פעם בועה היתה בועה

מאיפה ואיך נביא כסף אמיתי ורציף הביתה? לא מגרופון. הבועה, התופעה וההנפקה הקרבה

גרופון זו לא בועה. "תופעת הגרופון" היא-היא הבועה. זה ברור כבר מזמן. בעיקר לאיש הקטן שחוגג על הקופונים של גרופון ועל ההנחות והמבצעים של כל מאות ההעתקים-ללא-מקור של גרופון המקורי, שמרצדים לפתע מכל עבר.

"תופעת הגרופון" היא עוד תופעת לוואי, בכלל לא קטנה, של הצמיחה המואצת של השנים האחרונות בעולם הדיגיטלי, שבהחלט נושאת מאפיינים בועתיים. הבועות היום, הרבה יותר מזו של סוף שנות ה-90, מתנחשלות מהר, מתפוצצות מהר, ומפנות מקום לבאות אחריהן.

כל העולם בועה. אמצעי התקשורת המשופרים, התגובה המהירה של הצרכנים לכל אורך הזנב הארוך, ובעקבותיהם דור חדש ובוגר של יזמים מנוסים ומשוכללים, ומשקיעים זריזים ש"עושים סיבוב" עוד לפני הסיבוב, מביאים את הכל לנקודת רתיחה מהר מאוד.

עוד לא גמרנו להתפעל מתופעת הגרופון, והנה היא כבר תפחה לנפח דולרי שרק יכולנו לחלום עליו לפני עשור וחצי. והנה היא כבר מתפוצצת. משבר. ויש השפעה הוליסטית מקררת על העולם, ושפל, וגאות זהירה, ואופטימיות מהירה, וחוזר חלילה. פעם בועה היתה בועה. בעולם של היום, אפילו הבועות הן לא מה שהיו פעם.

בשולי תופעת הגרופון, ואחותה הבוגרת פייסבוק, והבן-דוד הבועתי לינקד-אין, האייפונים לבית אפל והאנדרואידים לבית גוגל, ועוד כמה קרובי משפחה רוטטים, עגולים ושקופים, ניתן ללמוד על עולם שבו אין מחסומי טכנולוגיה, תקשורת, גיאוגרפיה, ובעיקר, כל ילד יכול לאמץ כל חידוש במהירות הצ'ק-אין.

באופן פרדוקסלי, המבחן האמיתי של כל החידושים יהיה באימוץ לטווח ארוך, ובמודל עסקי בר-קיימא, שיש לו תשובות טובות למה יהיה עוד כמה שנים בסעיף הרווח. במקרה של גרופון מדובר בתשובה המתבקשת למעיין המתייבש של המבצעים, אחרי שבעלי העסקים הבינו שהם מוסרים את הסחורה שלהם בנזיד עדשים ובהנחות מוגזמות, עקב תופעת עדר אופנתית, "כי גם האחרים שם". גם הם יידרשו לחזור למודלים שמשרתים אותם טוב יותר, עם ניחוח וצבע של נאמנות לקוחות, בידול, ערך מוסף ושאר ירקות שיווקיים בסיסיים.

מה שכן, תופעת הגרופון, ואיתה כל התנהגות הלקוחות באשר הם בעולם של רשתות חברתיות, נתנה אחלה ניעור למשווקים, והזכירה להם שיש כזה דבר "לקוח", ויש לו "חיי לקוח", ולכל לקוח, לאורך חייו כלקוח, גלום עבורם ערך. ערך אמיתי. כסף. רק שהלקוחות היום נהיו הרבה יותר חמקמקים, בררנים, לא מוגדרים, והרבה פחות מגיבים לטכניקות ולטקטיקות ישנות של שיווק, ובעיקר פרסום.

בשלהי המגה-ניעור שקיבלו מהגרופונים והפייסבוקים, חייבים כל אנשי המקצוע להסתכל על עצמם במראה, ולהתבונן על ההתלהבות המחודשת שלהם מקופונים ומבסיסי נתונים של מידע על לקוחות, כאילו הומצאו זה עתה, לחכות לאבק של הבועה הנוכחית שישקע קצת, ולשאול את עצמם, דוגרי, מאיפה - ואיך - הם יביאו כסף אמיתי ורציף הביתה בעולם המסחרר הזה. כי על גרופון לבדו אין להם מה לבנות.

אלון גל הוא מנכ"ל Data Pro | Proximity מקבוצת BBDO Worldwide, מפעילת מיזם Digital Lab בישראל