הבונוס הכפול בעסקת ECI

הוראת שעה מאפשרת לקבוצה שרכשה את החברה ב-2007 להנות מפטור על רווחי הון

העסקה למכירת ECI היתה יכולה להניב למדינת ישראל יותר ממיליארד שקל, אילו ניתן היה למסות את העסקה. ECI היא חברה ישראלית המעסיקה כ-2,500 עובדים, מתוכם כ-1,600 בישראל, והיה ניתן לצפות כי הרווח העצום מהעסקה, כ-4.5 מיליארד שקל, ימוסה בישראל.

מצד אחד, וכפי שאסביר להלן, קיימות הוראות חוק המאפשרות למסות את העסקה, אך מצד שני, מבנה האחזקות המיוחד ב-ECI עשוי למנוע את מיסוי העסקה לחלוטין.

עסקת ECI והמס הישראלי

שאול שני בעל השליטה ב-ECI הציע לדמיטרי מדבדב, נשיא רוסיה, לרכוש את החברה תמורת 2.5 מיליארד דולר, שהם כ-9 מיליארד שקל. מדובר באחת העסקאות הגדולות ביותר בהיי-טק הישראלי.

ECI נרכשה ב-2007 תמורת 1.24 מיליארד דולר על-ידי קבוצת Swarth המנוהלת על-ידי שאול שני וקבוצת Ashmore מבריטניה, כך שהמוכרים ירוויחו מהעסקה החדשה 1.26 מיליארד דולר, שהם כ-4.5 מיליארד שקל. מיסוי העסקה בשיעור 25% היה יכול להניב למדינת ישראל יותר ממיליארד שקל.

כפי שאסביר להלן, שאול שני בעל השליטה ב-ECI, ערך תכנון מס אשר עשוי למנוע את תחולת המס הישראלי על העסקה. בנוסף, יוכל שאול שני ליהנות מהוראות מס חדשות המאפשרות לו למקסם את תכנון המס באופן אופיטימלי.

איי הבתולה הבריטיים

בשנת 2007, כאשר שאול שני רכש את השליטה ב-ECI מקונצרן אי.די.בי., הוא עשה זאת באמצעות חברה זרה בשליטתו - קבוצת Swart, המאוגדת באיי הבתולה הבריטיים (BVI). כך יוצא שמבנה האחזקות הוא כזה - ECI מוחזקת על-ידי קבוצת Swart, והאחרונה מוחזקת על-ידי שאול שני.

בהתאם לחוקי המס בישראל, על מכירת מניות בחברה ישראלית יחול מס רווחי הון, בין שהמוכר הוא תושב ישראל ובין שהוא תושב חוץ. הכנסות המסווגות כריווח הון כפופות בישראל למס בשיעור שבין 20% ל-25%.

כפי שהסברתי, החברה המוכרת בעסקת ECI היא תושבת מדינה זרה (איי הבתולה), ולפיכך ניתן היה באופן עקרוני למסות את העסקה בישראל. אלא, שקיימות הוראות פטור שונות שניתן לנצל כאן, כפי שאסביר להלן.

פטור ממס לזרים

תושבים זרים המפיקים רווחי הון ממכירת מניות בחברות ישראליות אמורים לשלם מס מלא בישראל. עם זאת, קיימים מספר פטורים:

  • פטור על רווח הון ממכירת מניה אשר הוקצתה לתושב חוץ בשנת המס 2003 ואילך, בחברה שהיתה במועד ההקצאה חברה עתירת מחקר ופיתוח, תמורת השקעתו הכספית בה.
  • פטור על רווח הון ממכירת מניות בחברה הנסחרת בבורסה בישראל, אם רווח ההון אינו במפעל הקבע שלו בישראל - סעיף 97(ב2) לפקודה.
  • פטור ממס לחברת משקיעי חוץ שהיא בעלת מפעל מאושר - סעיף 47(א1) לחוק לעידוד השקעות הון.
  • פטור ממס על רווח הון ממכירת מניות בחברה תושבת ישראל בהתאם לאמנת המס הרלוונטית.
  • פטור ממס לניירות ערך של חברה תושבת ישראל, החל מ-1 ביולי 2005 ועד תום שנת 2008 הפטור נקבע כהוראת שעה. (ראו על כך הדיון בסעיף הבא).

הוראת השעה

חקיקה שנקבעה בהוראת שעה קובעת פטור ממס הכנסה בישראל לתושבי חוץ (יחידים או חברות) שרכשו ניירות ערך של חברה תושבת ישראל, החל מ-1 ביולי 2005 ועד תום שנת 2008.

כך יוצא, שהחברה הזרה - קבוצת Swart, המאוגדת באיי הבתולה הבריטיים אשר רכשה את מניות ECI בשנת 2007, יכולה כעת למכור את המניות בפטור ממס רווחי הון, בהתבסס על הוראת השעה כאמור.

המסקנה מכאן היא שבעיקרון תושבי חוץ יכולים ליהנות מפטור ממס רווחי הון במכירת מניות של חברות ישראליות. אולם, קיימות הגבלות שונות בדיני המס אשר עשויים להקשות על תושבי החוץ לקבל את הפטור, ויש לבחור את הוראת הפטור המתאימה מהרשימה לעיל.

הבונוס של שאול שני מהעסקה

המכירה של מניות ECI על-ידי קבוצת Swart תכניס לקופתה כסף רב. אם שאול שני מעוניין להפגש עם הכסף בחשבון בישראל הוא יצטרך למשוך אותו כדיבידנד. השאלה היא האם יחול מס ישראלי כאשר שאול שני ימשוך את הכסף כדיבידנד לישראל?

בעיקרון, כאשר תושב ישראל מושך דיבידנד מחברה זרה בשליטתו הוא כפוף לשיעור מס של 25%. שאול שני הוא ישראלי וגר כיום בישראל, אלא שהוא נהנה ממעמד של "תושב חוזר ותיק", ולפיכך הוא פטור ממס על משיכת הדיבידנד לישראל.

הפטור ממס ניתן במסגרת תיקון 168 לפקודת מס הכנסה, המעניק הקלות מס לעולים חדשים ולתושבים חוזרים. כך יוצא שלא יחול מס ישראלי על המכירה של מניות ECI וגם לא יחול מס בעת משיכת הדיבידנד לישראל.

  • הכותב, ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי. ד"ר נוב עורך את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, הכולל מאמרים וחדשות מיסוי בינלאומי (IsraelTaxLaw.com)
  • avinov@bezeqint.net