דובר צה"ל: בעוד שנה יהיה בצה"ל ענף ניו-מדיה ואינטרנט

אבי בניהו אמר את הדברים בכנס הרצליה בפאנל שעסק בהסברה ■ יוסי ורדי על ההסברה ברשת: "הצעירים משקיעים יותר בביטחון לאומי דרך פייסבוק וטוויטר, בהשוואה למבוגרים יותר

"אנחנו נמצאים היום במצב מאוד בעייתי מבחינה תדמיתית - העולם רואה אותנו בצורה מאוד שלילית", כך טען ד"ר נעם למלשטרייך-לטר, דיקאן בית-ספר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, בפאנל "המדיום הדיגיטלי כנשק אסטרטגי", שהתקיים היום (ג') בכנס הרצליה. את הפאנל הנחה המשקיע ד"ר יוסי ורדי, יו"ר טכנולוגיות בינלאומיות.

ד"ר למלשטרייך-לטר החל את ההרצאה שלו בהצהרה נחרצת: "הדור השני של האינטרנט (עידן הווב 2.0, נ"פ) הוא הסיוט של ההסברה הלאומית". הוא התייחס לפרשת עדן אברג'יל, שהעלתה תמונות של חיילים כפותים לרשת החברתית פייסבוק, אשר מצאו את דרכם במהרה לכלי התקשורת בעולם ועוררו נזק תדמיתי לא מבוטל לישראל. אלה מצטרפים למאות עמודים בפייסבוק וחשבונות בטוויטר שמתבססים על שנאה לישראל.

לדבריו, "המלחמה נגדנו ברשתות חברתיות היא ענקית ומתנהלת בקנה-מידה עצום. הנתון הזה משמעותי עוד יותר אם נזכרים בעובדה שיותר ויותר צעירים צורכים את המידע שלהם מהאינטרנט, ולא מהטלוויזיה. גולשים לא אוהבים לצרוך מידע מיחידות של הסברה ממשלתית, וזה נוגע גם לתוכן שמשחרר דובר צה"ל".

למלשטרייך-לטר לא חסך בביקורת על משרד ההסברה: "יש כשל לוגי בהסברה הישראלית, וכאשר המדיניות היא בעייתית, לא חשוב כמה כסף נשקיע במערכת ההסברה שלנו - זה פשוט לא יעזור".

אולם, ורדי ציין כי "יש הרבה מאוד חומרים שמסתובבים באינטרנט והם לטובת מדינת ישראל", אבל הוסיף כי "הצעירים (עד גיל 35) משקיעים יותר בביטחון לאומי דרך פייסבוק וטוויטר, בהשוואה לאנשים מבוגרים ומבוססים יותר".

דובר צה"ל, אבי בניהו, לא התבייש להגיד שהוא לא מבין גדול באינטרנט: "אני לא חי ברשת, אבל אני מופקד על תחום שבו אני חייב להבין גם במה שאני לא מבין, ולכן אני מפעיל אנשים מקצועיים בתחום".

בניהו נתן דוגמה לחוזקה של המדיה החדשה: "מצלמת דור 3.5 יכולה לסדוק את המשטר של אחמדיניג'ד", ציין. "לכן אנחנו מתדרכים עשרות בלוגים, נמצאים בפליקר וב-YouTube ומשפרים את הנוכחות שלנו בפייסבוק".

לדברי בניהו, בשנתיים האחרונות מתנהל ברשת מאבק של דה-לגיטימיצה לישראל, ולכן ברור שהמאמצים של ישראל עדיין לא מספיקים.

לדבריו, המדיה החברתית מרחיבה את כמויות הידע הגלוי - "כמות המידע שמודיעין מאורגן ומצוייד יכול לקבל מהמרחב העצום של האינטרנט - מהבלוגוספירה והרשתות החברתיות - הוא אינסופי. אין לנו מספיק אנשים טובים שידביקו את הקצב של הטכנולוגיה".

לדבריו, "הגיע הזמן שיהיה גם שר הסברה ייעודי לישראל, במקום שצה"ל יעסוק גם בתחום הזה".

"אני לא פוסל את האפשרות שבעתיד יהיה גם בלוג של קצין חינוך ראשי או בלוג של מפקד טייסת, ואפילו יש לנו כבר משרה של 'לוחם ניו-מדיה', שמבטא את החשיבות שאנחנו מקנים לתחום הזה", אמר בניהו. "נצטרך למצוא את שביל הזהב בין הצורך לשתף לבין הצורך להשפיע".

בניהו ציין כי "החזון שלנו בעוד שנה הוא שיהיה ענף ניו-מדיה ואינטרנט בדובר צה"ל, עם מערכת הכשרה מסודרת".