מנכ"ל דניה סיבוס: "יש האטה במכירות דירות; הקבלנים מרגישים את זה במשרדי המכירות"

רונן גינצבורג מדבר בגלוי על האטה במכירות, אך מתעקש: "זה לא מה שיוביל לירידה במחירי הדירות" ■ "אנשים הרי צריכים דירות, הם צריכים לגור איפשהו" ■ על המחסור בעובדים זרים: "לא יעזרו לי עובדים זרים שיודעים לנקות, אני צריך ברזלנים וטפסנים"

"נכון להיום יש האטה במכירות הקבלנים. מרגישים את זה במשרדי המכירות. אבל זה לא מה שיוביל לירידה במחירי הדירות. אנשים הרי צריכים את הדירות, הם צריכים לגור איפשהו. היזמים קנו את הקרקע במחיר גבוה והם צריכים גם להרוויח, הם לא עובדים בחינם".

כך מנתח רונן גינזבורג, מנכ"ל חברת דניה סיבוס (בעלת השליטה גם באפריקה מגורים), את הרגיעה המורגשת בשבועות האחרונים בשוק המגורים המקומי. לגינזבורג יש פתרון מוכר ופשוט למי שרוצה להוזיל מחירים: "אם יביאו לכאן כמות מספקת של עובדים זרים זה יוריד את מחירי הביצוע ב-5% עד 10%. הוזלה כזו תוביל גם לירידה במחיר הדירות".

הדברים של גינזבורג מגיעים רגע אחרי שרשות האוכלוסין וההגירה אישרה כניסתם של כ-2,500 עובדים פלסטינים לעבודה בענף הבנייה. 1,500 עובדים נוספים יגיעו ככל הנראה בחודש הקרוב.

"דניה קיבלה עכשיו 170 אישורים לפלסטינים שיוכלו לעבוד. זה מבורך אבל זה פתרון חלקי מאוד. צריך לזכור שעוד רגע מתחיל הרמדאן ואז מגיע חודש שהם לא יכולים כמעט לעבוד. הכמות הזו היא כמו אקמול וצריך פתרון רחב הרבה יותר - מינימום 12 אלף עובדים נוספים. בדיוק הייתי בסיור באתרי הבנייה שלנו, צריך לראות איך הסינים היום מנהלים את האתר, אתה תשלם להם כמה שהם רוצים כי אין לך ברירה. המדינה הורסת את עצמה בנושא הזה וזה מכעיס".

- יש דיבורים על הבאת עובדים מסרי-לנקה. משנה מאיפה הם יבואו?

"בטח שזה משנה מאיפה יביאו את העובדים הזרים. אנחנו צריכים אנשי מקצוע. לא יעזרו לי עובדים זרים שיודעים לנקות, אני צריך ברזלנים וטפסנים. זה לא חייב להיות סינים, גם רומנים, תורכים או בולגרים יודעים את העבודה".

בשבוע שעבר הכריזה דניה סיבוס על כניסה לתחום חדש - תמ"א 38. דניה מגיבה באיחור יחסית לחברות גדולות אחרות שכבר זיהו את הפוטנציאל מוקדם יותר. בתקופה האחרונה עושה רושם שהתוכנית המקרטעת של תמ"א 38 על שלל תיקוניה ובעיותיה הפכה ללהיט התורן, כשכל חברה קטנה כגדולה מנסה לתפוס לעצמה חלק מהשוק.

"הסיפור פשוט. אנחנו עושים היום הכל בתחום - פינוי בינוי, תשתיות, בנייה למגורים, עבודות גמר ועוד. כניסה גם לתמ"א 38 היא דבר טבעי בשבילנו. הסיבה שלא עשינו את זה עד עכשיו היא שחיכינו שהשוק יהיה מוכן ועד היום היו לא מעט בעיות עם התמ"א. לא ידעו כל כך איך לקבל את זה. היום כבר דברים ברורים לרשויות וגם הדיירים מבושלים.

"בתור חברה שיש לה את כל האמצעים 'אין האוס' אין סיבה שלא נהיה שם. יש לנו רקורד ביצועי וכבר הוכחנו את עצמנו יותר מפעם אחת. הדיירים לא יוכלו לבחור בקבלן מבצע אחר - זה אנחנו לכל אורך הדרך, מהמשא ומתן עם הדיירים, דרך התכנון ועד לביצוע ושיווק הדירות. זה יתרון, כי אנשים יידעו שאם הם הולכים איתנו יש להם ביטחון שהפרויקט אכן ייגמר כמו שצריך".

- וזה המון ישיבות עקרות וכאבי ראש באסיפות דיירים.

"כאב ראש זה פונקציה של רווחיות. הרווח היום בקבלנות נמוך, מי שמספר על רווח של יותר מ-2% או 3% לא יודע על מה הוא מדבר. תחום כזה של תמ"א 38 מאפשר לנו רווח גבוה יותר, סביב 10%. זה שווה את ההשקעה, האנשים והעבודה. יש לנו 24 פרויקטים במשא ומתן עם דיירים. הכל באזורי הביקוש, רעננה, גבעתיים, רמת גן, ראשון לציון, הרצליה תל אביב ועוד. אני חושב שכבר בחודש הקרוב נחתום הסכמים עם פרויקט אחד או שניים".