שר התחבורה מאיים לסגור הרכבת תוך 4 חודשים: "יחידה ברמת שירות כזו בצה"ל - הייתה נסגרת מזמן"

(עדכון) - במסיבת עיתונאים דרמטית תקף השר באופן חסר תקדים את רכבת ישראל על רקע רצף התאונות לאחרונה ■ כץ: "תא הקטר הוא לא מועדון בילויים - זה אחד המקומות הרגישים והחשובים; הנהלים הקיימים ברכבת לא סבירים" ■ הורה לגבש תוכנית תחבורה אלטרנטיבית

שר התחבורה ישראל כץ מאיים לסגור את הרכבת תוך 4 חודשים - אם לא תוצג עד אז תוכנית מוסדרת לפתרון בעיית הבטיחות. כץ אמר את הדברים במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס היום (א'), לאחר מספר תאונות ותקלות שאירעו ברכבת ישראל בחודשים האחרונים.

כדי להוכיח את רצינות כוונותיו, הודיע כץ הנחה את מנכ"ל משרדו כבר לגבר תכנית אלטרנטיבית כוללת של אמצעי תחבורה למקרה שתשותק באופן מלא פעילות הרכבת. "אנחנו בונים תכנית שהיא לא אוטובוס פה אוטובוס שם - אלא תכנית כוללת ומגובה במידה ונצטרך לנקוט בצעד הזה".

ביום חמישי נפגש כץ עם יו"ר הרכבת בפועל, אורי יוגב, לדיון בנושא הבטיחות ברכבת ישראל על רקע התקלות שאירעו לאחרונה. בסיום הפגישה הטיל שר התחבורה על הרכבת לקבוע נוהלים מוסדרים לטיפול בנושא.

"הודעתי להנהלת הרכבת כי במידה ובתוך 4 חודשים לא תוצג בפני תכנית מוסכמת - תיסגר חברת הרכבת", אמר כץ. "במקביל הוריתי למנכ"ל המשרד האלוף דן הראל להכין תכנית חירום לתפרונות אלטרנטיביים במידה והרכבת תושבת".

כפיתרון ביניים מיידי הורה השר כץ להתקין אמצעי בטיחות ברכבת ובהם מצלמות בתאי הנהגים.

"רכבת לא אמורה להיות שדה קרב"

כץ לא היסס לתקוף באופן אישי את עובדי הרכבת ואת נהליה: "תא נהג הקטר הוא לא מועדון בילויים - הוא מהמקומות הרגישים והחשובים שיש היום. נהגי קטר צריכים לדעת שהם תחת פיקוח. אם נהג חשוד שנהג באור אדום וגרם להתנגשות - עליו לעבור מסלול של חקירה ועמידה לדין בדרך מקובלת, כמו שקורה עם כל אחד מאיתנו". לדבריו, הנהלים הקיימים היום בעניין זה "הם לא סבירים".

"אני לא מתכוון להתפשר על בטיחות הנוסעים ולאפשר מצב בו נוסעים חוששים לנסוע ברכבת", הוסיף כץ. "רכבת אינה אמורה להיות שדה קרב אלא כלי תבורה בטוח ונוח".

בשיא דבריו, השווה כץ בין רכבת ישראל לבין גופים בטחוניים וטען: "אם בצה"ל הייתה יחידה שזו הייתה רמת התחזוקה והשירות שלה - היו סוגרים אותה. אנחנו לא רוצים להגיע למצב של סגירה, כי אני מעריך שהנהלת הרכבת ועובדי הרכבת שעושים עבודה חשובה יעשו את הנדרש כדי לטפל בליקויים".

"מדינה שעברה אינספור פיגועים באוטובוסים ובכלי תחבורה המוניים - לא ייתכן שבנסיעה ברכבת שאמורה להיות הכלי הכי בטוח, הכי מוגן והכי נוח אנשים יעלו מתוך תחושה קשה ובחשש", דברי כץ. "לא נתפשר בנושא הבטיחות - אם בתוך 4 חודשים לא יהיה פיתרון מוסכם על ההנהלה, הוועד וכל הגורמים - הנוסעים ייסעו בדרך אחרת. אני מודע למשמעויות של הצעד הזה. מודע להן לחלוטין".

"הגוף הזה סופג תאונות אחרי תאונות ותקלות אחרי תקלות, יש פער אדיר בין ההשקעה שהחלטנו עליה לבין התוצאות שאנחנו רואים כרגע וזה לא יכול להימשך. חברת הרכבת לא מותאמת לאתגר שהיא עומדת בפניו, לצערי", סיכם.

שרשרת תקלות

מסיבת העיתונאים, אשר במסגרתה צפוי כץ להודיע על רפורמה ברכבת ישראל, מגיעה בהמשך לשורת תקלות ואירועים חריגים שנרשמו לאחרונה בחברה:

- ב-24/1 פונתה רכבת באזור באר יעקב מנוסעיה, לאחר שעשן עלה מהקרון האחרון בה. נטען מרכבת ישראל כי מדובר בתקלה שמקורה בבלם החנייה. בעקבות התקלה חלו השבתות במספר קווים ברכבת.

- ב-14/3 הודיע מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל, על פרישה מתפקידו לאחר שלוש וחצי שנים בתפקיד.

- ב-17/3 הושבתה התבצעה בלימת חירום של רכבת בדרכה לנהריה, עקב עשן שהיתמר מאחד הקרונות. נהג הרכבת ביצע בלימת חירום, ואף נוסע לא נפגע. בהמשך, התברר כי העשן פרץ בעקבות תקלה טכנית במערכת הבלמים.

- ב-4/4 התקיימה השבתה נרחבת במספר קווים מרכזיים רבים ברכבת, אשר הובילה לעומסי תנועה כבדים במרכז ודרום הארץ. מרכבת ישראל נמסר כי ההשבתות התקיימו לטובת עבודות תשתית במסילות השונות.

- ב-7/4 התרחשה תאונה בה התנגשו שתי רכבות דו-קומותיות דרומית לתחנת הרכבת בנתניה. בתאונה נפצעו 60 בני אדם. בעקבות התאונה קו הרכבת ת"א-חיפה הושבת ליום שלם.

לאחרונה גברה הביקורת כלפי רכבת ישראל, כאשר תחקירים רבים פורסמו באמצעי התקשורת אודות דרך ההתנהלות הבעייתית לכאורה בחברה והעובדה כי לא יושמו תהליכים של הפקת מסקנות בארגון לאור תקריות הבטיחות הרבות. בנוסף, סובל הארגון מחילופים תכופים של מנכ"לים בשנים האחרונות על רקע אי סדרים בתהליכי המינוי ובעיות תקציב.