הסטודנטים: "אין אולטימטום לטרכטנברג - רוצים הידברות"

(עדכון) - זמן קצר אחרי מסיבת העיתונאים של "צוותי החשיבה" הסטודנטים ביקשו לדעת מה המנדט של ועדת טרכטנברג: "אם יוצע פתרון טוב בוועדת טרכטנברג אנחנו בהחלט נקבל אותו, אם לא - המחאה תמשיך"

זמן קצר אחרי מסיבת העיתונאים של "צוותי החשיבה" המייעצים למחאה החברתית, בה אנשי האקדמיה והמומחים הציגו את "המודלים השונים והאפשרויות הריאליות לפתרון הבעיות שבבסיס המחאה", התאחדות הסטודנטים כינסה מסיבת עיתונאים נפרדת, בה היא הציגה את הציפיות מהוועדה בראשות מנואל טרכטנברג.

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים, הסביר שהעיתוי של שתי מסיבות העיתונאים היה מקרי והם בהחלט נותנים לוועדת המומחים לעשות את עבודתה. אנשי הוועדה נבחרו ביידוע אנשי המאבק ובאישורם. והמנדט של צוות המומחים הזה, לדבריו של שמולי הוא המנדט שייתן לה הציבור כולו".

שמולי אמר במסע"ת כי הוא לא מתכוון לתת אולטימטום לראש הממשלה. "אני מעלה תהיות בפני פרופ' טרכטנברג - לא אולטימטום ולא דרישות, אלא דברים שאני חושב שהציבור חייב לדעת. ביקור באוהל זה דבר חשוב, אך לא הדבר החשוב ביותר (התייחס לביקור של מנואל טרכטנברג אמש במאהל בכיכר המדינה - י.נ). תוכנית פעולה לאומית אמיתי שמגובה במעשים ותקציבים זה מה שחשוב".

שמולי אמר, כי "אני רוצה קודם כל להתייחס למפגן הכוח המרשים שהיה במוצ"ש האחרונה בפריפריה. במבט לאחור, אולי זה יהיה יום שיתברר כיום החשוב ביותר של המאבק כולו, במסגרתו קיבלנו תמיכה חזקה מתושבי הפריפריה. יוקר המחיה פוגע בכולם והמצב היום בפריפריה בעייתי מאוד. אשמות בזה כל ממשלות ישראל ולא רק הנוכחית וכל פתרון שלא יבוא, יהיה חייב לקחת את המצב בפריפריה בחשבון.

"בבחירות האחרונות היו מצביעים בבאר שבע לרה"מ נתניהו, אבל כשאמרתי את השם ביבי על הבמה במוצ"ש, היה אפשר לשמוע בבירור מה הם חושבים עכשיו - בוז. אנחנו מצפים מהממשלה לעשות פניית פרסה ולהביא לרווחה גדולה יותר במדינת ישראל. לא איכפת לי מי יהיה קבלן הביצוע של השינוי, ראש ממשלה זה או אחר, העיקר שיהיה שינוי". ‏

שמולי התייחס גם להתכנסות הוועדה המייעצת והדגיש, כי מדובר באנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, ביניהם מומחים לכלכלה, אבל לא רק, אלא גם מומחים במישור החברתי שקיבלו את ברכתנו. "צריך להבין שהפתרון שיבוא הוא לא רק פתרון כלכלי, אלא חייב לתת גם מענה חברתי. תפקיד לא פחות חשוב של הוועדה המייעצת, הוא לשתף את הציבור בדיוניה ובמסקנותיה".

"לא נפסיק במחאה - יש לנו כוח, אנחנו חזקים ונמשיך בדרכנו"

פסח האוספטר, מזכ"ל דרור ישראל, מציע "עצת ידיד לטרטטנברג להיות מודאג ממה שקורה כאן כבר שנים ולא לישון בגלל זה בלילות - ולא בגלל ההכרזה בספטמבר על מדינה פלסטינית. אני מאמין בכנות כוונותיו של טרכטנברג, אבל אני לא יודע מה חושב המנהל שלו, נתניהו. ראש הממשלה לא ישנה את עורו. אם הוא היה חושב ברצינות על שינוי רחב ואמיתי, הוא היה נותן מנדט לוועדה וקובע קודם כל כי עליה לצמצם את הפערים בחברה הישראלית. הוא היה צריך להגדיר מראש כי הוועדה תוכל להשתמש בעודפי הגבייה, אבל במקום זאת נראה שהכוונה היא לקצץ בתקציב הקיים. אנחנו לא רוצים שייקחו היום מהביטחון ואם יקרה משהו בגזרה הזאת, ייקחו שוב את כל מה שנתנו בחזרה. במסגרת המנדט של ועדת טרכטנברג לא נאמר שיהיה גידול בהוצאה הממשלתית, זה אומר דרשני. 'האדם מתכנן - ואלוהים צוחק'", לדבריו.

אחד ממנהיגי המחאה אמר: "אם יהיה פתרון טוב המוצע בוועדת טרכטנברג אנחנו בהחלט נקבל אותו, אבל אני רוצה לומר אנחנו לא נפסיק במחאה שלנו - יש לנו כוח, אנחנו חזקים ונמשיך בדרכנו".

היו"ר איציק שמולי אמר כי "פנינו להידברות, אבל לא על טייס אוטומטי. אין לנו כרגע שום מושג מה המנדט של ועדת טרכטנברג ועדיין לא קיבלנו שום זימון להידברות איתה. אני מקווה שכן תהיה הידברות, אחרת לא עשינו כלום".

מהתאחדות הסטודנטים נמסר ל"גלובס" לפני המסע"ת, כי "צוותי החשיבה" הם הדיסיפלינה המקוצעית המייעצת, ואילו הסטודנטים האם האנשים בשטח שמייצגים את כלל האוכלוסיה. "הסכמנו להיעזר ולהתייעץ עם המומחים שחוקרים את הנושאים האלה מספר שנים. זה חשוב שהצוותים האלה יהיו עצמאיים ובלתי תלויים, ואנחנו נשמח להיוועץ בהם ולהיעזר בהם בנושאים המדוברים.

במסיבת העיתונאים שלנו, אנחנו נציג את הציפיות שלנו מוועדת טרכטנברג. הציבור עדיין לא יודע באמת מה המנדט שלה, מה נושאי הטיפול שלה, מה הגבולות שלה ועוד - כדי שגם אנחנו וגם הציבור יידע בכלל איך להתייחס לוועדה הזו", אמרו הסטודנטים.