למנף את חיסול בן לאדן

כיצד יכולה ישראל לנצל את חיסולו של אוסמה בן לאדן בזירה ההסברתית?

חיסולו של אוסמה בן לאדן הוא גם שיאו של תהליך מיתוג מוצלח, שהיה חלק מאסטרטגיית הלחימה של ארה"ב בארגון הטרור אל קאעידה במשך 11 שנים. ישראל יכולה להפיק מתהליך זה לקחים הסברתיים שיסייעו לצמצם את בידודה המדיני.

מזה מספר שנים מתייחסת ישראל לטרור כמעט כאל תופעת טבע, מעין טורנדו או צונאמי קטלני, סוג של כוח עליון, בלי להצביע על האיש הרע העומד מאחורי מעשי הטרור.

בתקופתו של ראש הממשלה אריאל שרון היה יאסר ערפאת האיש הרע, ואכן תהליך המיתוג הישראלי, שהפך אותו לדמות דמונית ברמה גלובלית, סייע רבות לתדמיתה הצודקת יותר של ישראל.

במהלך התקופה ההיא סומנו עוד שני נציגים של הרוע הטרוריסטי: השייח' אחמד יאסין ועבד אל עזיז רנטיסי, מה שאפשר את חיסולם לאחר מכן ללא תגובות משמעותיות של מדינות שאינן מעורבות בסכסוך.

ואולם, בשנים האחרונות נמנעת ישראל כמעט במודע מלסמן את הרעים בצד הטרור, זאת למרות שיש כמה מועמדים אידיאליים לכך.

ההיסטוריה רצופה בתהליכי מיתוג כאלה - מאנטיוכוס היווני, המן הרשע, חמלניצקי הפוגרומר הסדרתי, היטלר, המופתי - ולא בכדי, שכן קל יותר לפתח רגשות זעם ושנאה כלפי דמות אנושית.

אך מאז שהתמנה אהוד אולמרט לראש ממשלה, יש התייחסות רק לארגונים ולא לאנשים העומדים בראשם. החמאס מוזכר פעמים רבות כארגון טרור. אך עבור האדם ברחוב, ובמיוחד ברחוב הלא ישראלי, שמות הארגונים אינם בהכרח מייצגים רוע באופן מובהק. הסיבה היא כי בני אדם מתקשים לפתח רגשות אהבה או שנאה לארגונים, וכמו בכל תהליך מיתוג האנשת המותג, בין אם הוא חיובי או שלילי עושה את ההבדל.

זו הסיבה שמשלמים כספים רבים לפרזנטורים של מותגים מסחריים, כדי שהציבור יזהה את המותג עם דמות מוכרת ואהודה. זו גם הסיבה שהחמאס, למרות שהוא מוגדר כארגון טרור, אינו נתפס ככזה בשל היעדר דמות דמונית כמו אוסמה בן לאדן, שמיתוגו השלילי כנציגו המובהק של ארגון אל קעידה פותח ותוחזק על-ידי הממשל האמריקני בנחישות והתמדה.

הגישה הננקטת על-ידי ישראל, הנמנעת מלהצביע ולתחזק את מיתוגם השלילי של האנשים הרעים בארגונים, היא טעות הסברתית מהדרגה הראשונה, שתוצאותיה הקשות באות לידי ביטוי גם בבידודה המדיני.

הציבור האמריקני חש רגשי שנאה עזים כלפי בין לאדן, אך הציבור הישראלי אינו חש רגשות כאלה כלפי ראש ממשלת החמאס אסמעיל הנייה וגם לא כלפי יו"ר הארגון חאמד משעל, למרות עמדתם המוצהרת להשמדת מדינת ישראל הבאה לידי ביטוי במעשי אלימות מתמשכים בעוצמות משתנות.

עדיין לא מאוחר להציג בפני הציבור בישראל ובעולם את הפרזנטורים הרעים של ארגונים אלה.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com