נסללה הדרך להקמת הסניף השלישי של איקאה בצפון

הוסר המכשול להקמת מרכז מסחרי של שיכון ובינוי בצומת קריית-אתא ■ ועדת הערר המחוזית מחוז חיפה דחתה את ערעור הסוחרים המקומיים

הוסר המכשול להקמת מרכז מסחרי בקרקע של שיכון ובינוי , שבשליטת שרי אריסון, בצומת קריית-אתא. כזכור, קרקע זו מועמדת לאכלס את הסניף השלישי של איקאה בישראל. ועדת הערר המחוזית מחוז חיפה דחתה את ערעורם של הסוחרים המקומיים לתוכניתה של שיכון ובינוי להקמת מרכז מסחרי סמוך למרכז המסחרי ביג קריות.

כפי שדיווחו החברות בריטיש ישראל ושיכון ובינוי באוגוסט, בין שתי החברות מתגבשת עסקה להקמת סניף איקאה השלישי בקרקע שבצומת קריית-אתא, כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" בפברואר 2010. בינתיים לא הובילו המגעים בין השתיים לכלל עסקה, ורשת איקאה עדיין בוחנת מיקומים נוספים לסניפה השלישי, שימוקם באזור חיפה והצפון.

בהקשר לקרקע זו הגישה שיכון ובינוי לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה קריית-אתא בקשה להקים מרכז מסחרי בשטח כולל של כ-162 אלף מ"ר, מתוכם 66,814 מ"ר שטחים עיקריים, והיתר שטחי חניה ושטחי אחסון.

סוחרים מקריית-אתא הגישו ערעורם, באמצעות עו"ד צבי בן-חיים, נגד החלטת הוועדה המקומית לאשר את בקשת שיכון ובינוי, למרות שלא הגישו התנגדות לבקשה. זאת, לטענתם, משום שלא ידעו אודות הבקשה, והיא נודעה להם במקרה רק לאחר שניתנה ההחלטה לאשר את הבנייה.

לטענת העוררים, לא היה מקום לאשר את הבנייה, משום שהיא לא מתאימה לייעוד הקרקע המתוכנן, ומשום שהיא לא מתאימה למדיניות שנקבעה בתוכנית המתאר הארצית תמ"א 35 ושנקבעה במסמך המדיניות של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה במרכז הפנים, הממליצה לצמצם את המסחר בשולי הערים ובאזורים כפריים.

עוד טענו הסוחרים כי התוכנית תגרום לפגיעה בלתי מידתית בסוחרי העיר, מה שלא נשקל לטענתם על-ידי הוועדה המקומית.

לטענת שיכון ובינוי והוועדה המקומית קריית-אתא, לסוחרים לא היתה כלל הזכות להישמע, משום שאין להם מעמד מתוקף העובדה שלא הגישו התנגדויות לתוכנית בזמן ובמועד הקבועים לכך. הן הוסיפו כי העררים הוגשו בשיהוי כבד, וכי חלקותיהם של הסוחרים כלל לא נמצאות סמוך לתוכנית, ולכן הם לא הצליחו להוכיח כי יש להם אינטרס שעלול להיפגע מהתוכנית.

היזמים יוצגו בדיון בידי חברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי-בן שחר ועורכי הדין חיים וינטרוב, יעל אוריאלי וניר שטרן ממשרד המבורגר עברון.

ועדת הערר החליטה לדחות את העררים וקבעה כי השימושים שמוצעים בתוכנית תואמים את המותר בפארק התעשייה שבצומת קריית-אתא ותואמים את התוכנית. הוועדה קבעה כי בכפוף לתיקונים בתוכנית, ניתן יהיה להוציא היתר בנייה למרכז המסחרי המתוכנן.

עו"ד צבי בן חיים ממשרד עוה"ד בן חיים-כהן, שמייצג את הסוחרים שהגישו את הערר, ציין שוועדת הערר המחוזית קיבלה חלק מטענות הסוחרים בכל הנוגע לעניין התחבורתי והוסיף כי "הוועדה קבעה שהבקשה של שיכון ובינוי נדל"ן מתעלמת לחלוטין מהסדרי התנועה הקיימים בתוכנית ובתוך כך 'דורסת' את הדרכים הקיימות, משרטטת דרכים חלופיות, ולמעשה משנה את ייעודי הקרקע הנוגעים לדרך ובכך הופכת חלקים מהשטח, הלכה למעשה, לשימוש פרטי, דבר שאינו מתקבל על הדעת. הואיל והוועדה לא קיבלה את הערר בשלמותו, ולהבנתנו היא טעתה בכך, אנחנו נבחן את ההחלטה ונשקול הגשת ערעור לבית המשפט המחוזי לעניינים מנהליים". הוא הוסיף שלפי החלטת הוועדה נדרש אישור רשות העתיקות כתנאי להוצאת היתר הבנייה.