נזק של כ-50 מ' ש' לחקלאים בעקבות הסופה בשבוע שעבר

הנזקים לענף הירקות בלבד נאמדים ב-35 מיליון שקל ■ מנכ"ל קנט: "התופעות האקלימיות אינן צפויות, הדבר מחייב להיערך גם לתסריטי קיצון"

הרוחות מהסופה בשבוע שעבר עדיין לא נרגעו: היקף נזקי הסופה נאמד בלמעלה מ-50 מיליון שקל. כך עולה מסיכום הבדיקות הראשוניות שנערכו על ידי שמאי הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות (קנט).

ענף הירקות היה זה שספג את מרבית הנזק, בשווי מוערך של כ-35 מיליון שקל. עיקר הנזק נגרם עקב הרוח והברד שהרסו כיסויים של בתי צמיחה שנפתחו מעוצמת הרוח והגידולים בהם ניזוקו.

באזור הגליל המערבי ובחוף הכרמל הרוחות גרמו לנשירה רבה של פרי לקרקע. מקנט נמסר, כי רק חלק קטן מהפירות שנשרו יוכלו להימכר לתעשייה או לשוק המשני ורוב הפירות שנשרו ניזוקו באופן מוחלט. גם מטעי הבננות באזורים אלו נפגעו קשות ואשכולות רבים של בננות נשרו. בסך הכל נפגעו מאות דונמים אותם יאלצו החקלאים לשקם ולשתול מחדש. כמו כן, נגרם נזק לצמחי הנוי ומטעי האבוקדו.

"בשנים האחרונות אנו עדים למזג אוויר קיצוני הכולל מופעים של קור וסופה מצד אחד וגלי חום קיצוניים מצד שני", אמר דוד גינזבטרג, מנכ"ל קנט. "היות והתופעות האקלימיות אינן צפויות, הדבר מחייב את החקלאים להיערך, מכל הבחינות, גם לתסריטי קיצון על מנת למנוע פגיעה כלכלית בעלת השלכות ארוכות טווח".