התפטרות בנזימן: מה באמת קרה מאחורי הקלעים של חדשות 10?

האם המיליארדר שלדון אדלסון הפעיל את השפעתו על רון לאודר, בעל המניות בערוץ 10, על מנת שזה יגרום לחברת החדשות לפרסם התנצלות גורפת על כתבה ששודרה אודותיו?

08/09/2011, 15:29
ראודור בנזימן / צלם: משה שי
ראודור בנזימן / צלם: משה שי

ביום שישי הקרוב יתייצב בתכנית "השבוע" של ערוץ 10 מבזקן, במקומו של גיא זוהר, ויודה בשם חברת החדשות במה שאף עיתונאי לא יסכים להודות - לא טרחנו, הוא יאמר בהקשר לתחקיר שפורסם על שלדון אדלסון בראשית השנה, לבדוק את העובדות לפני פרסום. זה נוסח ההתנצלות שעל-פי ראודור בנזימן, מנכ"ל חדשות 10, ועורכת התכנית, רותי יובל, גרם להם להגיש את התפטרותם.

בנזימן הודיע אתמול (ד') לעובדי חברת החדשות כי הוא מתפטר על רקע השפעה של המילארדר שלדון אדלסון על בעל מניות הערוץ רון לאודר, לפרסם התנצלות גורפת על כתבה ששודרה אודותיו. זאת, חרף מגעים לגיטימיים שהיו בין עורכי הדין של הצדדים בנושא.

ל"גלובס" נודע כי אבי בלשניקוב, נציגו של לאודר בישראל, דרש באופן אישי מבנזימן את ההתנצלות. בתקופה האחרונה, קרוב לחצי שנה, לאודר הוא בעל המניות היחיד בערוץ שמזרים לו כסף, ודרישה מצד מי שמחזיק בצינור החיים של הערוץ נשמעת ברורה.

"מחרתיים, במסגרת התכנית 'השבוע', תשודר התנצלות על כתבת פרופיל ששודרה בתחילת השנה על שלדון אדלסון", כתב בנזימן, "משיקולים של טובת החברה קיבלתי את ההסכם בעניין ההתנצלות, אך כמנכ"ל וכעורך ראשי של חברת החדשות איני יכול לחיות עם תוצאותיו".

שעות ספורות לאחר מכן התפטרה יובל.

עקב האירועים, תזמן מועצת והנהלת הרשות השנייה "לשימוע נרחב" את יושבי הראש והמנכ"לים של ערוץ 10 וחדשות 10, ביום שני הקרוב. עם זאת, הרשות מאפשרת לדירקטוריון חברת החדשות לערוך בדיקה ראשונה של הדברים.

השפעה זרה

תחילת הפרשה בינואר השנה, כאשר ערוץ 10 שידור כתבה מאת אבנר הופשטיין, שעסקה במיליארדר שלדון אדלסון, בעלי "ישראל היום" ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עוד בטרם פורסמה הכתבה הגיע למערכת חברת החדשות של הערוץ מכתב מאת עורך דינו בישראל של אדלסון, דורי קלגסבלד, לפיו נודע לאדלסון כי ערוץ 10 פועל להכנת כתבה "מכפישה" אודותיו. עו"ד קלגסבלד הזהיר כי אדלסון לא יבליג על פרסום "טענות כזב" נגדו. אזהרה שנייה הגיעה עם בקשת התגובה.

לאחר פרסום הכתבה החל שיג ושיח בין עו"ד קלגסבלד לבין חברת החדשות של ערוץ 10 ובו דרישה להתנצלות על "כתבה מעוותת ומסולפת ביודעין". לתחושת גורמים בחדשות 10, הצדדים אף התקרבו באשר לנוסח מוסכם להתנצלות. ובכל זאת, בעוד הדיונים מתקיימים, לפני כחודש, הועברה אותה דרישה לבנזימן.

מי שלא ידע על ההתרחשויות הוא כנראה יוסי מימן, בעל השליטה, שנכנס לתמונה לפני ימים ספורים. דוברו אמר על טענות ההתערבות: "קשקוש מקושקש".

לפני כשבועיים הוחלט כי חברת החדשות תתנצל על-פי הנוסח הראשוני שדרש במקור אדלסון באמצעות עורך דינו. התנצלות זו הייתה אמורה להתפרסם בשבוע שעבר, אך נדחתה בשל ויכוחים שנסובו על כמות הפעמים שתופיע, מיקומה ונושאים טכניים אחרים. אז, לטענת גורמים בערוץ, בנזימן החליט להתפטר.

"מדובר בקו פרשת מים מבחינת העיתונות החופשית בישראל", אמר ל"גלובס" עיתונאי בכיר שהוסיף כי "אם גם בערוץ 10 מתקבלות החלטות שאינן מבוססות על שיקולים עיתונאיים, אז המצב לא טוב. עד כה בלטו הערוץ וכתביו בתחקירים אמיצים. השפעה כזו מצד בעלי המניות על עובדי חברת החדשות עלולה להביא הרס לענף העיתונות".

לדברי עיתונאי בכיר אחר בחברה, "הפרשה מוכיחה שיותר קל בישראל לפרסם תחקיר על ראש הממשלה בנימין נתניהו מאשר על הפטרון שלו, הטייקון אדלסון".

חברה במשבר

גורמים בקרבת הערוץ מיהרו להסביר עם זאת בימים האחרונים כי נושא ההתנצלות הוא רק תירוץ של מי שזמנו בערוץ היה קצוב. זאת למרות שלפי בכירים בערוץ, בנזימן לא היה צפוי לסיים את תפקידו לפני 2012 לפחות, למרות שמינויו הוארך "ללא הגבלת זמן" לפני מספר חודשים.

אין עוררין על כך שבנזימן ניהל חברה במצוקה. מעבר לרייטינג הבעייתי, שהתקשה להתרומם, בנזימן היה שרוי בסכסוך עם בכירים בערוץ, ובהם גם מגישה הבכיר יעקב אילון, והחברה סבלה כמה זעזועים דרמטיים, ובהם עזיבות כמו של מיקי חיימוביץ' ושל עורך המהדורה אסף זוהר. אליהם הצטרף הכתב המדיני צ'יקו מנשה, שהודיע כי הוא מעוניין לעבור לתפקיד אחר.

ביקורת רבה הופנתה לערוץ גם על רקע אופן סיקור אירועים רחבי-היקף, כמו המתיחות בדרום וההפגנה הגדולה בשבת האחרונה.

העזיבה של ראודור הופכת את אי-הוודאות במערכת לקיצונית עוד יותר ומעוררת בה אי-שקט. לפי שעה ימלא את מקומו אורי רוזן, סגנו. אולם, בערוץ ברור כי על מנת לחבר בחזרה את קרעי המערכת יהיה צורך בפעולה מהירה למינוי מנכ"ל חדש. באשר להשבת האמון של עיתונאי החברה, המשימה תהיה קשה הרבה יותר.

מעורך דינו של אדלסון, דורי קלגסבלד, לא נמסרה תגובה.

לא ניתן היה להשיג את אבי בלשניקוב, נציגו של לאודר בישראל, לקבלת תגובה.

מהלכים מגמתיים

אם לא די בכך, אתמול סער גם דירקטוריון חדשות הערוץ כשחבר הדירקטוריון, אלי אלאלוף, התפטר על רקע מינוי הקבלן יורם שכטר ליו"ר.

"המינוי נעשה באופן חפוז ובלתי ראוי", אמר אלאלוף הבוקר (ה') בראיון לגלי צה"ל, "חיפשו לתפקיד מישהו שמתאים לאינטרסים של רון לאודר, לא מישהו שראוי לתפקיד".

עוד אמר אלאלוף כי "יש היום קנוניה לא סימפטית, שקשורה גם לרשות השנייה, שנועדה להתערב בתכני הערוץ - וההתנהגות הזו לא הולמת. יש כאן יותר מדי מהלכים שנראים פוליטיים-מפלגתיים, וזה לא נעים. לכן התפטרתי".

לדבריו, הדירקטוריון לא התכנס כבר חודשים ארוכים ולא ידע על ההתנצלות. "אני מכיר את הכתבה ולא מבין על מה צריך להתנצל", אמר אלאלוף, "צריך להיות כבוד לעובדים של הערוץ, ולמר אדלסון יש מספיק דרכים להתבטא בלי לדרוש את ההתנצלות הזו על משהו שפורסם בינואר".

אלאלוף מגלגל את הכדור אל מועצת הרשות השנייה שמינתה את הדירקטורים החדשים וכיוונה אותם לבחור בשכטר, קבלן, ליו"ר הדירקטוריון.

"התנהלותו של אלאלוף מוזרה בעיניי", אמר יו"ר הוועדה שמינתה את הדירקטורים, יעקב שחם, ל"גלובס". לדבריו, הדבר נובע מכך שאלאלוף עצמו לא מונה לתפקיד היו"ר.

"הטענה כי קיום הישיבה באופן בהול היא טענה מוטעית ומטעה", אמר שחם. "סדר היום לאותה ישיבה נשלח ב-1 לספטמבר, ושם מצוין באופן ברור בסעיף 5 כי נושא בחירת היו"ר יעלה להצבעה".

מהנהלת הרשות השנייה נמסר כי "בחירת נציגי הציבור לדירקטוריון נעשתה על-פי כל כללי הכשירות הנדרשים והליך מקצועי, ונבחרו נציגים ראויים שיוכלו לקדם את חברת החדשות ובעיקר להבטיח את עצמאותה התקשורתית והמערכתית ואת התנהלותה המקצועית".

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 
 
חזרה למעלה