נעצרו עמוס בוחניק ואריק קליין, ממציאי "מדבקת הפלא"

השניים חשודים בין היתר בביצוע מעשי עוקץ, הונאה, מירמה וזיוף, וזאת בתום חודשים של חקירה ■ החשד: משכו משקיעים למיזם של טלפונים סלולריים חד-פעמיים, שלא היה ולא נברא

אריק קליין וד"ר עמוס בוחניק, הזכורים מפרשת "מדבקת הפלא" לחיזוי התקפי לב (שלא הייתה), נעצרו הבוקר (א') על-ידי מפלג ההונאה של משטרת מחוז תל-אביב, בחשד לביצוע מעשי עוקץ, הונאה, מירמה וזיוף.

חקירת המשטרה בנוגע לקליין ובוחניק נמשכה חודשים מספר והפכה היום לגלויה. מחר (ב') בבוקר צפויים השניים להיות מובאים להארכת מעצר בבית משפט השלום בתל-אביב.

בוחניק הינו בעלי חברת סייף סקיי, המחזיקה בזכויות "מדבקת הפלא" שהתיימרה לחזות התקפי לב. קליין הוא "ממציא" המדבקה, שפורסם כי "פוברקה" על-ידי קליין ונועדה לאפשר לו למשוך משקיעים ולגרום להם להאמין ב"המצאותיו".

צ'קים בלי כיסוי

בחודשים האחרונים התפרסמו בכלי התקשורת תחקירים שבהם נטען כי גם לאחר שהתפוצצה פרשת "מדבקת הפלא" הרפואית, המשיכו קליין ובוחניק לבצע, לכאורה, מעשי עוקץ שונים.

בין היתר פורסם כי השניים פיתו שני משקיעים, מייקל איזיקל וברט המלי, להשקיע מאות אלפי שקלים במיזם של טלפונים סלולריים חד-פעמיים, שלא היה ולא נברא. לפי הפרסומים, קליין ובוחניק משכו את איזיקל והמלי להשקיע במיזם המומצא על-ידי כך שהציגו בפניהם מצגי-שווא על עסקאות שביצעו עם חברות ענק כמו וולמארט וטסקו, בנוגע למיזם הסלולרי.

עוד פורסם כי קליין ובוחניק נתנו צ'קים רבים ללא כיסוי לחברות שונות להם היו חייבים כספים רבים וזייפו גם העברות בנקאיות.

בין הקורבנות למעשי ההונאה שבהם נחשדים קליין ובוחניק היו לכאורה סוכנויות הנסיעות מעוז נסיעות ודיזנהויז, חברת רולן אקויטי, שהשכירה לשניים משרדים בבית גיבור ספורט ברמת-גן וקיבלה מהם צ'קים ללא כיסוי בעבור השכירות, וגורמים נוספים.

המדבקה שלא הייתה

ביולי אשתקד התחוללה סערת "מדבקת הפלא", כאשר קליין ובוחניק טענו כי פיתחו את המדבקה הרפואית ומכרו אותה לסניף הבריטי של חברת MSI הטייוואנית לפי שווי של מיליארד דולר.

העסקה נראתה יוצאת דופן, מבחינת הסכום האגדי, פריצות הדרך המדעיות שלכאורה היו גלומות במוצר והוואקום ממנו הגיעו השניים - איש בתעשיית מדעי החיים והבריאות בישראל לא הכיר את המוצר או את החברה.

בהמשך התברר כי לא ניתן לאתר את הפטנטים או את אישורי ה-FDA למוצר. חברת MSI הטייוואנית טענה כי השניים מעולם לא היו איתה בקשר ואין לה מושג במי מדובר. הכחשה דומה הגיעה מגם הסניף הבריטי. מתכנת קפריסאי שעבד על המוצר טען כי מעולם לא היה מוגמר, אלא רק הדגמה.

עוד נמצא כי כתובת המייל ממנה ערכה לכאורה חברת MSI תכתובת עם עורכי הדין של החברה היא בבעלות קליין. החברה טענה אז כי הכתובת שייכת למיזם המשותף עם MSI.

לאחר שעלו מגוון שאלות לגבי המוצר והעסקה, התפטר מנכ"ל החברה, גבי פיקר, שהתברר כי גויס רק שבועות ספורים לפני כן. הדס, שהציג את עצמו עם פריצת הפרשה כדירקטור בחברה ושמח לשוחח עליה, עבר ל"אין תגובה" בעקבות הגילויים.

מלבד השניים הללו, לא אותרו עובדים של החברה. לא נמצאו רופאים שהתנסו במוצר ולא מרכזים רפואיים שערכו בו ניסויים. חנות מחשוב בפתח-תקווה טענה כי קליין רכש אצלה שבב RFID פשוט, מוצר שנראה דומה מאוד לאותה מדבקה שהציגו בוחניק וקליין.

עוד נמצא כי קליין ישב בכלא משך 6 שנים בגין הונאה, בתקופה בה לכאורה פיתח כמעט לבדו את המוצר. כמה מקורבנותיו מהעבירות ההן טענו כי הוא לא החזיר להם את חובם כפי שנפסק.

שאלת השאלות שעלתה בעקבות הסיפור הייתה מה היה המניע של קליין ובוחניק להציג מוצר ועסקה אם אין מאחוריהם כלום. ניתן היה לחשוב שמדובר בתרגיל עוקץ, אלא שלא נמצא איש שהשקיע כסף בחברה שהקימו השניים.

עד היום לא עלתה נגדם שום טענה על רמאות, ואף אחד מן המעורבים אינו מצהיר כי הוא חש עצמו נפגע מן הפרשה. לכן הוצעה ההשערה כי קליין ובוחניק תכננו את העסקה כשיטה להלבנת הון.

אפשרות זו עלתה לאחר שהשניים פנו למספר בנקים וביררו עימם כיצד יוכלו להפקיד 30-40 מיליון דולר. ואולם, אם אין עסקה עם MSI, מה יכול להיות מקור ההון האמיתי, ובאיזה אופן התכוונו להלבינו? לכך לא נמצאה תשובה.

"לא היה עוקץ"

טרם פרשה זו, בוחניק ניהל במשך שנים רשת מרפאות שיניים מצליחה ונחשב לאיש עסקים אמין ומסודר - מלבד פרשה תמוהה, בה הציע לכאורה למסור למשטרה מידע על אונס בדרום, בתמורה לביטול תיק נגד הרב אלעזר אבוחצירא. כמו כן שימש בוחניק כמשקיע במספר חברות, וככל הידוע תמיד שילם את חלקו בזמן.

בחודש שעבר העיד בוחניק בבית המשפט כי הוא סבור כי אריק קליין, ממציא המדבקה, לא "עקץ" אותו, וזאת למרות הפרסומים שחשפו גילויים על התנהלותו הבעייתית של קליין. "לא היה עוקץ. יש מדבקה, ויש עסקה", אמר בוחניק במהלך עדותו בתביעת הדיבה שהגיש עם קליין נגד "גלובס", בבית משפט השלום בפתח-תקווה.

בוכניק, רופא שיניים, העיד כי מספר שבועות אחרי שהכירו, אמר לו קליין כי יש משא-ומתן עם שתי חברות המתעניינות במדבקה, אחת גרמנית אחת אנגלית. לדבריו, "המלצתי ללכת על החברה האנגלית - חברת MSI, שיש לה שלוחות באנגליה, הונג-קונג וארה"ב".

בוחניק ציין כי המשא-ומתן עם MSI נוהל בידי קליין, וכי הוא לא פגש ולא דיבר עם אנשי החברה. לדבריו, ביטחונו לא התערער כשקרא כתבות בעיתונים, לפיהן MSI מכחישה את קיום העסקה. בוחניק שבו וציין כי לא נכנס לאינטרנט לראות מילה אחת נגד קליין.

בוחניק סיפר עוד כי מרגע שהגיע אליו קליין, "התהפכה לי הבטן, וראיתי שיש פה משהו מאוד רציני. ראיתי בזה מהפכה גדולה בתחום, והצגתי אותה בפני בכירים בתל-השומר, וכולם התרשמו".

לטענתו, רופאים ואנשי עסקים השקיעו בסייף סקיי סכום כולל של כ-9.5-10 מיליון שקל. הוא עצמו השקיע לדבריו כמיליון שקל, וקיבל את השקעתו בחזרה.