שחקני מט"ח על הצו המיוחד של בנק ישראל: "פישר השתגע"

בשוק המט"ח פעילים עשרות (אם לא מאות) גופים זרים - בנקים, בתי השקעות וקרנות גידור שמפעילות גם "מודלים", מכונות מסחר אוטומטיות הסוחרות על פי כללי הניתוח הטכני ■ מי מהם ולמה אין להם שום כוונה להיכנע לפישר, אשר מכין את הקרקע ל"מס ספקולנטים"?

"בעל הבית השתגע". כך הגדיר היום (ד') פעיל בשוק המט"ח את הצו המיוחד שהוציא היום בנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, לפיו הוא דורש מהמוסדות הפיננסיים הפעילים בשוקי המט"ח והמק"מ לחשוף פרטים מלאים על עסקאות בהיקף של 10 מיליון דולר ומעלה ביום, היקפים נפוצים בשוק.

בנק ישראל מכין בכך את הקרקע לביטול הטבת המס שניתנה למשקיעים זרים שירכשו מק"מ, ובכך הוא מנסה להרחיק את הספקולנטים מהשוק ולמנוע ייסוף נוסף של השקל מול הדולר.

גורמים בשוק מבקרים היום את פישר בטענה כי הצעד נעשה באיחור וכי רק יגביר את הביורוקרטיה לכל השחקנים בשוק - גם לאלה שאינם ספקולנטים. "כל מי שיבצע עכשיו עסקה יצטרך למלא טפסים מיוחדים ולשלוח אותם לבנק ישראל? על כל עסקה?! יש לך מושג מה זה יעשה? כולם צריכים עכשיו להעסיק עובדים במיוחד כדי לשמש פקידים שימלאו את הטפסים עבור בנק ישראל. ואיך בדיוק עובדי בנק ישראל יבדקו את כל העסקאות?", אמר היום ל"גלובס" פעיל בשוק.

- זה בדיוק מה שבנק ישראל רוצה: להתיש את הספקולנטים ולהבריח אותם מכאן.

"אני בספק אם זה יעבוד. הזרים פשוט יפסיקו לעבוד עם הבנקים המקומיים ויעבדו בינם לבין עצמם, ובמקרה זה אני לא בטוח שהם חייבים לדווח לבנק ישראל. לחלופין, קשה לי להאמין שהם יקפידו וידווחו על כל עסקה, וספק אם בנק ישראל יוכל לעקוב אחר שטף הדיווחים כדי לגלות אם מישהו 'מרמה'".

בשוק המט"ח פעילים עשרות (אם לא מאות) גופים זרים, הכוללים בנקים, בתי השקעות וקרנות גידור שמפעילות גם "מודלים", מכונות מסחר אוטומטיות הסוחרות על פי כללי הניתוח הטכני, בדרך כלל לטווחים קצרים.

השוק כה פרוע עד שהפעילים עצמם אינם יודעים כיצד נקראות קרנות הגידור ומה גודלן המדויק, אולם גולדמן זאקס, למשל, מפעיל קרן גידור גדולה מאוד, באמצעות החברה הבת Goldman Sachs Asset Management.

לפי פעילים בשוק, קרן זו היא שמכרה לפחות 12 מיליארד דולר משלהי שנת 2007 ועד פברואר 2008, ובכך הציתה את הגל הראשון של נפילת הדולר שהכריח את בנק ישראל להתחיל להתערב בשוק ולרכוש דולרים.

דויטשה בנק הוא השחקן הגדול ביותר בשוק המט"ח הישראלי - וגם בשוק העולמי. כמו כן פעילים בנקים זרים אחרים כגון ברקליס, RBS, סיטי ומריל לינץ'. חלקם פעילים בשוק הן באופן ישיר והן מאחורי קרנות גידור (כמו RBS, שמפעיל לפחות קרן גידור אחת בישראל). לפי פעילים בשוק, גם גופים מקומיים פעילים ב"זירת הספקולנטים" בשוק המט"ח הישראלי, כגון כלל פיננסים, שלוחת FSCM בישראל, הראל פיננסים ועוד.

מלבד הגופים הגדולים, ישנם עשרות רבות של בנקים זרים וקרנות גידור המנסים לגרוף רווחים מהירים, בין אם על ידי ניצול הריבית הגבוהה יחסית בישראל ובין אם ע"י ניסיון "לעשות סיבוב" על השקל.

לפי הערכות בשוק, היקף פוזיציות השורט הפתוח בימים אלה על הדולר מול השקל מסתכם בכ-20 מיליארד דולר, בין היתר דרך נגזרים פיננסיים כגון אופציות אקזוטיות, המאפשרות רווח לקונה האופציה ברגע ששער הדולר נוגע במחיר המימוש. כיום נסחרות בשוק גם אופציות one-touch במחירי מימוש של 3.4 שקלים, מה שאומר שרוכש האופציה מאמין ששער הדולר יירד לרמה זו.