אטיאס מוזיל ב-50% את הקרקעות במכרזי "מחיר למשתכן": "מחירי הדירות יוזלו במאות אלפי שקלים"

(עדכון) - משרד השיכון: "המדינה תסבסד את מחיר הקרקע במכרזי המחיר למשתכן במטרה להוריד עוד יותר את מחירי הדירות ולאפשר לזוגות הצעירים ולמשפחות חסרות הדירה לרכוש דירה" ■ מוקדם יותר דחתה הכנסת הצעת חוק לביטול המע"מ על רכישת דירה ראשונה

ממשלת ישראל צפויה לאשר ביום ראשון החלטה על מתן הנחה של 50% במחיר הקרקע במכרזי מחיר למשתכן של משרד השיכון. מדובר במכרזים המיועדים להקל על זכאי משרד השיכון (בעיקר זוגות צעירים, עולים חדשים ועוד). לראשונה, המדינה תשלם ותסבסד את מחיר הקרקע במכרזים אלה, במטרה להוריד עוד יותר את מחירי הדירות במכרזי המחיר למשתכן, ולאפשר לזוגות הצעירים ולמשפחות חסרות הדירה לרכוש דירה.

יצוין כי בשיטת מכרזי המחיר למשתכן ההנחה מתבטאת ישירות במחיר הסופי לרוכש הדירה שכן אין תחרות על מחיר הקרקע, כך שהיזמים מתחרים באופן ישיר מי יבנה את הדירה במחיר הזול ביותר, בהתאם למפרט ובפיקוח של משרד הבינוי והשיכון.

"מחירי הדירות במכרזי המחיר למשתכן יוזלו במאות אלפי שקלים", נמסר ממשרד השיכון. "ההחלטה תחול באופן מיידי על מכרזי מחיר למשתכן והיזמים יוכלו להתחרות על המחיר הנמוך ביותר לדירה כאשר הם ישלמו רק מחצית מערך הקרקע. לפי ההערכות המקצועיות, ההנחה תבוא לידי ביטוי באופן בולט באזורי הביקוש, שם מחיר הקרקע מהווה 40-50% מערך הדירה. כך, ההוזלה יכולה להגיע למאות אלפי שקלים באזורי הביקוש, בדגש על זוגות צעירים חסרי דירות".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "אנו מתנגדים להצעת שר השיכון מהטעמים הבאים: הצעה זו עוסקת בנושא מכרזי מחיר למשתכן. במכרזים מסוג זה נקבע מחיר הקרקע ע"פ שומה ולא ע"פ מכרז. הוצאות הפיתוח נקבעות ע"פ אומדנים. ההצעה קובעת לראשונה כי במכרזים מאין אלו תסבסד המדינה את מחירי הדירות על ידי ויתור של הכנסות מקרקע בסך של 50%. משמעותה של ההצעה היא מתן מענק עוקף תקציב לרוכשים בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה, תוך הפסד הכנסות המדינה והגדלת הגירעון בתקציב. יש לציין כי במכרזים מסוימים, באזורים שונים (אזורי ביקוש) שווי ההטבה המוצע יכול להגיע למאות אלפי שקלים בשנה ליח"ד.

"יתרה מכך, מדובר במענק רגרסיבי המעניק הטבה גדולה יותר ככל שהנכס הנרכש יקר יותר. הצעת ההחלטה יוצרת מצב בו אזורי הפריפריה מופלים לרעה מאחר וערך הקרקע באזורים אלו נמוך יותר באופן משמעותי ועל כן סעיף זה יגדיל את אי השוויון בין המרכז והפריפריה ויהווה תמריץ הפוך למדיניות הממשלה בעניין חיזוק הפריפריה. כמו כן, מאחר ומחירי הקרקעות במכרזי מחיר למשתכן, מתבססים על שמאויות שנעשו בעבר, בתקופות של עלייה במחירי הקרקעות, כפי שאנו חווים כיום, נוצר ממילא מצב של סבסוד מסוים של מחירי הדירות על חשבון הקרקע".

הכנסת אמרה "לא" לביטול מע"מ לרוכשי דירה ראשונה

בתוך כך, הכנסת דחתה היום (ד') הצעת חוק של ח"כ יואל חסון (קדימה) לביטול המע"מ על רכישת דירה ראשונה למגורים בלבד. חסון תקף את שר האוצר יובל שטייניץ ואת רה"מ בנימין נתניהו במליאה, ושטייניץ השיב מלחמה ואמר שאין כל הצדקה או היתכנות לבטל את המע"מ על רכישת דירה ראשונה. 40 שרים הצביעו נגד הצעת החוק ורק 25 הצביעו בעד.

חסון ביקר את תוכנית נתניהו להאיץ בניית עשרות אלפי דירות בשנה וחצי, ואמר: "דבר לא ייצא מהתוכנית הזו. נתניהו לא סיכם אותה עם אף אחד והיא נעשתה בלי תיאום ובלי לשאול. יש לה הרבה מתנגדים. שר האוצר ורה"מ לא נותנים פתרון למצוקת הדיור אלא מציפים אותנו בתוכניות. ההצעה של נתניהו מדברת על ועדות משנה בדיור אך מה עם התשתיות - ביוב, מים? הוועדות הללו לא יעסקו בזה ובגלל זה התוכנית לא תצא לפועל".

שטייניץ, מנגד, השיב לחסון ואמר: "הצעת החוק הזו של חסון מוגשת רק בגלל שהוא באופוזיציה. אף קואליציה לא תתמוך בהצעת חוק כזו ואף שר אוצר אחראי לא יתמוך בה. היא עלתה כבר בעבר ואיש לא תמך בה אז".

האוצר מתנגד באופן גורף לפטור המע"מ על דירה ראשונה, ושטייניץ הסביר: "בישראל יש מע"מ אחיד על הכל חוץ מפירות וירקות. זה יתרון כלכלי אדיר וזו המלצה שה-OECD נותן לכל העולם. ביטול המע"מ על דירה תפגע קשות במשטר המס ותעלה למדינה 400 מיליון שקל בשנה. האם זה מוצדק? על מה נוותר? על הרווחה, החינוך, הביטחון?".

ח"כ חסון אמר לאחר ההצבעה: "לצערי הממשלה בחרה להתנגד להצעת חוק שיש לה השפעה מיידית ומשמעותית על מחירי הדירות ועל היכולת של זוגות צעירים לרכוש אותן. לעומת זאת, התוכנית של ראש הממשלה נמצאת בשלב תיאורטי בלבד, מסובכת וקשה ליישום, וסיכוייה להצליח נמוכים. התוצאה תהיה המשך עליית מחירי הדירות והמשך הפגיעה בזוגות הצעירים שמיום ליום מתרחקים מחלום הדירה".