שמחון מתנצל: "אני תומך במחאה ורואה בה הזדמנות"

(עדכון) - שר התמ"ת קרא הבוקר לצרכנים להפסיק את החרמות על הרשתות ויצרני המזון - ועורר זעם רב ■ איציק אלרוב, מראשי חרם הקוטג', קרא לשמחון להתנצל או להתפטר, ויו"ר אגודת הסטודנטים בת"א אמר: "שמחון נכשל בתפקידו" ■ שעות לאחר מכן הגיעה ההתנצלות

לאחר שהשווה בין הצרכנים הישראלים לטורקים וקרא להפסיק עם החרמות על רשתות השיווק ויצרני המזון, שר התמ"ת שלום שמחון מתנצל. לשכתו הוציאה לתקשורת "הודעת הבהרה" שעות ספורות לאחר שאמר את הדברים הבוקר (ה') - וספג ביקורת חריפה מצד מנהיגי המחאה הצרכנית שקראו לו להתנצל או להתפטר.

"כוחם החדש של הצרכנים ושל הציבור הוא ברכה", נכתב בהודעת שמחון. "בעקבות המחאה החברתית עומדת ועדת קדמי להניח תשתית רגולטורית חדשה לשוק המזון, שתביא להגדלת התחרות, להגבלת כוחם של רשתות וספקים גדולים ולהוזלה של יוקר המחיה בישראל".

"עם זאת", הוסיף השר", כשם שחובה עלינו להביא להוזלת מחירים - עלינו לדאוג גם לכלכלה, לחקלאות, לתעשייה ולתעסוקת העובדים במשק. חרם צרכנים הוא כלי רב כוח, ויש להשתמש בו בזהירות רבה.

"אני קורא לסטודנטים להמתין למסקנות ועדת המזון, שעל מקצת מהנושאים הנידונים בה הודעתי הבוקר בכנס. אם תמצאו בסופו של התהליך כי ועדת המזון לא נותנת מענה לבעיות העומדות על הפרק - תוכלו לחדש את המחאה, ואני אהיה שם לצדכם".

מנהיגי המחאה זעמו

יוזמי חרם הקוטג' זעמו הבוקר על הקריאה של שר התמ"ת שלום שמחון להפסיק את החרמות על רשתות ויצרני המזון, ותוקפים אותו בחריפות. כזכור, שמחון קרא היום להפסיק את החרמות והציג חלק מהצעדים עליהם תמליץ ועדת קדמי כדי להוזיל את מוצרי המזון; "כמו שלא היינו רוצים שהטורקים יחרימו אותנו, כך אל תחרימו רשתות ויצרני מזון", אמר שמחון בקריאה לצרכנים.

"מחאת הקוטג' היא הפעם היחידה שהציבור השתמש בכוח ההמונים בצורה אפקטיבית ומושכלת למען מטרה משותפת: הורדת יוקר המחיה", אומר ל"גלובס" איציק אלרוב, מיוזמי חרם הקוטג'. "הציבור מבין היום שהכוח בידיים שלו ושחרם צרכנים ממוקד מטרה עובד".

מכאן תוקף אלרוב את שמחון באופן חריף וטוען כי השר כשל בתפקידו: "בחוצפתו, מנסה השר שמחון לנטרל את הציבור לאחר שנים של כשל ממשלתי מתמשך. במהלך כהונתו של השר שמחון היתה עלייה בלתי פוסקת ביוקר המחיה בישראל, שהביא את הציבור לפתוח במחאה שלא נראתה פה. אין מדובר רק ב-450 אלף איש שיצאו לרחובות, אלא במיליוני ישראלים אשר נמנעים, גם היום, מקניית מוצרים יקרים מדי. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצרכנית הציבור אומר 'לא!' לרשתות השיווק שעושקות אותנו".

אלרוב קרא להמשיך בחרמות על היצרנים והרשתות וטוען כי זו "דרך לגיטימית" להוריד את יוקר המחיה.

"אנחנו משאירים את השקלים אצלנו בכיס ואת המוצרים על המדף", הוסיף אלרוב. "לא נהיה הפראיירים של רשתות השיווק ונזרוק אחרי החג את המזון המקולקל. נקנה רק מה שצריך ונמתין להוזלות אמיתיות ולא רק מבצעים".

אלרוב מאשים את שמחון בהיותו חלק ממנגנון שפגע בציבור, וקורא לו להתפטר לאלתר: "אחרי שנים שבהם השר שמחון היה חלק ממנגנון ההון-שלטון אשר עושק את אזרחי ישראל, טוב יעשה השר אם יתפטר או יחזור בו מדבריו, אשר פוגעים בציבור שלם שיצא למחאה הצודקת ביותר: מחאת מחירי המזון. זוהי ישראל אחרת, ובמקום להגיד לציבור כיצד לנהוג, על השר שמחון להטיל רגולציה - ולוודא שהיא עובדת - מול השליטה המונופוליסטית של רשתות השיווק הענקיות וקרטל חברות המזון. גם בתחומי מסחר אחרים אשר באחריות השר, עליו לפעול להורדת מחירים גורפת של כ-35%-40%".

רן ליבנה, יו"ר אגודת הסטודנטים בתל-אביב, הגיב גם כן לדבריו של שמחון ואמר: "התבטאויותיו מעידות על הנתק שלו מהציבור במחאה על יוקר המחיה בישראל. שמחון נכשל בתפקידו כשר התמ"ת. מאז כניסתו לתפקיד הוא לא הצליח לטפל בבעיית יוקר המחיה והריכוזיות במשק, וההתבטאות שלו אומללה. חרמות הצרכנים מתחילות במקום בו המדינה נכשלת בפיקוח על סל מוצרי המזון הישראלי. במקום זה, בו המדינה אינה לוקחת אחריות, הישראלי החדש פועל למען עתידו".