פרופ' ראובן גרונאו: "האוצר שיקר בנוגע לתשלום התמלוגים"

הכלכלן הבכיר, שעמד בראש ועדה שגיבשה דוח בנושא התחרות בשוק התקשורת, טוען כי קיבל בעבר התחייבות מהאוצר כי התמלוגים יבוטלו, אך השבוע דווקא הועלו התמלוגים של yes

הכלכלן הבכיר, פרופ' ראובן גרונאו, יוצא במתקפה חריפה על האוצר על רקע ההחלטה של ועדת הכספים של הכנסת השבוע להעלות את התמלוגים של חברת הלוויין yes. כ-3 שנים אחרי שעמד בראש הוועדה שגיבשה דו"ח בנושא התחרות בשוק התקשורת בה המליץ על ביטול התמלוגים של החברות למדינה, אומר גרונאו ל"גלובס": "האוצר שיקר לי, שיקר לשתי ועדות ציבוריות, שיקר לבית משפט ושיקר לוועדת הכספים של הכנסת".

לדבריו, בעת גיבוש הדוח של הוועדה הציבורית בראשה עמד, הוא החליט לא להכניס פרק בנושא תשלום התמלוגים למדינה, לאחר שקיבל התחייבות מהאוצר כי בכוונתו להורידם. "המושג תמלוגים מוציא שם רע לממשלה", הוא אומר, "הוא נולד כתחליף לדיוידנד שהממשלה קיוותה לקבל מחברת בזק. עם השנים הורידו את הרף כתוצאה מלחץ של עובדי בזק כך זה הלך וירד. בהמשך, מאחר וזה היה נהוג בענף, היא הטילה את זה על הגופים האחרים, למרות שהיו תחרותיים. לא הייתה לזה שום הצדקה כי אין הצדקה להטיל מס על טלפוניה, זה פוגע בשכבות העניות שמוציאות כסף על טלפוניה אף יותר מעל מים".

- אז מה ההסבר לכך?

"אין שום הסבר. אם הייתי חושב שיש במשהו הסבר, לא הייתי מכריח את עצמי ללכת לכנסת ולהסביר את זה. זה מוציא שם רע למחויבויות הממשלתיות. אני כתבתי פרק קשה נגד זה ב-2008. הם אמרו לי שהם מתחייבים לבטל את זה והשמטתי את זה מהדוח, לכן אין פרק בנושא אלא רק המלצה. באותו שנה תבעה אותם חברת 013 סמייל וטענה כי היא לא צריכה לשלם תמלוגים, כי היא תחרותית. האוצר בא לבית המשפט וסיפר כי התחייב לי להפחתה. עכשיו באה הפקידות כדי למצוא חן בעיני שר האוצר, והציעה להעלות את התמלוגים! המציאו פטנט שזה כביכול יעלה את התחרות והשר קנה את זה".

גרונאו טוען, כי מדובר "בחוסר ידע מוחלט בכלכלה או בנקמנות צרה בחברות הסלולר שמרוויחים יותר מדי. זה ייפול על צרכני הסלולר, בזק תגלגל את זה לצרכן וכך יעשו גם הוט. בעבור החברות זו תהיה רק שריטה - רק הצרכן יאכל את זה, לפחות רבע או 30% מזה יתגלגלו אליו. הרווחים של הפירמות זה כלום שבכלום והעיקר שהפקידים הביאו 200 מיליון שקל לקופת המדינה".

- מדוע לדעתך הפחיתו לזכייניות הטלוויזיה המסחרית ולרדיו האזורי?

"בתור מי שעומד בצד, ברור שאת תחנות הרדיו האזורי והטלוויזיה המסחרית צריך ללטף, כי הם עשויים לפרסם משהו רע על חברי הכנסת ולכן הורידו את זה. אותה החוכמה שיש בהורדה לאחד, יש בהעלאה לאחר. זה סחר מכר. צריך לשמור על יושרה".

- תמשיך לעמוד בראש וועדות מטעם המדינה?

"אני ודאי אשמח לעמוד בראש וועדות אבל כשהאוצר יתחייב בפני, אדע שהם פשוט שקרנים גמורים".

תגובת האוצר טרם התקבלה.