע טלוויזיוני רחב באמצעות קווי האינטרנט.

- בישראל, כשאומרים אורנג', ישר חושבים על סלולר. האם זה שונה בצרפת?

"אורנג' מהווה כיום הזרוע השיווקית המרכזית של פראנס טלקום. יכול להיות שאנחנו צריכים לעשות מיתוג מחדש לפראנס טלקום ולשנות את שם החברה לאורנג'.

"בצרפת כתוב על החשבונית את שמות שתי החברות, ולכן ברור לצרכנים שמדובר לא רק בחברת סלולר. אורנג' מהווה את הצד החדשני של פראנס טלקום, וצריך לשאוף שהכיוון יהיה לקראת אורנג' ולא להיגרר חזרה למטריה של פראנס טלקום. זה קשה לקשור את המודרניות של אורנג' ופעילות התוכן שלה לכבדות של פראנס טלקום, אבל חייבים לצעוד לכיוון הזה".

- מה הדגש שלכם מבחינת תוכן - טלוויזיה, מוזיקה או אינטרנט?

"הפוקוס שלנו הוא שתוכן אינו רק טלוויזיה או מוזיקה. התוכן הוא הכול. אנחנו חושבים שהתוכן מגיע מהטלוויזיה בזמן שאנחנו יושבים על הספה. זה לא נכון. אנחנו נמצאים מול מסכים 15 שעות ביום, ומחר זה עשוי להיות עוד יותר.

"אנחנו צריכים להיות חדשניים לגבי המסגרות שבו יינתן התוכן בעתיד. ברור שהטלוויזיה תהיה חלק נכבד, אבל יהיו עוד המון מסכים והמון גורמים שיספקו תוכן, וצריך לקחת את כולם בחשבון. אנחנו באמצע יצירת רשת חדשה שתספק הצעה תוכן בכל זמן נתון על כל מסך אפשרי".

לדבריו, האלמנט החברתי הוא זה שישתלט על התוכן. השיתוף, ההמלצות והמעורבות של המשתמשים יהווה את הסמן הימני של הטלוויזיה והתוכן העתידיים: "זה התחיל כשאנשים סימסו בתוכניות ריאליטי, אבל זה יילך למקומות הרבה יותר מעניינים - הצופים יוכלו להחליט על מה יהיה התוכן, מה יהיה הסוף של פרק מסוים, ולמעשה הם יהפכו לחלק מהתוכן עצמו".

קוטור מוסיף כי הוא מעריך כי בקרוב הצופים יוכלו ליצור סרטונים בעצמם, לחלוק אותם ולבסס את הנוכחות שלהם בתוכן עצמו.

פייסבוק בגירסת טלוויזיה

חלק מההצעה הטלוויזיונית העתידית שעליה מדבר קוטור קשורה לטכנולוגיה שפיתחה החברה הישראלית אורקה. הטכנולוגיה מבוססת על "טלוויזיה חברתית" - מערכת בשם Trax, המאפשרת לצופה לשתף ולקבל מידע ממשתמשים אחרים שמחוברים למערכת. בפשטות, מדובר במעין גירסה טלוויזיונית בידורית נוסח פייסבוק על המסך.

הטכנולוגיה נרכשה על-ידי אורנג' צרפת, וקוטור מעריך כי היא תחל לפעול בשנה הבאה. "זה אמור להיות חלק משמעותי מחוויית המשתמש החדשה שאנחנו מתכננים. אורקה בונה את העתיד שלנו. כרגע זה נמצא תחת קבוצת פיילוט, וזה צפוי לצאת לשוק הרחב ב-2011. אנחנו צריכים להיות פשוטים ומהירים, ולשם המערכת מכוונת".

- בישראל, חברת הסלולר המובילה, סלקום, החלה לייצר בעצמה תוכן. האם זה גם הכיוון שלכם?

"אנחנו לא מייצרים תוכן. זה לא התפקיד שלנו. אנחנו מארגנים את התוכן ומגישים אותו טוב יותר, אבל אין לנו שום יתרון יחסי ביצירת תוכן. המטרה שלנו היא לקשר בינו לבין הצרכנים ולעשות לו מוניטיזציה".

הספורט יעבור לתלת-ממד

במסגרת הביקור שלו בישראל, נפגש קוטור עם לא מעט יזמים ישראליים בתחום התוכן והטלוויזיה. "יש לכם מקורות אנרגיה מעולים. זו יעילות מהסוג שחסר לנו באירופה. יש בישראל מיזוג בין טכנולוגיה עילית לבין צרכנים נלהבים. אני חושב שכדאי לכל חברה שמחפשת חדשנות ורעיונות טובים, לבוא לישראל פעם בחודשיים. היזמים הישראליים נכנסים לראש של המשתמש וחושבים מה הוא צריך. אתם מפוקסים על הנושא הזה כמו שההודים מפוקסים על כתיבת תוכנות".

קוטור שימש בעבר בתפקידים בכירים בעיתונות ובשידורי הספורט הצרפתיים. בין היתר היה עורך בכיר ב"ל'קיפ" ועבד גם בשידורי הספורט של תחנת TF1.

לדבריו, הוא לא מאמין כי שידורי הספורט בתלת-ממד, כפי שהתחלנו לראות במונדיאל האחרון, הם העתיד של שידורי הספורט. "ספורט הוא חוויה מאוד חברתית - אתה יושב על הספה עם חברים ונהנה מהמשחק - אבל גם מהאינטראקציה החברתית".

לדבריו, "המשקפיים של התלת-ממד הן עדיין מטרידות, ואני לא חושב שהן הפתרון. אני חושב שהדור הבא של שידורי התלת-ממד, ללא משקפיים מיוחדות, יוכל להמציא מחדש את האווירה של המגרש בתוך הסלון".

החוב של דרהי

אי-אפשר לסיים שיחה עם איש מדיה בכיר מצרפת בלי מילה על פטריק דרהי, איש העסקים הצרפתי שמשתלט על חברת HOT אבל נותר חידה בקרב המדיה הישראלית. לדברי קוטור, "פטריק דרהי נחשב לשחקן מרכזי בשוק התקשורת הצרפתי, ויש לו מוניטין של מתחרה טוב וקשוח.

"הבעיה העיקרית שלו היא שיש חוב גדול לחברת הכבלים שלו 'נומרי כבל', וקשה לו מאוד. אני יודע שמטעמי מסים הוא מעדיף לגור בז'נבה ולא בפריז, אבל בכל מקרה הוא עושה עבודה טובה ונחשב לקשוח ועקבי מאוד בעסקים שלו בצרפת. כרגע קשה מאוד לדעת מה הוא מתכנן עבור השוק הישראלי".