הדולר הגיב למהלך של פישר: התחזק ב-0.4% ל-3.544 ש'

האירו היציג התחזק ב-0.85% ל-4.771 ש' ■ בעולם האירו מתחזק ב-0.6% ל-1.353 ד' ■ בנק ישראל הוציא צו חובת דיווח להגבלת הספקולנטים ■ תגובות בשוק: בעל הבית השתגע

לאחר המהלך של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הבוקר, שנועד להגביל את הפעילות של הספקולנטים במסחר בשוק המקומי במט"ח, הדולר שינה כיוון מההיחלשות מול השקל ועבר להתחזקות מולו.

עם קביעת השערים היציגים ע"י בנק ישראל רשם הדולר התחזקות של 0.425% ושערו נקבע ב-3.544 שקלים. נציין כי מגמה זו שונה מהמגמה המאפיינת היום את זירת המסחר העולמי בדולר, שם הוא נחלש מול המטבעות המובילים: מאבד 0.6% מול האירו ל-1.353 דולר, וכ-0.2 מול הין היפני ל-82.265 ין לדולר. מול הליש"ט הדולר נסחר כעת ביציבות תמורת 1.598 דולר. השפעה ניכרת עוד יותר למהלך של פישר נרשמה גם באירו אשר שערו היציג התחזק היום בשיעור של 0.85% ושערו ניקבע ב-4.7715 שקלים.

אתמול, נזכיר, האירו היציג התחזק בכ-0.1% ונקבע ב-4.7313 שקלים, והדולר היציג נחלש ב-0.536% לרמה של 3.529 שקלים לדולר.

פישר נגד הספקולנטים

בנק ישראל הוציא היום צו חובת דיווח המכוון בעיקר למשקיעים זרים (אך גם לישראלים), אשר יחייב כל משקיע שמבצע עסקה בנגזרים בשוק המט"ח והמק"מ בהיקף של 10 מיליון דולר ומעלה ביום אחד - לחשוף פרטים מלאים על זהותו ועל העסקה. על פי הודעת הבנק, בחודשים האחרונים חלה עלייה ניכרת בנפח העסקאות בנגזרות מק"מ ומט"ח, בשל העלאות הריבית בישראל שיצרו פער ריביות של כ-2% מול ארה"ב. במילים אחרות, משקיעים זרים מנצלים את הריבית הגבוהה יחסית בישראל ומזרימים הון ספקולטיבי הנועד למטרות רווח מפער הריביות. התוצאה: השקל מתחזק, מה שפוגע בייצוא ובתעשייה הישראלית.

נזכיר כי בנק ישראל רכש מחודש מארס 2008 סכום של כמעט 45 מיליארד דולר, כאשר בשבועות האחרונים הוא הגביר את קצב הרכישות נוכח היחלשות הדולר מתחת ל-3.6 שקלים. בבנק ישראל הכחישו פעמים רבות בשנים האחרונות כי הספקולנטים הם אלה שעומדים מאחורי התחזקות השקל, אולם יש בהודעת בנק ישראל מהיום משום הודאה בטעותו. "צעד זה נועד לשפר את יכולתו של בנק ישראל להשיג את יעדי המדיניות המוניטרית והמדיניות בתחום מטבע חוץ", נמסר מבנק ישראל.

בכלל פיננסים מעריכים כי מטרת המהלך של בנק ישראל היא להבין את מקור התחזקות השקל בעולם ולהבין איזה חלק מההתחזקות יש לייחס לפעילות ספקולטיבית, כגון carry trade. "הגדלת השקיפות מבחינת ב"י לגבי הפועלים בשוק המט"ח תאפשר לו בהמשך לדחוף להטלת מגבלות, כגון: הטלת מס (לסוגיו), הגבלות סכומי פעולה, התערבות נוספת ברכישות מט"ח וכדומה", אמר אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים.

מנגד, פעילים בשוק המט"ח מבקרים היום את פישר: "בעל הבית השתגע", הם אומרים בטענה כי הצעד נעשה באיחור וכי רק יגביר את הביורוקרטיה לכל השחקנים בשוק - גם לאלה שאינם ספקולנטים. "אני בספק אם זה יעבוד. הזרים פשוט יפסיקו לעבוד עם הבנקים המקומיים ויעבדו בינם לבין עצמם, ובמקרה זה אני לא בטוח שהם חייבים לדווח לבנק ישראל. לחלופין, קשה לי להאמין שהם יקפידו וידווחו על כל עסקה, וספק אם בנק ישראל יוכל לעקוב אחר שטף הדיווחים כדי לגלות אם מישהו 'מרמה'", אמר פעיל בשוק ל"גלובס".

[לאתר המט"ח]