פקחי התמ"ת בדרך אל מעסיקים בענף התקשורת והפרסום

לראשונה: אנשי אגף האכיפה וההסדרה יפשטו על משרדי פרסום, על עיתונים ועל חברות הפקה, כדי לחשוף עבירות על חוקי העבודה

לפני כשנה חשף "גלובס" כי פקחי משרד התמ"ת אינם מבצעים אכיפה יזומה של חוקי העבודה בקרב עובדי "צווארון לבן", בשל קונספציה שנויה במחלוקת שלפיה במגבלות כוח-האדם הקיימות, מוטב להתמקד בעובדי צווארון כחול בלבד.

כך, אנשי המשרד פשטו על חברות שמירה, ניקיון, כוח-אדם ובתי-מלון, אולם רגלם לא דרכה בענפים רבים מאוד שדווקא ידועים בעבירות על חוק שעות עבודה ומנוחה, ובחלק מהמקרים גם על חוקים נוספים.

בתחילת השנה הודיעו במשרד על מבצע אכיפה ראשון מסוגו הכולל משרדי עורכי דין, ואילו היום (א') הודיעו בתמ"ת על השלב הבא במסגרת שינוי הקונספציה: פשיטה על ענפי הפרסום, התקשורת וההפקה.

מפקחי התמ"ת יפקדו בימים הקרובים משרדי פרסום, אולפני הפקה, תחנות רדיו וטלוויזיה ומערכות עיתונות כתובה, ויפעלו לבדיקת תנאי העסקתם של העובדים, תוך מתן דגש על מי שמזוהים יותר מכל עם שעות מרובות ושכר נמוך: תחקירנים, תקציבאים, פלנרים, כתבים, מפיקים, עובדים בתמיכה הטכנית ועוד. במסגרת הביקורת יגבו הפקחים עדויות מעובדים וידרשו מידע ומסמכי שכר.

העובדים חוששים

בין היתר, יבדקו הפקחים יישום החוקים הבאים: חוק שכר מינימום, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), חוק חופשה שנתית, חוק הגנת השכר והחוק למניעת הטרדה מינית. המבצע יתקיים בפריסה ארצית ויכלול חברות הפועלות מאילת בדרום ועד רמת הגולן שבצפון.

לדברי אניטה יצחק, סגנית מנהל אגף האכיפה בתמ"ת, ענפים אלה מתאפיינים בהעסקת עובדים בשעות מרובות, בתשלום שכר נמוך, אי-מתן גמול שכר לעבודה בשעות נוספות ובמנוחה השבועית.

יצחק מציינת כי עובדים רבים מוכנים לספוג פגיעה בתנאי העסקתם כדי להתקדם ומחשש שלא ירצו להעסיקם.

התמת מפקח 2007-2010
 התמת מפקח 2007-2010