ההקלות של נתניהו: שכר המינימום יעלה ב-450 ש', מחיר הדלק יירד ב-23 אג'; הנחות במים ובתחבורה

הוזלה של 10% בתחבורה הציבורית, מכסת המים המוזלת תגדל ב-20% ■ נתניהו: "אזרחי ישראל מרגישים שיש יד מנוסה ואחראית על ההגה" ■ שטייניץ: "המימון יבוא מקיצוץ רוחבי של 2% ומביטול ההפחתה במס הכנסה" ■ תגובות: פישר מברך; ההסתדרות: דברי רה"מ מעורפלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ הציגו הערב (ה') תוכנית הקלות בעקבות גל התייקרויות המחירים והזעם הציבורי שבא בעקבותיו.

נתניהו, שנאם ראשון, הציג את הצעדים:

1. העלאת שכר המינימום במשק ב-450 שקל - 250 ו-200 שקל בשתי פעימות.

2. הנחה בשיעור 10% בתחבורה הציבורית.העלות הכוללת של סעיף ההטבות בתחום התחבורה הציבורית נאמד ב-300 עד 400 מיליון שקל.

3. הורדת מחירי הדלק ב-23 אגורות - כלומר, ביטול העלאת המס האחרונה בתחום זה.

4. הגדלת מכסת המים המוזלת ב-20%. תעריפי המים זינקו השנה ב-33%.

בנוגע לשכר המינימום אמר נתניהו גם, כי "אנחנו מוכנים להגדיל בשכר הציבורי את הטווח של השכר עד 5,000 שקל - אנחנו רוצים לקבוע עיקרון של לעזור למי שאין לו".

סך ההטבות הוא בהיקף 1.1 מיליארד שקל, לא כולל העלאת שכר המינימום. ראש הממשלה הודיע כי חבילת ההטבות לא תפרוץ את מסגרת התקציב, וכי המסגרת של המדיניות תישמר.

ההטבות צפויות להיות ממומנות ככל האפשר באמצעות עודפי גבייה, כמו גם על או על ידי קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה, פרט למשרד הביטחון, המוחרג בשל דוח ברודט. המימון העיקרי להקלות יגיע מביטול ההפחתה ב-1 נקודת האחוז במס הכנסה על יחידים, אך בחלק ממדרגות המס השונות, שתוכנן לשנת 2012.

המהלך בכללותו פוגע בהכנסות המדינה ממסים בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל (כולל כל מדרגות המס). במידת הצורך, תוקפא, באופן מלא או חלקי, ההפחתה בסך 1 נקודת אחוז במס החברות, אשר היה צפוי לרדת לשיעור 23% בלבד ב-2012.

נתניהו: "אין לנו שליטה על מחירי הנפט"

עוד לפני הצגת הצעדים המעשיים אמר נתניהו: "הכלכלות שמתאוששות כיום מהמשבר ב-2008 דורשות הרבה מאוד אנרגיה, הן שותות הרבה נפט והמחיר של הנפט מכפיל עצמו. עולים גם מחירי הסחורות, בכל העולם ואצלנו. צריך להוסיף לכך את רעידת האדמה המדינית במזה"ת, שגם היא תורמת לאי ודאות באספקת הנפט ומעלה מחירים. מה שמנחה אותי היום הוא אחריות ושמירה על יציבות, גם במשבר הנוכחי".

נתניהו ציין את הישגיה הכלכליים של ממשלתו, שרבים מהם, לדבריו, הינם "הישגים חברתיים": יצירת 100 אלף מקומות עבודה, הורדת שיעור האבטלה, הגדלת הסבסוד לצהרונים, פריסת מס הכנסה שלילי, סיוע לאמהות עובדות, הפחתת מס הכנסה למעמד הביניים, הקלות לסטודנטים, מחשוב בתי הספר, שיפור תשתיות תחבורה בגליל, הפחתת דמי קישוריות בסלולר, אספקת שידורי טלוויזיה דיגיטליים חינם ועוד.

"השאלה עכשיו היא מה עושים מול המצוקות שנובעות מעליית מחירי הגלם", אמר נתניהו. אנחנו מדינה חשובה, אבל אין לנו שליטה על מחירי הנפט בעולם, גם לארה"ב אין שליטה על זה - וייתכן שמחירי הנפט ימשיכו לעלות".

בהתייחס לחבילה שהציג אמר נתניהו: "החבילה הולמת, אחראית ורצינית. זו מדיניות כלכלית אחראית, שנותנת גם פתרונות חברתיים בצורה הולם. לא ניתן לפרוץ את התקציב, לא ניתן שמדינת ישראל תהיה כמו כמה מדינות באירופה, אנחנו לא רוצים להגיע למצב של יוון".

בשלב השאלות והתשובות, נתניהו אמר כי "היו תיקונים, הדבר הכי חשוב הוא שלא פרצנו את מסגרת התקציב. אני רגיל להתקפות, אבל אזרחי ישראל מרגישים שיש פה יד אמונה, מנוסה ואחראית על ההגה. אנחנו לא באים עם פופוליזם, אלא עם פתרונות. את מה שביקשתי מעצמי כשהייתי באופוזיציה, ודרשתי מחברי לסיעה אחריות, במידת האפשר לתמוך בממשלת ישראל במצבי מבחן קשים שהיו לנו, וכך אני מקווה שינהגו עכשיו".

כן הוסיף נתניהו: "יש שינויים שצריך להגיב עליהם בזמן אמת. אני לא רואה שום ניגוד בין מדיניות חברתית וכלכלית. אם לא תעדור עץ, לא יהיו פירות. כל אחד יודע לקטוף את הפירות, האופוזיציה במיוחד. אנחנו יודעים גם להצמיח את העץ וגם לחלק את הפרי בצורה מושכלת, במיוחד למי שלא יכול להגיע למרומי העץ וידו אינה משגת".

שטייניץ: קיצוץ רוחבי של 1.5%-2% במשרדי הממשלה

אחרי נתניהו, עלה לבמה שר האוצר יובל שטייניץ ששוחרר רק היום מבית החולים. לדבריו, "המטרה הכלכלית החברתית הראשונה היא בלימת האבטלה והקטנתה. הצמיחה היא מטרה - מהר וגבוה, תוך אבטלה נמוכה. זאת בזכות המדיניות הכלכלית המחושבת של הממשלה, בזכות המדיניות של בנק ישראל, בזכות עסקת החבילה שהנהגנו במשק והגמישות והנחישות של המגזר הפרטי בישראל".

"תוצאה נוספת של כל זאת היא שישראל הצליחה להקטין את יחס החוב-תוצר שלה", אמר שר האוצר. "זה חלק מהחוסן הלאומי של מדינת ישראל - זה נותן לנו גמישות ואפשרות להגיב להתרחשויות בעולם".

שטייניץ הציג לעומק את הצעדים שיינקטו לפי חבילת ההקלות של נתניהו, כשהדגש הוא להקל על החלשים ומעמד הביניים. מימון החבילה, לפי שטייניץ, יגיע מדחיית ההפחתה במס ההכנסה לשני העשירונים העליונים - החל מהשנה הבאה; יידחה מס החברות בשנה, במידה ויידרש לפי מצב הכנסות המדינה; ותבוצע הפחת רוחבית של כ-1.5-2% בתקציבי משרדי הממשלה.

שטייניץ הוסיף: "אנחנו עושים מספר צעדים שנועדו להקל על הציבור מול עליית המחירים בישראל שנובעת בעיקר ממחירי הסחורות בעולם, אבל צריך להגיד את האמת - רמת החיים עלתה ב-2010 וגם השכר הממוצע עלה בשנה האחרונה".

לדברי שר האוצר, "ההתקפות על פקידי האוצר גובלות לפעמים בהסתה. יש ביקורת ויש התלהמות והסתה. עובדי האוצר הם עובדי מדינה לכל דבר ועניין. אני לא מכיר סקטור אחר שאנשים בתקשורת ובמערכת הפוליטית מעיזים לדבר אליהם בצורה כזו. הם עובדים מסורים ומקצועיים וצריך להפסיק מיד את ההתלהמות נגדם. זה לא הוגן, לא מוסרי ובלתי נסבל".

ההקלות
 ההקלות

בשעות הערב פרסם דובר ההסתדרות כי "דבריו של ראש הממשלה היו מעורפלים וישנם סימני שאלה רבים בקשר לצעדים שהציג. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הנחה את הגורמים המקצועיים בהסתדרות לבחון את המשמעויות של הודעת ראש הממשלה. עיני יכנס בלשכתו התייעצות במוצ"ש כדי לקבל החלטה על המשך המאבק".

ראו גם: תגובות לנתניהו - פישר מברך, קדימה לועגת