משרד האוצר: "מחירי הדלק ימשיכו לעלות בטווח הארוך"

(עדכון) - דיון סוער בוועדת הכספים על ההתייקרויות במשק ■ היו"ר משה גפני: "העלאת מס הדלק - הקש ששבר את גב הגמל" ■ שני: "מוכנים להעלות שכר גם למי שמרוויח 5,000 שקל בחודש"

דיון סוער היום (ב') בוועדת הכספים על גל התייקרויות המחירים ועל תוכנית הקלות המס של רה"מ בנימין נתניהו. יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, השתלח במשרד האוצר וטען כי העלאת מס הבלו על הדלק הייתה "הקש ששבר את גב הגמל". הוא הודה כי העלאת המס על הדלק הייתה טעות.

"כתוצאה מהחור שנוצר בתקציב, אתם דרשתם העלאת הבלו על הדלק", אמר גפני לנציג האוצר בדיון. "אני הצבעתי בעד ואני אומר את זה בכל במה ואני נושא באחריות. זו הייתה טעות ועל הטעות הזאת התרענו. הבלו על הדלק זה לא הטרגדיה אלא שורת העלאות של מחירי מצרכים כמו לחם, מים ודיור. הדלק היה את הקש ששבר את גב הגמל".

גפני אמר כי דווקא האופוזיציה "מתנהגת באחריות" ואמר כי טענות האופוזיציה נגד הממשלה מוצדקות.

"הבאתי הצעה להחזיר את הפיקוח על המים לוועדת הכספים; היינו צריכים לחכות למשבר חריף כדי להתחיל לדון בדברים? אני לא מבין אתכם - לא יכולתם להימנע מהפחתת מס חברות? לא יכולתם לא להעלות את מחירי הדלק לפני? איזו מדיניות ניהלתם?".

גפני בירך על חבילת הקלות המסים של נתניהו וציין כי "נצטרך ללכת לדיונים קשים בנושא המים והתחבורה הציבורית. אתם תצטרכו להסביר לי מאין יבוא הכסף".

אודי ניסן, הממונה על התקציבים באוצר, התייחס לנושא העלאת שכר המינימום ואמר: "יש כ-50 אלף עובדי מדינה שיש לנו נתונים ברורים לגביהם; כ-20 אלף מקבלים השלמת הכנסה. 46% מאלו שמקבלים השלמת הכנסה מרוויחים יותר מהשכר הממוצע במשק. מדוע? בגלל הוותק, הסכמי שכר, שכר עידוד וכו'.

"כשמדברים על העלאה נוספת בשכר, זה אומר שאדם שמרוויח 10,000 שקל נגדיל לו את ההכנסה מתוך תקציב המדינה, מתקציב המסים של האזרחים. לכן, במקומות שיש שכר מינימום אמיתי אנו מברכים על ההסכם; אבל במקומות שיש פיקציות אני מציעים בתבונה להגיע למצב שמי שבאמת מרוויח שכר מינימום יקבל הגדלה". ניסן התייחס גם למחירי הדלק ואמר כי "בטווח הארוך מחירי הדלק ימשיכו לעלות"

מנכ"ל האוצר, חיים שני, הוסיף כי "אנו מוכנים לדבר על נושא העלאת שכר המינימום אבל אנו חושבים שלא מקבל שכר מינימום אמיתי לא צריך להיות חלק מההסכם. למרות ששכר מינימום עומד על 3,850 שקלים, אנו מוכנים להידבר גם על העובדים שמרוויחים קצת יותר - אפילו 5,000 שקל". שני התייחס כמובן לעובדי המגזר הציבורי בלבד.

דבריו עוררו זעם וח"כ שלי יחימוביץ' התפרצה לעברו ואמרה: "זו הסתה נגד עובדים, מורים ועובדים סוציאליים. אני לא מוכנה לשמוע את הקשקוש הזה 'שכר מינימום אמיתי'. אם אתם רוצים, תתקנו את מבנה השכר. שיעור אבטלה נמוך זה לא חזות הכול. יש לנו עלייה חדה בעובדים עניים".