לפני שיורם הספיק להגיד "דנה"

הווידוי המביך של "האח הגדול" בפריים-טיים מראה כמה קצר אורך חייו של אירוע תקשורתי

בזכיינית ערוץ 2 קשת יכולים לנשום לרווחה: שבוע אחרי התקרית שעוררה פליטת-הפה של עורך "האח הגדול" יורם זק, הנתונים במדיה החברתית מאשרים כי הסערה שככה. כבר בימים הראשונים שלאחר האירוע צנח נפח השיחה על התוכנית והתייצב סביב הממוצע שאפיין את התוכנית מאז תחילת העונה הנוכחית.

ביום האירוע עצמו, ביום שבת הקודם, היה נראה כי קשת עומדת בפני משבר: 679 דיונים ברשת נרשמו באותו יום על "האח הגדול", רובם ככולם על התקרית. מדובר בזינוק של למעלה מ-50% לעומת ממוצע השיח בעונה הנוכחית, שעומד על כ-400 הודעות ביממה.

הרבה זעם עלה בשיחות הללו. אפשר ללמוד על היקף הסערה מהנתון הבא: הדיונים על "האח הגדול" היוו 1.07% מכלל התקשורת במדיה החברתית באותו היום.

המסקנה פשוטה: התקרית הפכה לשיחת היום.

תרמה לכך העובדה שהאירוע התרחש בשבת, כשסך הפעילות במדיה החברתית נמוכה יותר לעומת ימי השבוע הרגילים.

יואב פרידור האח הגדול ויז'ואל 1
 יואב פרידור האח הגדול ויז'ואל 1

32% מכל ההתבטאויות במדיה החברתית באותו יום היו בטוויטר: 216 ציוצים נרשמו. פייסבוק ו"תפוז" היו שתי הזירות הבולטות האחרות שבהן התנהל השיח על האירוע (21.8% ו-11.05%, בהתאמה).

מעניין לראות שאתר mako, שבדרך-כלל מהווה פלטפורמת שיח פעילה, ייצר רק 1.3% מהשיחות באותו יום - בין היתר על רקע השתיקה של קשת בשעות הראשונות של האירוע והיעדר תגובה רשמית לאירוע המסעיר.

יותר מדובר מסער ואיילה

כדי להבין עד מימדי התקרית, צריך להשוות אותה לרגעי שיא אחרים שנרשמו לאורך 3 עונות התוכנית. אחד הבולטים שבהם היה סצנת "הפסקת החשמל", שאותה ניצלו היטב סער ואיילה, גיבורי העונה השנייה, בעודם חושבים שהאפלה מסתירה אותם מעדשת המצלמה.

הסצנה, שהכילה רמיזות מיניות בוטות, מתחה את גבולות השידור של הפריים-טיים בערוץ 2 והפכה לשיחת היום. עם זאת, ביום שידור הפרק, בסוף ינואר 2010, נרשמו 497 דיונים - מספר גבוה, אבל משמעותית נמוך מזה שעורר אירוע יורם זק.

למרות עוצמת האירוע וההד התקשורתי השלילי שהוא יצר, הוא מתגמד לעומת הבאזז שיוצרים אירועי פתיחת וסיום העונה. ביום פתיחת העונה השלישית בתחילת דצמבר נרשמו 1,046 שיחות, ובגמר העונה השנייה של "האח הגדול", במארס 2010, נרשם מספר כפול של דיונים: 2,058. גם השקת העונה השנייה, בנובמבר 2009, יצרה מספר שיחות גבוה יותר: 810 שיחות.

המסקנה, כפי שהיא מצטיירת כשבוע לאחר האירוע: הצופים לא אהבו את הפאשלה בבית "האח הגדול", אבל התלונות מתגמדות אל מול היקף השיח החיובי ברובו שהתוכנית מצליחה ליצור עונה אחר עונה.

מדברים על יורם

"האח הגדול" היא באופן מובהק תוכנית הטלוויזיה המדוברת ביותר במדיה החברתית. נפח השיח עליה מאפיל על כל התוכניות האחרון שמתברגות לצמרת טבלת הרייטינג. בהפרש ניכר אחריה משתרכת ספינת הדגל של ערוץ 10, "היפה והחנון".

לשם השוואה, מאז תחילת השנה נרשמו 2,700 שיחות ברשת על "היפה והחנון" - לעומת 18,600 שיחות על "האח הגדול".

אין ספק שאירוע פליטת-הפה יצר באזז סביב דנה רון, והציב אותה בקדמת הבמה של בית "האח הגדול": היא הופיע ב-437 דיונים במדיה החברתית בשבוע האחרון. יותר מכל יתר מתמודדי הבית - אבל פחות מיורם זק, שהופיע ב-598 אזכורים.

נראה כי בפועל הפער בין השניים גדול יותר: בניגוד לדנה, שהיא דמות מוכרת היטב לכל צופי הסדרה - יורם זק אינו נמצא בקדמת הבמה, ולכן לא מעט גולשים התייחסו למקרה מבלי לנקוב בשמו במפורש, כפי שממחישה הדוגמה הבאה:

יואב פרידור האח הגדול ויז'ואל 2
 יואב פרידור האח הגדול ויז'ואל 2

כאן גם מתגלה תמונה נוספת, שממחישה את העובדה שהאירוע כבר הסתיים, והצופים המשיכו הלאה: ב-4 הימים שבין יום שבת ליום שלישי, האזכורים של דנה רון או יורם זק הופיעו רק ב-40% מכלל השיח שנוצר באותם ימים על "האח הגדול", באופן כללי. דנה הודחה, יורם הורחק ובינתיים כבר הוחזר לתפקידו, והדרמה בבית ממשיכה.

התקרית ממחישה שוב עד כמה קצר אורך חייו של אירוע תקשורתי: ביום האירוע כולם מדברים עליו, אבל מהר מאוד - תוך יומיים שלושה - הנושא דועך עד שהוא נשכח קליל. קצת כמו כוכבי הריאליטי עצמם.