האוצר: מחיר הדירות החציוני ירד בפברואר ל-925 אלף שקל

האוצר: משקיעי הנדל"ן נפטרים מדירות בעקבות הרחבת הפטור ממס שבח שנכנס לתוקף בתחילת 2011

משרד האוצר פרסם היום (א') את הסקירה החודשית על מצב המשק, כולל התייחסות לשוק הנדל"ן ומחירי הדירות, כאשר באוצר מציינים כי בחודש פברואר נמשכה המגמה של ירידה במספר העסקאות, אם כי בשיעור מתון מזה שנרשם בינואר. מספר הדירות שנרכשו בפברואר היה נמוך בכ-2% בהשוואה לחודש ינואר.

מבין אזורי הביקוש, בולטת ירידה חדה ברכישת דירות באזור ירושלים. בנוסף בולטים שיעורי ירידה חדים, בשיעור של יותר מ-20%, בפריפריה הצפונית. משקל המשקיעים בסך הדירות שנרכשו בפברואר שמר על רמתו הנמוכה מחודש ינואר. בולט אזור חיפה עם ירידה משמעותית נוספת במשקל המשקיעים. סך הדירות שנרכשו להשקעה באזור זה בחודש פברואר היה נמוך ב-11% בהשוואה לינואר.

הרחבת הפטור ממס שבח במכירת דירות להשקעה שנכנסה לתוקף בתחילת 2011 מתחילה לבוא לידי ביטוי בגידול במכירת דירות ע"י משקיעים. סך המכירות של דירות אלו בחודש פברואר היה גבוה בכ-15% בהשוואה לממוצע החודשי בשנת 2010 וגבוה בכ-26% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. שיעורי גידול גבוהים יותר נרשמו באזורים חיפה, ת"א וב"ש. הגידול שנרשם במכירת דירות ע"י משקיעים, במקביל לירידה ברכישות משקיעים משמעותם גידול בהיצע דירות יד שניה הזמין לרכישת דירות לצרכי מגורים.

ניתוח הממצאים מלמד על עלייה של 6% בשיעור הדירות שנרכשו למגורים ממשקיעים, בהשוואה בין פברואר 2011 לממוצע החודשי בשנת 2010. באזור חיפה נרשם שיעור הגידול הגבוה ביותר - 15%. בנוסף, ניתוח הממצאים מלמד כי מכירת הדירות ע"י המשקיעים תורמת בעיקר לגידול ההיצע הזמין למגורים של דירות גדולות יחסית (לאו דווקא יוקרתיות) במרבית האזורים, למעט באזור הצפון והשרון הצפוני.

הזרים קונים פחות; ירידה של 1.4% במחיר החציוני

ברכישת דירות ע"י תושבי חוץ נרשמה ירידה חדה באזור ת"א, אל רמת שפל במכירות מאז תחילת העשור. ירידות משמעותיות נרשמו גם באזור השרון. מנגד, עליה ברכישות תושבי החוץ נרשמה באזור ירושלים.

לפי האוצר, בחודש פברואר נרשמה האצה בשיעור הירידה של מחירי הדירות החדשות. שיעור הירידה הארצי עמד על 1.4%, כאשר בולט במיוחד אזור השרון עם ירידה בשיעור של קרוב ל-4% במחיר בהשוואה לחודש ינואר. באזור חיפה נבלמה עליית המחירים.

השכר החציוני של רוכשי דירה יחידה בחודש פברואר היה נמוך בכ-3.8% משכר החציוני של הרוכשים בחודש ינואר, אולם במקביל נרשם שיעור ירידה דומה במחיר החציוני, אשר עמד על כ-925 אלף שקל (כולל דירות חדשות ודירות יד שניה), כך שלא חל שינוי מהותי ביחס בין מחיר הדירה לשכר הרוכשים. יציבות ביחס בין מחיר הדירה לשכר נרשמה גם בקרב רוכשי דירות להשקעה.

בהיעדר נתונים מהימנים על גודל הדירה, מתבסס הניתוח על השוואת רמות השכר של רוכשי הדירות למגורים, בין מי שרכשו את הדירה ממשקיע לבין מי שרכשו את הדירה ממשפר דיור. במרבית האזורים היו רמות השכר של רוכשי הדירות ממשקיעים גבוהות מרמות השכר של רוכשי הדירות למגורים ממשפרי הדיור.