שטייניץ לא רוצה דירות זולות

האוצר הוא הנהנה הגדול ביותר מהגאות בשוק הנדל"ן, והוא יעשה הכול כדי שתמשיך

מחירי הדיור בישראל ירדו בחודש אוקטובר ב-1%, כך הכריזו באוצר ברוב הוד והדר, לפני עשרה ימים. לא חלף שבוע והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הופיעה ובידה נתון פחות מחמיא, שלא לומר נתון הפוך, מחירי הדיור עלו באוקטובר ב-0.4%.

ובכן, הסתירה הזו אינה מקרית.

משרד האוצר הוא הנהנה הגדול ביותר מהגאות בשוק הנדל"ן בישראל. בשנת 2007 הגיעו הכנסות האוצר ממיסי נדל"ן לגובה 5.7 מיליארד שקל, בשנת 2009 כ-11 מיליארד והערכות הן כי שנת 2010 תסתיים בהכנסות בסך כ-15 מיליארד שקל.

לאוצר - כבעל פוזיציה, אין אינטרס אמיתי לעשות שינוי בשוק, וזו הסיבה שפקידיו מורחים אותנו בפתרונות סרק חדשות לבקרים, פתרונות שגם אם נצרף אותם זה לזה, לא יהפכו לתוכנית שלמה המתמודדת עם בועת הנדל"ן.

הפתרונות אשר הועלו במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר: העלאת מס הרכישה לרוכשי דירה להשקעה ופטור ממס שבח, והפתרונות אשר הועלו ע"י ראש הממשלה בחודש נובמבר, אינם עולים בקנה אחד עם מדיניות הממשלה.

ראש הממשלה ושר האוצר מציעים פתרונות לטיפול במשבר הנדל"ן, אך מטרפדים אותם באמצעות חקיקה.

בחוק ההסדרים המלווה לתקציב 2011-2012 יש תיקון למס שבח, ולפיו הקונה ינכה במקור 15% משווי העסקה ויעבירה ישירות לשלטונות המס. במילים אחרות, המוכר לא יקבל את מלוא התמורה מהעסקה, רק 85% ממנה ויאלץ לחכות להחזרים ממס שבח.

גם אם הפטור ממס שבח אשר הוצע השבוע ייושם כלשונו, המוכר אמור לקבל את כל כספו לאחר פרק זמן לא ידוע ופרוצדורה בירוקרטית, ובתנאי שאין לו חובות אחרים לשלטונות המס, אשר יקוזזו מתשלום זה בהתאם ל"חוק קיזוז מיסים".

תיקון זה אינו מתיישב עם הגדלת היצע הדירות והקרקעות ועם התמריצים למוכרים, ובוודאי לא עם מדיניותה המוצהרת של הממשלה.

התיקון החדש יסרבל, יאט ויעצור עסקות, יגרום למוכרים לקבל בעת המכירה סכום הקטן ב-15% מסכום העסקה ויגרום לאי וודאות לגבי יתרת הסכום, וכתוצאה מכך, אני סבור, דווקא יגרום להעלאת מחירים.

וזו לא המילה האחרונה

בעוד ראש הממשלה ושר האוצר מדברים על הורדת מחיר הדירות, ושר השיכון מעלה הצעה מהפכנית לסבסוד משכנתאות, מציע חוק ההסדרים תיקון נוסף - הטלת מע"מ על קבוצות רכישה. כלומר - העלאת מחירי דירות הנבנות בקבוצות רכישה ב-16%.

התארגנויות רוכשים, נולדו מתוך ניסיון להתמודד עם מחירי הדיור, באופן מפתיע או שלא, המהלך אשר אמור לעלות בקנה אחד עם הצהרות קובעי המדיניות - מטורפד.

מי שעוקב אחר התמודדות הממשלה עם בעיית הנדל"ן עלול להתבלבל ולהאמין שהוא נמצא במרכזה של סערת מוחות שבה נזרקים רעיונות לאוויר, כך קרה ששוב חזינו במסיבת עיתונאים, ושוב קיבלנו פתרונות קסם, ולרגע חשנו את הגאולה באופק, אל תטעו - זו מדיניות.

כאשר יש אינטרס אמיתי לפתור בעיות, מגבשים תוכנית מסודרת, כל עוד האינטרס אינו קיים, נמשיך להיות עדים לפתרונות מיוחצנים במסיבות עיתונאים פומפוזיות, בעוד שמאחורי הקלעים, בשקט בשקט מונעים מאותם פתרונות בדיוק, מלפתור את הבעיות שלשמן הגו אותם.