משפחת גרינשפן ליועמ"ש: לבחון את עסקת הטיעון עם הדורס

פניית המשפחה באה בעקבות חשיפת "גלובס" כי הנהג שפצע אנושות את שחר גרינשפן נשפט בבימ"ש לתעבורה, בו מכהן כשופט מי שהשיג עבורו כעורך דין את עסקת הטיעון המקלה

בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול (א') כי שופט התעבורה בפתח-תקווה, אלי אנושי, ייצג, טרם מינויו לשופט, את הנהג מרק פטריק שפגע בילדה שחר גרינשפן וזכה לעונש מקל משופטת התעבורה בפתח-תקווה, טל אוסטפלד, עמיתתו של אנושי - פנתה היום (ב') עו"ד ענת קאופמן, באת-כוחה של משפחת גרינשפן, ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

המשפחה מבקשת מוינשטיין כי יתערב באופן מיידי ויבדוק את נסיבות המקרה ואת השיקולים שעמדו בבסיס הסדר הטיעון והעונש הקל שנגזר על פטריק.

"ב-6 במארס 2011 ניתן גזר הדין המקומם נגד הנהג שפגע בשחר גרינשפן, לאחר שנהג שיכור עלה עם רכב מסוג מיניבוס על אי-תנועה, דרס את שחר וחברתה, וגרם לשחר נזק מוחי בלתי הפיך. כיום היא נמצאת במצב של הכרה מינימלית ומשותקת ב-4 גפיים.

"על אף היותו של הנהג שיכור, כאשר בדמו נמצאה רמת אלכוהול גבוהה, ולמרות הנזק החמור שגרם הן לשחר והן לחברתה, נגזר על הנהג הדורס קנס של 1,000 שקל בלבד, עבודות שירות (600 שעות) ושלילה ל-6 שנים, וזאת בהתאם לעסקת טיעון אליה הגיע הנאשם באמצעות בא-כוחו עו"ד דניאל אנושי עם המשטרה", כותבת עו"ד קאופמן לוינשטיין.

לדבריה, כך במכתב, עסקת הטיעון וגזר הדין המקל מאוד הכו בתדהמה את משפחת גרינשפן, ובני המשפחה שוקלים את צעדיהם בעניין.

"בעודם עושים זאת", מוסיפה עו"ד קאופמן, "נחשפו אמש ב'גלובס' פרטים חדשים, ובהם העובדה כי עו"ד אלי אנושי, הסניגור שייצג את הנאשם עד לפני מספר חודשים בודדים, מונה לשופט בבית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה, בו נידון עניינו של הנאשם".

"לאחר המינוי", מציינת קאופמן, "המשיך הנאשם להיות מיוצג בתיק על-ידי עו"ד דניאל אנושי, אביו של כבוד השופט אלי אנושי. כן נודע למשפחה כי פסק דינו של הנאשם ניתן על-ידי כבוד השופטת טלי אוסטפלד, אשר הינה קולגה של כבוד השופט אלי אנושי ואשר יושבת עמו בכס השיפוט תחת אותה קורת-גג בבית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה".

"היעדר תשובות ברורות"

במכתבה מלינה קאופמן בפני היועמ"ש על כך שמשפחת גרינשפן לא זכתה לעדכונים על ההליך המשפטי שהתנהל לנהג הפוגע. "בשל חוסר האונים של ההורים והיעדר תשובות ברורות, תואמה להורים פגישה עם התובעת המשטרתית, עו"ד נאוה זיברנגל, ליום 28.11.2010. ההורים הגיעו למשרדי המשטרה במועד הפגישה, ואולם, על אף שהפגישה תואמה מראש, לא איפשרו לבני המשפחה להיפגש עם התובעת המשטרתית, ופניהם שבו ריקם.

"את היעדר קיום הפגישה תירצה המשטרה באותו מעמד כי טרם התקיימה הקראה בתיק, כי אין כל התפתחות בתיק וכי התיק נקבע להקראה בחודש מארס.

"ההורים הגיעו לדיון, אשר היה קבוע ליום 06.03.2011 בשעה 10:00, ואולם לתדהמתם הדיון הוקדם באופן ספונטני לשעה 9:00, ובהגיעם לאולם הדיון כבר הסתיים, וכבר ניתן גזר הדין בהיעדרם.

"לאור כל הנתונים הללו יחדיו, ובמיוחד לאור העונש הקל שנגזר על הנאשם, אנו סבורים כי יש מקום לבצע בדיקה מעמיקה של התנהלות כל הצדדים המעורבים בעניין ואת השיקולים שעמדו בבסיס עסקת הטיעון והעונש הקל שנגזר".

את מכתב הפנייה לוינשטיין מסיימת עו"ד קאופמן בהבעת תקווה כי הצדק ייראה, וזאת במיוחד בימים אלה בהם תאונות דרכים הינן אויב מספר 1 של המדינה. "על כן נודה על מעורבותך המיידית ובדיקתך המעמיקה בעניין בדחיפות", נכתב.

"טיפול יוצא דופן"

בתוך כך, עורכת דין בכירה, שעוסקת בדיני תעבורה ומייצגת באופן קבוע בבית המשפט בפתח-תקווה, אומרת היום ל"גלובס" כי כמעט 100% מתיקי תאונות דרכים, שיש בהן פגיעות גוף של ממש (כמו שבר או פצע פתוח), מופנים בבית המשפט בפתח-תקווה לשופטים אחרים, ואילו אוסטפלד, שהיא שופטת צעירה ומתחילה, דנה כדבר שבשגרה רק בתיקים שבהם אין נפגעים עם חבלות משמעותיות (תיקי תעבורה עם אישומים פחותים, כמו אי-חגירת חגורת בטיחות, מעבר באור אדום, שימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה וכדומה), וודאי לא בתיקים שבהם נפגע התאונה נפצע אנושות וכמעט איבד את חייו, כמו במקרה של גרינשפן.

"זה מאוד מוזר לי שתיק כל-כך קשה הגיע אל השופטת אוסטפלד", מציינת עורכתהדין.

עם זאת, חשוב לציין בהקשר זה כי התיק של הנהג פטריק הגיע לפתחה של השופטת אוסטפלד עוד טרם שמונה אלי אנושי לשופט.