גרופון יוצאת למלחמה נגד אתר זאפ

‎גרופון, שהגיעה לאחרונה לישראל, מאיימת לתבוע אתרים שמפרסמים את ההצעות היומיות שלה

אתר הרכישות הקבוצתיות גרופון, שחדר באחרונה לשוק הישראלי לאחר שרכש את אתר גרופר תמורת כ-10 מיליון דולר, יוצא למלחמה.

ל"גלובס" נודע כי מספר אתרי רכישות קבוצתיות, שעושים אגריגציה של כל הדילים שמסתובבים ברשת, קיבלו מכתב רשמי מגרופון הדורש מהם להסיר את הדילים של האתר מהרשימה הכללית.

בגרופון סבורים כי אגריגציה כזו פוגעת במותג של החברה ובנראות של הדילים, ואף נעשית ללא אישור או שיתוף-פעולה בין הצדדים.

עוד נודע כי בגרופון אף איימו בתביעה אם האתרים לא יפעלו כנדרש וימשיכו לכלול את הדילים של גרופון בתוך סך הדילים המוצעים לגולש באותו יום.

אתרי אגריגציות למיניהם - "תבוא", DayDeals, Cliqa ואתר זאפ, שהחל אף הוא לאחרונה להציע מידע מרוכז על דילים ברשת - סורקים את האינטרנט ומרכזים את כל הדילים המוצעים באותו יום, לכדי מייל אחד המגיע למשתמש הפרטי. כך, הגולשים הישראלים לא צריכים לגלוש מאתר לאתר בניסיון למצוא את הדיל הטוב ביותר, ונחשפים בבת-אחת להיצע ההטבות.

מבדיקת אתרי האגריגציה עולה כי בעוד שב"תבוא" ו-Cliqa הסירו כבר את הדילים של גרופון, ב-DayDeals טרם יישמו את הבקשה. אולם, יש להניח כי כל אתרי האגריגציה יתיישרו בקרוב עם גרופון על מנת להימנע מתביעה.

איתן זינגר, מנכ"ל זאפ, אמר ל"גלובס" כי "החשש של גרופון מלהיות מוצג בזאפ פוגע אך ורק בטובת הצרכן, שרוצה להשוות בין עשרות העסקאות המוצעות מדי יום".

לדבריו, זאפ אינה מוכרת את העסקאות היומיות, אלא רק מתווכת בין הצרכן לאתרים השונים, ללא עשיית רווח, והשירות מוענק בחינם לשני הצדדים.

"דרישתה של גרופון להסתתר ולעצור את השקיפות מול המתחרים פוגעת בצרכנים - וכמובן גם בגרופון עצמה, שמאבדת חשיפה עצומה ובחינם", אומר זינגר.

מגרופון ישראל נמסר בתגובה: "כחלק ממחויבותנו לקהל לקוחותינו ובמטרה למנוע הטעיית צרכנים ופגיעה בתנאי העסקאות המוצעות, אנו רואים בכל גורם מתווך בדרך גורם העשוי לפגוע בלקוח".

הצעד של גרופון מוכיח אולי יותר מכל עד כמה התחרות בשוק המקומי חזקה, ועתידה להתגבר עוד יותר בזמן הקרוב. כך, אפילו כאשר מדובר במותג פופולרי עם גב כלכלי איתן, גרופון לא שוקטת על שמריה ומתכננת את הצעד הבא.

אמנם, המיזוג בפועל בין גרופון וגרופר עוד לא הניב דילים משמעותיים שמצדיקים את המהלך, אבל בגרופון שוקדים כעת על מיזוג האתרים לכדי פלטפורמה אחת ופיתוח פיצ'רים ייחודיים.

אולם, בעוד שבגרופון ובגרופר חוככים בידיהם בניסיון להבין כיצד הם יוצרים מחדש את הפלטפורמה המאוחדת שלהם, אתרי רכישות אחרים ממשיכים להתחזק ולצבור קהל משתמשים נאמן, כאשר לגדולים מביניהם יש קהל משתמשים של 100-200 אלף משתמשים רשומים.

אתרים אחרים השכילו ליצור בידול בקהל יעד מסוים, כגון הורים, נשים ודתיים.

כך, לדוגמה, אתר Buy2, של פורטל Mako וחברת נטקס, השכיל לנצל את המומנטום והשיק אתמול (ד') קמפיין רחב היקף באינטרנט, טלוויזיה ובסלולר, בהשקעה מדווחת של כ-8 מיליון שקל. הצעד הנוכחי מוכיח כי קשת לא מתכננת לוותר על שוק זה, גם אם מדובר בתחרות עם שחקני ענק כדוגמת גרופון.

גם באתר "בא לי גם" ממשיכים להוסיף פיצ'רים נוספים במטרה לבדל את עצמם מהמתחרים - זה האתר הראשון שהשיק אפליקציית אייפון והשירות הראשון שהטמיע את אופן התשלום של PayPal.

בשוק כה תחרותי - מי שיכול להרוויח מכך זה בעיקר הצרכן, שלא צפוי לפתח נאמנות לפלטפורמה מסוימת - אלא רק ימשיך לחפש אחר הדיל המושלם עבורו.