תגובות לגזר דין קצב: "הצדק יצא לאור; נשים - לא להירתע"

ויצ"ו: "יום היסטורי למעמד האשה" ■ לבני: "אי-אפשר לשלול את הנשיאות בדיעבד, אך אפשר לשלול את החירות" ■ נתניהו: "יום של עצב וכלימה" ■ לדור: "הציבור צריך לבטוח בביהמ"ש"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב היום (ב') לגזר הדין של הנשיא לשעבר משה קצב, שנדון ל-7 שנות מאסר בפועל בגין הרשעתו באונס ובעבירות מין נוספות, וציין כי זהו יום של "עצב וכלימה", אך במקביל יום של "הערכה עמוקה וגאווה למערכת הצדק הישראלית".

"בית המשפט קבע בצורה חדה וברורה עיקרון פשוט והוא שוויון בפני החוק - איש אינו עומד מעל החוק, גם לא נשיא", אמר נתניהו. "דבר שני שקבע בית המשפט הוא שוויון בין גברים ונשים. לכל אישה יש זכות על גופה, זכות לכבוד ולחירות, ולאף אחד אין זכות ליטול דברים אלה".

יו"ר מפלגת קדימה, ציפי לבני, מסרה בתגובה: "יום שבו נשיא מדינת ישראל הולך לכלא הוא לא יום של שמחה. הלוואי שלא היינו מגיעים למצב הזה".

"משהתברר שהתארים הממלכתיים שימשו כמכפיל כוח מול נשים - אי-אפשר לשלול את הנשיאות בדיעבד, אבל אפשר לשלול את החירות", הוסיפה לבני. "בצד המועקה, יש בי היום תקווה גדולה שישראל בהליך של תיקון. יש תוכן מעשי למילים 'שיוויון בפני החוק'.

"אנחנו איננו השופטים; לא מחליפים אותם לא העיתונאים, לא הפוליטיקאים ולא הרבנים. אני מאוד מקווה שלא נמצא שוב מכתבים החותרים תחת סמכות בתי המשפט. בית המשפט צריך לחרוץ דין. אנחנו צריכים לקבל את הדין, ומשה קצב צריך לרצות את הדין".

פרקליט המדינה משה לדור מסר בתגובה: "בית המשפט אמר את דברו. הציבור צריך לחוש תחושה בוטחת במערכת המשפט. בית המשפט מילא את תפקידו, וכך גם הפרקליטות, שמילאה תיק מורכב.

"היום הוא יום לא פשוט וקשה, ובתיק כל-כך שונה מהתיקים הרגילים הצליחה המערכת כולה להוכיח כי למרות ההבדלים, נשיא מדינת ישראל הוא כאחד האדם, וכאשר הוא עובר עבירות - המערכת נוקטת נגדו צעדים משפטיים ראויים, ובית המשפט מכריע על-פי החומר שהוגש אליו. עם זאת, התוצאה איננה תוצאה סופית בהכרח, וצריך להמתין גם לתוצאות הערעור".

יו"ר ארגון ויצ"ו, יוכי פלר, מסרה בתגובה: "אנו שמחות כי הצדק יצא לאור. מערכת המשפט בישראל אותתה היום לנשים נפגעות עבירה כי זכותן לקום ולהתלונן נגד כל מי שפוגע בהן - ללא קשר למעמדו ולמשרה בה הוא נושא.

"העונש הראוי שניתן למשה קצב מוכיח כי אין אדם שלא ניתן להתלונן נגדו, וכי תפקידו או מעמדו של אדם לא צריכים להרתיע נפגעת עבירה מלהתלונן. מדובר ביום היסטורי וחשוב למעמד האשה ולדמוקרטיה בישראל בכלל, ואנו מברכות את השופטים והשופטות שלקחו החלטה אמיצה זו".

מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, נורית צור, מסרה בתגובה: "גזר הדין שפסק בית המשפט הוא ראוי ונכון ומהווה ניצחון לחברה הישראלית כולה - נשים וגברים כאחד. בית המשפט קבע כי אין מקום לאונס והטרדה בחברה הישראלית, גם כאשר מדובר באנשים בעלי שררה ועמדה בכירה. הצדק ניצח ויצא לאור, והעונש מהווה הרתעה אמיתית וטובה מפני מעשים נוראים כאלה שביצע קצב בעובדות שלו".

ח"כ ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, מסרה בתגובה כי "נשיא שיושב בכלא הוא סימן אזהרה לכל מי שכוח השררה בידו ולכל אדם בישראל לנהוג בכבוד כלפי נשים, ומנגד מעביר מסר חשוב לנשים אשר נוצלו מינית כי יש מאחוריהן מערכת אמיצה שמגינה עליהן מפני העבריינים".

ח"כ אורית זוארץ (קדימה), החברה בוועדה לקידום מעמד האישה, מסרה בתגובה: "אף שלא קיבל את מירב השנים על-פי החוק המתוקן, מדובר בגזר דין ראוי. השופטים עמדו בפרץ ויכלו לטענות המקוממות בדבר עינוי הדין של האנס המורשע קצב.

"אני מברכת על גזר הדין, המבהיר כי העובדה שקצב היה נשיא ושר עומדת לחובתו, שכן הדבר סייע לו לנצל את מעמדו לצורך ביצוע העבירות. העובדה שקצב אינו מודה ואינו מתחרט תעמוד לו לרועץ כעת כשלא יוכל לקבל הקלות בעונשו על-פי חוק. מעניין לראות אם ימשיך גם כעת לטעון לנקיון כפיים.

"בתוך כך חשוב להתייחס לזווית החשובה של התקשורת והסביבה של קצב, גם כאשר קצב נשלח לכלא, כל אותם שידעו ושתקו - עיתונאים, פוליטיקאים ומקורבים - מסתובבים בינינו וממשיכים בחייהם, היום נשלח מסר גם אליהם - קשר שתיקה הוא אשמה רובצת, ועלינו כחברה להוקיע את התופעה הבזויה הזאת. ייתכן כי ללא האומץ של א' מבית הנשיא, שנותרה באופן אבסורדי מחוץ לכתב האישום, היה ממשיך האנס השפל להסתובב במסדרונות השלטון ללא מפריע.

"אנו, כאישי ציבור, צריכים כעת לעשות כל שנוכל בכדי לנקות את חרפתו מעלינו, להסיר את פסליו ותמונותיו ולמנוע את הכיבודים להם הוא זכאי. לא מתקבל על הדעת שאנס מורשע יפאר ויתפאר כאחד מסמלי מדינה שומרת חוק כישראל".

ח"כ רונית תירוש (קדימה) מסרה בתגובה: "אני מצדיעה לנשים שעמדו באומץ על זכויותיהן במהלך שנראה בתחילה כחסר סיכוי אל מול השררה והמעמד הרם. היום הובהר כי לפחות בפני החוק יש שוויון לנשים, וברגע היסטורי זה יש לוודא כי יהיה שוויון לנשים גם בשאר המערכות בישראל".

ח"כ שלי יחימוביץ', שהיתה עדה מטעם התביעה במשפט קצב, מסרה בתגובה: "העונש החמור שנגזר על קצב הופך את היום הזה ליום דרמטי בתולדות שלטון החוק. הציבור מבין כי יש שוויון בפני החוק, וכי דינו של אדם רם ונישא הוא כדין אדם רגיל. זהו מסר חשוב ומחזק לקורבנותיו של קצב, שידעו סבל עצום וגם לכל נערה ואישה. גזר הדין הוא קשה אך מוצדק, ולו היה קצב עבריין מין מן היישוב - ייתכן כי אף היה נענש בחומרה רבה יותר. חבל שבשום שלב לא הביע חרטה על מעשיו הנלוזים".