"על קשת לקחת אחריות ולפטר את עורך 'האח הגדול'"

כך טוענת חברת מועצת הרשות השנייה, מירב אלוש-לברון, בהתייחס לפרשת פליטת-הפה של יורם זק ■ קשת: "מדובר בפטרונות, התנשאות ואפילו החפצה של צופי 'האח הגדול'"

מועצת הרשות השנייה מבקשת לשנות את פני הטלוויזיה בישראל. זו אולי אמירה דרמטית, אך היא נכונה כשמדובר בכל תיקון קטן או מגבלה הקשורה בנושא הריאליטי.

היום (ה') יתקיים יום עיון בנווה-אילן, אותו ינהל יו"ר ועדת הטלוויזיה יעקב שחם, שיעסוק "בערכים, עקרונות ורגולציה" סביב תוכניות הבידור אשר עשויות לפגוע ב"טעם הטוב, כבוד האדם ורגשות הציבור".

במילים אחרות, מבקשת המועצה לבחון האם לא הגיע הזמן להגביל את התכנים בתוכניות ריאליטי כמו "היפה והחנון" או "האח הגדול", לאור שורת טענות על העובדה שהן מחזקות סטריאוטיפים ופוגעות בצופים.

"תקרית יורם זק" של "האח הגדול" לא סייעה כנראה לזכייניות הטלוויזיה המסחרית קשת, רשת וערוץ 10, שהיום יעמדו על ספסל הנאשמים ביום העיון ויציגו את טענותיהן.

ד"ר מירב אלוש-לברון, חברת המועצה ומיוזמי יום העיון, פנתה ליועצת המשפטית של הרשות השנייה לבחון את הפרשנות המשפטית המאפשרת לרשות השנייה לנקוט בצעדים נגד קשת, לאור העובדה שהם לא שודרו בערוץ 2, אלא רק בערוץ 20.

"אחרי תקרית זק, התגובה של קשת וחזרתו המהירה של העורך לתוכנית, ובעקבות ההחלטה של קשת שלא לפטר את העורך, אנחנו מתחילים את הדיאלוג בנקודה שלילית גדולה מאוד לקשת", אומרת אלוש-לברון. "אני חושבת שבמובנים מסוימים היתה פה לקשת הזדמנות לנקוט עמדה בוגרת ואחראית ציבורית - והיא נכשלה".

לדבריה, "הגיעו שם להחלטה שהחשיבות של זק כלכלית גדולה יותר ממה הציבור חושב".

- האם את קושרת את המעידה הטלוויזיונית הזו לז'אנר התוכנית?

"ברור שדבר כזה יכול לקרות בכל מיני הקשרים, אבל אני חושבת שבמובן 'האח הגדול', יש לזה משמעות ייחודית. אני חושבת שיש כאן מגמה של שכרון כוח וזחיחות-דעת של העורך הראשי, שבואו לא נשכח שהוא האלוהים שלהם. הוא עומד מאחורי הנרטיב, ההצלחה של 'האח הגדול'. זה ניצול של השליטה שלו בווילה כדי לבסס את השליטה שלו בדיירים, זו המשמעות הפרקטית של ההתבטאות הזו".

באשר ל"האח הגדול", אומרת אלוש-לברון, "יש בתוכנית הזו הבניה מאוד בעייתית של דמויות הנשים, יש החפצה שלהן, הן רבות ולא מסתדרות. כשאתה רואה את ההבניה ושומע אותו ומחבר בין הדברים - אתה מקבל תמונה שלמה יותר של ההתנהלות המגדרית בז'אנר. קשת היו צריכים לפטר אותו".

השינויים של ה"חנונים"

לידי "גלובס" הגיע מחקר, שיוצג היום על-ידי סמנכ"ל התוכניות של ערוץ 10, קרני זיו. מדובר במחקר שערך הערוץ סביב התוכנית "היפה והחנון". לפיו, התוכנית לא רק שלא הדיחה את הציבור לחיזוק סטריאוטיפים - היא אף שינתה אותם.

הנתונים, שנאספו על-ידי מכון "הגל החדש", מראים כי קרוב ל-50% מצופי התוכנית אומרים כי היו רוצים לצפות בתוכנית עם ילדיהם. ואם כבר סטריאוטיפים - רק 8% מאלה שאינם צופים בתוכנית היו בוחרים בצפייה משפחתית בתוכנית הריאליטי המצליחה.

המחקר מוכיח גם כי דעות הצופים בתוכנית כלפי מי שנחשבים "יפות" או "חנונים" עברה שינוי. 60% מצופי התוכנית שהשיבו לסקר אמרו כי יחסם לחנונים "השתנה לטובה" - מדובר ב-40% מכלל המדגם כולו. עם זאת, לא ברור מה הכוונה באמירה "לטובה". 11% מאלו שאינם צופים בתוכנית, ענו תשובה חיובית בנושא זה.

גם השינוי כלפי אלה המכונות "יפות" בתוכנית הגיע בעקבות הצפייה בה. 37% ציינו כי דעותיהם על ה"יפות" השתנו לטובה, ואילו 11% דווקא ציינו כי השתנו לרעה בעקבות הצפייה בריאליטי.

86% מצופי התוכנית טענו כי ההשתתפות החנונים בתוכנית "תרמה" להם. מתוך המדגם שמנה 508 איש בני 18 ומעלה, 59% נחשפו לתוכנית וצפו בה בתדירות משתנה.

המחקר האינטרנטי שבוצע בימים האחרונים מגיע אחרי מחקר אחר שעשתה ישראל 10 באוקטובר 2010. אז הוצגה לצופים תמונה ובה אדם בעל מראה "חנוני". 57% מהנשאלים אמרו כי אין לו חברים, ו-57% טענו כי אין לו חוש הומור. עם זאת, 56% מהנשאלים אמרו כי הוא חכם. צירוף של שני המחקרים יחד מוכיח כי חל שינוי בעמדות הציבור כלפי הסטריאוטיפ המדובר בעקבות התוכנית.

מפיק "היפה והחנון", גיא המאירי, אומר כי הפקת התוכנית מלווה באופן צמוד את המתמודדים ודואגת להם לכל אורך הדרך. "כולם נכנסים לזה עם המון מודעות עצמית", אומר המאירי, "אני חושב שהחוויה של הצפייה ב'יפה והחנון' היא אופטימית, ואני מרגיש את זה בכל מנעד הגילאים. יש שני עולמות שנפגשים, של יפות וחנונים. הם מגיעים עם המון מודעות שיש להם בעיה חברתית, והם יוצאים ולומדים להיות חיות חברתיות.

"באשר לבחורות, תחומי העניין שלהן הם מסוימים. רובן בחורות צעירות ישר אחרי הצבא שעדיין מושפעות מבית-הספר. הן לומדות להסתכל פנימה. אני חושב שבחורה שרואה אותם על המסך, זה מעורר בה תקווה שכל אחד יכול למצוא זוגיות".

מאבק על הפריים-טיים

אלוש-לברון כבר ניסתה לבלום את ההחלטה שמאפשרת הרחבה של שיעור תוכניות הריאליטי בטלוויזיה, אולם ללא הצלחה. "אחרי ההפסד בקרב הגדול על מכסות הריאליטי, הגענו למסקנה שנמשיך בקונסטלציה המתאימה לכך, אני לא חושבת שהדיאלוג עם הזכיינית מייתר את הנושא", היא אומרת.

היא מבקשת כעת לייצר מסמך הבנות עליו יוסכם עם הזכייניות, ובו הן תתחייבנה "שאין מקום לתכנים כאלה בפריים-טיים. אני חושבת שמדובר באתגר סבוך".

מקשת נמסר בתגובה לדבריה של אלוש-לברון כי "בימים אלה אנו נתקלים, לצד הדיון והמחלוקת הלגיטימית, גם בגורמים רבים המנסים להתפרסם על גבו של העניין הרב שמעוררת התוכנית. המשותף לגורמים אלה הוא מידה לא מבוטלת של פטרונות והתנשאות ואפילו החפצה של צופי 'האח הגדול'.

"לגבי הדברים האמורים לעיל, דומה כי הם נלקחו ללא שום קשר לאירוע המדובר ולמתרחש בבית 'האח הגדול'. מדובר באוסף קלישאות מן המוכן, שאין להן דבר וחצי דבר עם הדמויות הנשיות העוצמתיות בבית".

האם היית צופה
 האם היית צופה

האם דעתך
 האם דעתך

האם דעתך על הבנים
 האם דעתך על הבנים