אפשר להתחיל לחלום על 5 שקלים לליטר דלק? קדימה בהצעת חוק להגבלת רכיב המס בדלק ל-30%

רכיב המס, הכולל את הבלו והמע"מ, זינק לאחרונה לרמה של 52% (!) מסך המחיר, שהעפיל בישראל לשיא של 7.62 שקלים לליטר דלק ■ אם היה מוגבל רכיב המס כבר כיום ל-30%, היה המחיר צונח מיידית בכ-2.5 ש' לליטר ■ האוצר לרשת ב': "הכסף מיועד לחינוך ובריאות"

מפלגת קדימה מתכוונת להגיש הצעת חוק, לפיה יוגבל רכיב המס במחירי הדלק בישראל ל-30% בלבד מסך המחיר. הסיעה תדרוש כינוס מיוחד של הכנסת בו תוגש ההצעה, שתידון כבר במושב הכנסת הקרוב. כך דווח הבוקר (ג') ברשת ב'.

כיום מגיע רכיב המס במחיר הדלק, הכולל את מס הבלו ואת המע"מ, ל-52% מהמחיר הכולל, שהעפיל בימים האחרונים לשיא של 7.62 שקלים לליטר.

כלומר, אם היה מוגבל רכיב המס כבר כיום ל-30% היה מחיר הדלק בישראל צונח מיידית בכ-2.5 שקלים - חיסכון של מאות שקלים בחודש לכל משפחה וצרכן דלק במדינה.

רכיב המס, שרובו הבלו, מסתכם כיום ב-3.41 שקלים לכל ליטר. המשמעות היא בכל פעם שאנחנו מתדלקים, יותר ממחצית התשלום הולכת ישירות לקופת המדינה, כמיסוי עקיף.

לפי הצעת החוק, תוכל הממשלה להעלות את רכיב המס מעבר ל-30%, אולם בכל מקרה כזה יידרש דיון ואישור של ועדת הכספים.

ח"כ יואל חסון מקדימה, שהתראיין הבוקר בנושא זה לרשת, אמר כי "ראש הממשלה נתניהו מעלה מיסים ומאשים את קדאפי". חסון הזכיר כי ב-2008 היה מחיר הדלק בישראל נמוך יותר על אף שמחיר הנפט בעולם היה ברמה גבוהה בהרבה מרמתו כיום. הסיבה, כמובן, היא הבלו, שהיה אז ברמות נמוכות. לפי ח"כ, ממשלת נתניהו משתמשת במחיר הדלק כמס עקיף בלתי מוגבל על הציבור הישראלי.

בתגובה נמסר לרשת ב' מהאוצר, כי הפחתת הבלו תמנע מאות מיליוני שקלים מקופת המדינה, כסף שמיועד לדברי הגורמים באוצר "להשקעות בחינוך ובריאות". במילים אחרות, באוצר סבורים ש-7.62 שקלים לליטר ובלו בשיעור של 52% מהמחיר הכולל הם נתונים סבירים, שהציבור פשוט צריך להשלים עם היותם ולשלם אותם.