"כמו שלא נרצה שהטורקים יחרימו אותנו - אל תחרימו רשתות מזון"

שר התמ"ת שלום שמחון קורא להפסיק את החרם נגד שופרסל ותנובה, ומפרט חלק מהצעדים שבכוונת הממשלה לנקוט בשוק המזון ■ "נמנע אפליות מחירים ונחזק ספקים קטנים; נפרק בעלויות צולבות וקשרים בין רשתות ומפעלים" ■ השאלה הגדולה: האם ומתי ייושמו הצעדים?

שר התמ"ת שלום שמחון קורא לציבור שלא להחרים את הרשתות והיצרנים ו"לשמור על שפיות", על רקע הקריאות לחרם בשבועות האחרונים בין היתר על הקוטג', מוצרי החלב, תנובה, שופרסל ועוד.

שמחון הופיע הבוקר (ה') בוועידה המקצועית לפיתוח עסקי בקמעונאות שאורגנה על-ידי מידע נכסים, והציג שורת נושאים שבוחנת ועדת קדמי לבחינת שוק המזון. לדברי שמחון, הוועדה תניח תשתית רגולטורית ותציג מסקנות ביניים בקרוב.

"כשם שלא היינו רוצים שהטורקים יחרימו את ישראל, כך אין מקום לחרמות על יצרנים ורשתות", אמר שמחון. "המחאה החברתית הצביעה על שינוי בסדר היום. ועדת המזון וועדת טרכטנברג יושבות על המדוכה, ואין זה נכון להתחיל בחרמות הדדיות. אין זה מתפקידה של אגודת הסטודנטים להכריז על חרמות כלפי רשתות, כשם שלא אקבל אם לשכת המסחר תפסיק לממן מלגות לסטודנטים.

"זה בלתי סביר שנכנס למהלך שבו כל אחד יעשה דין לעצמו ויחליט להחרים פעם רשת זו ופעם רשת זו. יש לנו משק שבנוי מלמטה למעלה. אנחנו מחבקים את מחאת הסטודנטים, אך אני מבקש מהם: אל תשפכו את הדלי עם החלב. יש לטפל בריכוזיות ולקדם תחרות, אך יש לשמור על הכללים. אני קורא לסטודנטים לעצור רגע, שכן החרמות יחזרו כבורנג. המשק חשוב יותר מכדי שנבעט בו".

שמחון ספג ביקורת על דבריו - והתנצל

שמחון פירט חלק מהצעדים הנבחנים על-ידי ועדת קדמי, כמו למשל הכרחת רשתות גדולות למכור חלק מסניפיהן. צעדים נוספים שנשקלים כוללים:

■ הפרדה מבנית בתוך שרשרת הערך: במקרים בהם יש קשרים ובעלויות צולבות בין רשתות ומפעלים (לרבות מכוני תערובת), כגון נייר חדרה (חוגלה-קימברלי) ושופרסל - להגדיר כללי התנהלות חריגים להגברת התחרותיות.

■ ניהול מדפים: לבחון קביעה שתשתית שיווק קמעונאית תוגדר כתשתית פתוחה לכלל הספקים, כלומר לא תינתן עדיפות לספקים ספציפיים, על מנת למנוע הפעלת הסדרנים על-ידי ספקים, למנוע התערבות של ספקים בשטחי התצוגה ולקבוע נהלים לעידוד הכנסת ספקים חדשים לרשתות.

■ חיזוק ספקים קטנים: הוועדה בוחנת אמצעים שונים לחיזוק הספקים הקטנים, בין היתר על-ידי קביעת כללים לקיצור את ימי אשראי הלקוחות לכלל הספקים.

■ מניעת אפליית מחירים על-ידי ספקים בין קמעונאים שונים.

■ הגברת הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות חבילת מדיניות כוללת, סיוע בהקמת מערכים לשיתוף-פעולה בין קמעונאים קטנים ובין ספקים קטנים, בדומה לקיים במדינות אחדות באירופה.

■ הגבלת צמיחה של קמעונאים שנתח השוק שלהם הגיע לאחוז מסוים כדי למנוע שליטה של רשתות-ענק בשוק.