נתניהו חושף תוכנית לבניית עשרות אלפי דירות ב-18 חודשים: "נציף השוק בבת אחת"

(עדכון) - רה"מ ל"גלובס": "גדלים פה דורות שלמים שחיים עם ההורים. מה הלאה, לגור עם סבא וסבתא?" ■ הודעת נתניהו על מסיבת העיתונאים נשלחה בזמן ששטייניץ נאם בוועידת הנדל"ן של "גלובס" ■ אטיאס: "הוועדות המיוחדות שיוקמו יכולות להכפיל את כמות השיווקים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה תוכנית חדשה שנועדה להתמודד עם מצוקת הדיור ובמסגרתה ייבנו בתוך שנה וחצי עשרות אלפי יחידות דיור בכל רחבי הארץ.

על פי התוכנית, אותה מכנה נתניהו "אוטוסטרדת תכנון", ושאת השראתה שאב ראש הממשלה מתוכנית הול"ל של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, יוקמו וד"לים (ועדות דיור לאומיות) שנועדו לעקוף את הבירוקרטיה של ועדות התכנון ולרכז את כל ההחלטות בתחנה אחת (ONE STOP SHOP).

הוועדות החדשות, שיקומו לתקופה של 18 חודשים יאפשרו להתמודד עם המחסור בדירות למגורים העומד כרגע על כ-100 אלף דירות חסרות. הרפורמה, שגובשה יחד עם שר האוצר יובל שטייניץ ושר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, תחול אך ורק על דירות בשוק הבניה למגורים החל מגובה מסויים - שטרם הוחלט מהו - בכל הארץ, גם באזורי ביקוש. נתניהו מאמין כי בתום התקופה הזו תסתיים החקיקה המקבילה של הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל שלפי שעה תקועה בוועדת הפנים של הנכנסת.

"קיימתי דיונים עם כל השרים ועם אייל גבאי כדי לתקוף את הבעיות בשוק הדיור", אמר נתניהו בפתח מסיבת העיתונאים, שהחלה לבסוף בשעה 17:40. "יש לנו עודף של ביקוש אל מול מה שהמערכת מייצרת; הפער הוא 10,000 דירות בשנה, ובכל שנה הפער גדל. כדי לפתור את הבעיה יש לתקוף אותה בתכנון ובשיווק.

"אף אחד לפנינו לא זיהה את הבעיה ולא הציע פתרונות. הרפורמות הללו נתקעו ואנחנו הולכים לחלץ אותן. קיימנו חצי תריסר ישיבות ותוך כמה ימים נוכל לבשר על פריצת דרך ברפורמה בממינהל מקרקעי ישראל. זה לבד לא פותר את הבעיה, כי אם נוכל לשווק מהר זה לא יפתור את הבעיה - צריך להגדיל את המלאי בצורה דרמטית.

"אנחנו הולכים להקים ועדה מיוחדת שתקצר את התהלכיים בהצעה שאביא לממשלה ביום ראשון. נביא את זה לחקיקה מהירה ואני בטוח שנזכה לתמיכה רחבה של הקואליציה. נעשה פעולה שבבת אחת תביא לבניית הרבה דירות בתוך השוק. אם לא ננהג כך לא נוכל לפתור את בעיית הגירעון המצטבר בשוק הדירות. היום התהליך הוא איטי, מבין האיטיים בעולם: 6 שנים לוקח לאשר תוכנית בישראל. זכות הציבור לדור!".

התוכנית היא פרי דיונים שהתקיימו באחרונה במשרד ראש הממשלה בין מנכ"ל המשרד, אייל גבאי לבין שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס במסגרת הוועדה להסרת החסמים בתחום הבניה.

אטיאס: הוועדות המיוחדות יכפילו את כמות השיווקים

לדברי אטיאס, "הדבר המרכזי שיכול להוריד את מחיר הדירות זה הגדלת ההיצע כפי שעשינו ב-2010. הוועדות המיוחדות שיוקמו יכולות להכפיל את כמות השיווקים שמינהל ישראל ישווק במטרה להקל על זוגות צעירים לרכוש דירה".

ל"גלובס" נודע כי שרי ש"ס מתכוונים להיעדר מהמליאה בהצבעת אי אמון בממשלה לנוכח העובדה שהצעת החוק של השרים ועקנין ואטיאס לסבסוד משכנתאות תקועה.

"לסגור את הפערים"

"אנחנו חייבים לסגור את הפערים", אמר היום נתניהו ל"גלובס", לפני המסע"ת. שילוב של הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל וציר עוקף ועדות התכנון הוא המענה היחיד למצוקת הדיור", הוסיף.

מרגע אישור התוכנית בממשלה, יידרש שר הבינוי והשיכון לגבש בתוך שבועיים רשימה של תוכניות בניה למגורים שנמצאות בהליכי אישור. התוכניות הללו יקבלו סימון מיוחד והן ייקראו "תוכניות להאצת בנייה". ועדות הערר ידרשו לתת לתוכניות אלו עדיפות מלאה בטיפול ובהכרעה על פני כל התוכניות האחרות.

התוכנית תובא לאישורה של הממשלה ביום ראשון הקרוב ולאחר מכן תידרש את אישור הכנסת. ראש הממשלה צפוי לזכות לתמיכה רחבה של סיעות הקואליציה למהלך וככל הנראה גם של האופוזיציה. בימים האחרונים שוחח נתניהו בנושא עם יו"ר ש"ס אלי ישי, וקיבל את ברכתו למהלך.

"אני לא משלה את עצמי, יהיו התנגדויות, מי שלא מוכן ללכת למתווה הזה לא רוצה לעזור למדינת ישראל", אמר ראש הממשלה. "גדלים פה דורות שלמים שחיים עם ההורים. מה הדבר הבא, לגור עם הסבא והסבתא? אנחנו חייבים לפרוץ את המעגל הזה", הוא הוסיף. "חייבים ללכת למהלך דרסטי, אני נחוש לבצע את הרפורמה הזו. אין לנו שנים, נמאס לי לחכות, אנחנו לא נחכה יותר".

לדבריו, קיים פער של 10 אלפים דירות לשנה ובמרוצת העשור האחרון הפער הגיע כמעט ל-100 אלף דירות. "בלי שנטפל במחסור לא ניתן יהיה לטפל במצוקת הדיור", אמר נתניהו, "חייבים לפתור את הבעיה של ועדות התכנון. יש לנו בעיה אחרת עיקרית שמפקקת את המדינה. ישראל מפגרת כמעט יותר מכל מדינה אחרת בעולם בתחום הזה, ואני לא מתכוון רק לעולם המערבי. יש היררכיה של ועדות, שבה כל אחד יכול לתקוע מקל. ישראל היא מהמדינות המפגרות ביותר בנושא התכנון".

תגובות

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן אמר בתגובה לתוכנית נתניהו למצוקת הנדל"ן: "מחירי הדיור הפכו מבעיה כלכלית לבעיה חברתית פוליטית. יוקר דיור הוא מצב אנטי חברתי המעביר יום יום הון מהשכבות החלשות אל החזקות המחזיקות בדירות להשקעה. אם לא נגיע לבחירות עם מחירי דיור יורדים נמצא את עצמנו יורדים מהשלטון. התכנית היא שיגור טיל חץ ללב בועת הנדל"ן, המשמעות היא ירידת מחירים ודאית וממשית בטווח מיידי".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור, ציין בתגובה לתוכנית ראש הממשלה כי הוא "מברך את בנימין נתניהו על היוזמה, ובהתאחדות קוראים מזה מספר חודשים להחזיר את הול"לים שהונהגו בשנות ה-90 בעת העלייה ממדינות חבר העמים על מנת להאיץ את קצב אישור התוכניות והבנייה, מהלך שאכן הוכיח עצמו ואפשר בניית עשרות אלפי יח"ד בשנה. עם זאת בהתאחדות מקווים שלא מדובר רק בהצהרות אלא שנראה בשבועות הקרובים גם מעשים. כמו כן ציינו בהתאחדות כי לצד קידום הבנייה יש לדאוג שיהיו בענף מספיק עובדים מקצועיים על מנת לבנות את אותן עשרות אלפי דירות".

תגובת החברה להגנת הטבע והמטה לתכנון אחראי: "במקום לממש את 200,000 יחידות הדיור המאושרות עליהן הצביעו דו"חות משרד הפנים ומנהל מקרקעי ישראל, אשר מימושן יוביל להקלה מיידית על מצוקת הדיור, נתניהו מבקש להקים עוד ועדה מיותרת שתוביל לפגיעה בזכויות הציבור ובשטחים הפתוחים. את תוצאותיהן ההרסניות של הוועדות לדיור לאומי משנות ה90' עדיין ניתן לראות בשטח, ואת השלכותיהן חלקם של תושבי ישראל מרגישים על בשרם מדי יום".