מחירי הדירות עלו ב-1.4% בנובמבר וב-57% ב-3.5 שנים

לאחר ההאטה בעליית המחירים באוקטובר והכרזות האוצר על שינוי מגמה, נתוני הלמ"ס מראים שהבועה ממשיכה להתנפח ■ המחירים זינקו ב-17% בשנה שהסתיימה בנובמבר לשיא כל הזמנים

כשהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה לפני חודש את הסקר העדכני שלה על מחירי הדירות, קברניטי המשק כבר החלו לצאת בהכרזות. הנתונים העידו אמנם על עלייה נוספת במחירי הדירות באוקטובר, אך בשיעור של 0.4% בלבד - העלייה האיטית ביותר מאז חודש יולי. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר במספר הזדמנויות כי הנתונים מעודדים אך מוקדם לקבוע כי מדובר בשינוי מגמה; שר האוצר יובל שטייניץ הגדיל לעשות והכריז על שינוי מגמה של ממש במחירי הדירות. היום (ו'), התברר כי תקוות מחוסרי הדיור להוזלה במחירי הדירות שוב מתרחקת.

במקביל לפרסום נתוני מדד המחירים לצרכן (שהעידו על עלייה של 0.5% בסעיף שירותי הדיור בדצמבר - לאחר חודשיים של ירידות בסעיף זה), פרסמה הלמ"ס את סקר מחירי הדירות, עליו מתבסס בנק ישראל בבואו לקבוע האם לפעול בשוק המשכנתאות כדי להגביל את הביקושים לדירות. הסקר העיד על עלייה של 1.4% במחירי הדירות בחודש נובמבר, קרי האצה מחודשת בעליית המחירים.

נובמבר היה החודש ה-23 ברציפות שבו עלו מחירי הדירות. בחודשים ינואר-נובמבר 2010 עלו המחירים ב-16% ובסיכום 12 החודשים שהסתיימו בנובמבר עמדה עליית המחירים על 17.2%. מתחילת גל העליות הגדול במאי 2007, זינקו מחירי הדירות בישראל בשיעור של 56.8%.

הממשלה הכריזה בשבועות האחרונים על שורה של צעדים לצינון שוק הנדל"ן. בין היתר, עלה במעט מס הרכישה כדי לנסות להרחיק את משקיעי הנדל"ן מהשוק וכן ניתן פטור ממס שבח לשנתיים במטרה לעודד משקיעים למכור דירות ולספק מענה לביקוש האמיתי, קרי למחוסרי הדיור. ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז בנובמבר כי הממשלה תכריז על צעדים נוספים "בכל מספר שבועות", במידה והשוק לא יתקרר.