ספיבק: "הממשלה לא מספרת לציבור את האמת ונושאת שם הכלכלה לשווא; אם נגלגל אחורה את כל המסים העקיפים של נתניהו יתגלו מיליארדי שקלים"

(עדכון) - צוותי המומחים המייעצים למפגיני האוהלים הציעו פתרונות לעוולות החברתיות ■ פרופ' יוסי יונה: "ההון נצבר בעשירונים עליונים בלבד, זו רפובליקת בננות" ■ ב-12:30, שידור חי נוסף באתר "גלובס": הסטודנטים מציגים בנפרד את הציפיות שלהם מוועדת טרכטנברג

"צוותי חשיבה" לייעוץ למחאה החברתית קיימו הבוקר (ב') מסיבת עיתונאים שבמסגרתה הציגו "מודלים שונים ואפשרויות ריאליות לפתרון הבעיות שבבסיס המחאה". אתר "גלובס" העביר בשידור חי את מסיבת העיתונאים מבית העיתונאים בתל אביב.

בראש צוות החשיבה של המפגינים עומד אביה ספיבק, המשנה לנגיד בנק ישראל לשעבר. יצוין, כי בסיום המסע"ת של "צוותי החשיבה", יקיימו הסטודנטים, יחד עם פורום הארגונים החברתיים ותנועת הנוער, מסיבת עיתונאים משלהם, בה הם יבהירו מהן ציפיותיהם מוועדת טרכטנברג באשר לקיומה של הידברות אמיתית בין הצדדים.

מסיבות העיתונאים הבוקר הם בתגובה ל"צוות רוטשילד" בראשותו של פרופ' מנואל טרכטנברג, שמונה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

פרופ' יונה: "רפובליקת בננות"

ראשון דיבר הבוקר פרופ' יוסי יונה, מומחה לחינוך מאוניברסיטת בן גוריון: "אנחנו מבקשים לסייע בעיצוב מחדש של דמותה של החברה הישראלית, כדי לתקן עיוותים. בדומה לצעקה העולה מהמאהלים, אנו סבורים שמשהו יצא משליטה והלך לאיבוד. שוכחים מה תפקידה של ההנהגה - לשרת את האוכלוסיה ולא להיפך".

לדבריו, "ההון נצבר בקרב עשירונים עליונים בלבד ולא מחלחל למי שבאמת זקוק לזה - זו רפובליקת בננות. כשחברה בסכנת קריסה אין משמעות להצלחת הכלכלה והצמיחה, זה מעיד על כשלון מוסרי גם אם דירוג האשראי שלנו עולה אצל סוכנויות בינלאומיות. עבודתנו מתחילה על רקע מפגן חברתי חסר תקדים, ואנחנו תובעים יצירת אמנת חברתית חדשה וכוללת. המחאה היא מפגן סולידריות אזרחית המעורר רושם גדול וגאווה.

"עבודת הצוותים לא תסתפק בתיקונים שוליים, אנחנו רוצים שינוי כולל של השיטה. ראש הממשלה נתניהו הכריז שהקים ועדה של מומחים עם רגישות חברתית. לדעתנו הרגישות החברתית היא העיקר שלאורו יש לקבוע את המדיניות הכלכלית, שעיקרה שהכלכלה בשירות החברה. היכולת לתרגם חלום למציאות תלויה בהנהגה".

ד"ר אספניולי: "אין נציג ערבי, אז איפה הצדק?"

ד"ר הלה אספניולי, יו"ר ועדת מעקב לענייני החינוך הערבי לשעבר: "מדברים על צדק חברתי, וצדק חברתי לא מתחלק בין העדות השונות ובין המגזרים השונים של האוכלוסיה. נתניהו הקים את צוות רוטשילד והשאלה איזו רגישות חברתית הוא מציע. אם בין כל חברי הוועדה הרבים לא נבחר נציג ערבי - אז איזו רגישות חברתית יש פה?

"יש בחברה הישראלית פערים בכל התחומים - דיור, אבטלה, חינוך ועוד. הכפרים הערביים נמצאים בתחתית הסולם בכל המובנים ואני שואלת האם הפערים הם תוצר של שייכות לאומית שלנו, או תוצר של מדיניות ממשלתית כוללת. המדיניות מייצרת את הפערים האלה והיא לא אחראית ולא מייצגת ולא נותנת פתרונות למצוקות העם. בצוותים אנחנו נוכל לתת פתרונות יצירתיים יותר".

עדינה בר שלום, מנהלת המכללה החרדית ובתו של הררב עובדיה יוסף: "אני שמחה ונרגשת לקחת חלק בצוות הזה. המחאה החברתית היא של כולנו, זו הזדמנות הסטורית לאחדות בעם, להתגבר על חשדנות ושנאת חינם שנוצרה כאן. המצוקות הכלכלית לא מבחינות בין המגזרים - אני כאן כדי להשמיע את הכאב של כל מי שקשה לו להאכיל את הילדים, למשפחות שלא מקבלות שרותי בריאות.

"אני לא מייצגת כאן רק את החברה החרדית - אם המדינה תתרחק מהאחריות כלפי האזרחים, יותר ויותר משפחות יחיו מתחת לקו העוני - וזה מה שקורה היום. אנחנו רוצים לעבוד עם המניהגים ולא נגדם. אנו רוצים שהם יקשיבו לעם. המחאה יוצאת מליבם של אנשים שכבודם נרמס. הזכויות הבסיסיות שלהם נרמסו, המנהיגים צריכים להקשיב. הציבור החרדי הוא חלק מהעם וחלק מהמחאה".

ספיבק: 'התחילו לתקן, נמאס לנו מחוסר התפקוד שלכם'

אביה ספיבק, המשנה לנגיד בנק ישראל לשעבר ומוביל צוות החשיבה של המפגינים, אמר היום: "הצוותים שלנו יציעו חלופות במאבק לצדק חברתי. הממשלה מינתה את צוות טרכטנברג, אבל כלכלה היא לא חזות הכל. אנחנו מביאים ידע ממגוון רחב של תחומים ועם ניסיון רב שנים. מי שחושב שהשוק החופשי בלבד יכול לפתור את תחלואי החברה לא מבין את מה שקורה באמת כאן. אנחנו עדיין לא יודעים מהו המנדט של צוות רוטשילד ולא את הפעולות העתידיות שלו. הממשלה חייבת לשפר את כל התחומים האלה שמביאים לפערים החברתיים.

"הציבור קורא לממשלה: 'התחילו לתקן, נמאס לנו מחוסר התפקוד שלכם'. הממשלה אומרת לציבור דברים שאין בהם אמת. היא אומרת, למשל, שאסור להגדיל את הוצאות התקציב כדי לא לפגוע ביציבות. אפשר וצריך לתקן את מדיניות המסים, להוריד את כל המסים העקיפים של נתניהו. אם נגלגל אחורה את כל המיסים העקיפים שלו, יתגלו מיליארדים. הממשלה נושאת את שם הכלכלה לשווא. ככלכלן מקצועי, אני יכול לומר שהוצאה נוספת היא על חשבון הכנסה נוספת, אבל הממשלה צריכה לסגת מעקרונות הבסיס שלה: הורדת המסים, הקטנת משקל הממשלה במשק וביטול התקציב הדו שנתי. הממשלה חייבת לפתוח את התקציב ל-2012.

"שלושת הכללים האלה מאפשרים להגדיל את דרגות החופש. הציבור רוצה שאם נותנים יותר גני ילדים, שזה לא יבוא על חשבון רכבת. הציבור לא רוצה לאבד ממה שמגיע לו, כדי לקבל משהו אחר שמגיע לו.

"אי אפשר להתעלם מהסערה הגלובלית סביבנו. באירופה יש מהומות ומחאות שמבטאות חוסר אמון בשיטת השוק החופשי. אנחנו זקוקים לשינוי חשיבה, לשינוי הדיסקט אצל הממשלה. העם דורש צדק חברתי".

יו''ר צוות רוטשילד, פרופ מנואל טרכטנברג, בירך על הקמת צוות המחאה ואמר כי הוא "שמח" לשמוע על הקמת צוות של אנשי אקדמיה - כלכלנים סוציו וללוגים ואחרים - "שמנסים גם הם לחשוב על פתרונות לסוגיות שועלות מהמחאה הזו. לדבריו, "תמיד אמרתי ואני רוצה להדגיש: אין לאף אחד מונופול על החוכמה, על ידע, ועל הנתונים הנדרשים כדי להתמודד עם מצב סבוך שכזה". טרכטנברג ציין כי הוא מכיר מקרוב את רוב רובם מאנשי הצוות והגדיר אותם כאנשים "מעולים" אשר "רוצים באמת לתרום". לדבריו הוא "ישמח לשמוע מהם ההצעות, החומרים והרעיונות שלהם שיוכלו לסייע בגיבוש הפתרונות", הוא סיכם.

"השיטה ייצרה פערים חזיריים"

הצוותים הם פרי יוזמה עצמאית של אקדמאים ואנשי ציבור, והם עתידים לעבוד בשקיפות מלאה תוך שיתוף הציבור וקיום מפגשים במאהלי המחאה השונים. הכוונה היא להקים צוותים בנושאים שונים, בין היתר בנושאי כלכלה, דיור ותחבורה, מנהל ציבורי, תעסוקה ועוד.

מיוזמי צוותי המומחים נמסר לפני המסע"ת: "התבטאויותיהם האחרונות של שרים בכירים מלמדות שהממשלה איננה מבינה את מה שמתרחש כאן. מי שבזים למחאה ומקיפים עצמם בבעלי הון, לא מבינים את עומק המיאוס מהשיטה הכלכלית שהנהיגו שמעשירה את העשירים על חשבון כל היתר. השיטה הזו ייצרה פערים חזיריים ודירדרה את כל השירותים הציבוריים, החינוך, הרווחה, הבריאות. התביעה הציבורית היום היא לשינוי יסודי של השיטה ולא למקצה שיפורים במסגרתה".