חיים בבועה? האוצר: מחירי הדירות נפלו ב-7.4% ב-2010

בניגוד לנתוני הלמ"ס שמדווחים על עלייה במחירי הדירות מדי חודש בחודשו, האוצר ממשיך לדווח על ירידות מחירים ■ שיעור המשקיעים ממשיך לעלות

הקורלציה ההפוכה בין נתוני משרד האוצר לנתוני הלמ"ס על מחירי הדירות נמשכת: משרד האוצר דיווח היום (ד') על ירידה של 0.6% במחירי הדירות בחודש דצמבר (לעומת נובמבר), ועל נפילה של 7.4% במחיר החציוני של הדירות לעומת דצמבר 2009. זאת, שעה שנתוני הלמ"ס מצביעים מדי חודש בחודש על עלייה במחירי הדירות.

לפי נתוני האוצר, המתבססים על מאגר העסקאות שנרשמו ברשות המסים, מספר העסקאות בדירות נפל ב-6.7% בחודש דצמבר (לעומת נובמבר), אך עלה ב-7.3% בכל שנת 2010. "הירידה במכירת דירות חדשות מקיפה את כל האזורים, למעט רחובות (שם שווק פרויקט חדש שהביא לעלייה במכירות - ע.ב.י), כאשר שיעורי הירידה נעים בין 10% באזור השרון ל-48% באזור ת"א", נכתב בסקירת האוצר.

בחודש דצמבר התרחקו רוכשי הדירות למגורים מהשוק, כאשר משקיעי הנדל"ן לא הדירו רגליהם. לפי הנתונים, רכישות דירות למגורים ירדו ב-10% בדצמבר ואילו רכישת דירות להשקעה עלתה ב-2%.

"עלה בצורה משמעותית משקל המשקיעים בשוק הנדל"ן בחודש דצמבר והגיע לשיעור של קרוב לשליש מסך העסקאות, בדומה לרמות השיא שנרשמו ברבעון השלישי של 2009, זאת לאחר ירידה כמעט רצופה מאז הרבעון האחרון של 2009", נכתב בסקירה. נזכיר כי משרדי הממשלה ובנק ישראל הכריזו בחודשים האחרונים על מספר צעדים להרחיק את משקיעי הנדל"ן מהשוק, ובכללם ייקור המשכנתאות, העלאה מדודה של הריבית, העלאה (שניחה יחסית) של מס הרכישה לדירה שנייה ומעלה ועוד.

לטענת האוצר, הסיבה לגידול במספר הדירות להשקעה נובעת מהכניסה הצפויה לתוקף של העלאת מס הרכישה עבור המשקיעים, החל מינואר. לפיכך, המשקיעים הקדימו את הרכישות כדי להימנע ממס רכישה גבוה יותר. אם כן, באוצר צופים "ירידה משמעותית" ברכישת דירות להשקעה החל מינואר, בעקבות ייקור מס הרכישה.