אירופה ננעלה בירידות חדות; "המשקיעים לחוצים מהמצב"

בורסות אירופה הגיבו בשלילה לדיווח על התפטרות בכיר ב-ECB ולאפשרות כי יוון תכריז על חדלות פירעון ■ אובמה: תוכנית תמריצים ב-450 מיליארד ד' ■ האינפלציה בסין באוגוסט

בורסות אירופה ננעלו ביומו האחרון של שבוע המסחר בעולם (ו') בירידות שערים חדות, ברקע התגברות הדאגה ביבשת מהתרחבות משבר החוב. זאת, לאחר שנודע כי בכיר בבנק המרכזי האירופי התנגד למדיניות רכישות האג"ח של הבנק - והתפטר, וכן בצל שמועות שהופצו בשווקים כי יוון תכריז לא תעמוד בתנאים שהוצבו לה לסיוע נוסף, ותכריז על חדלות פירעוןת. בנוסף, הגיבו היום המשקיעים לנאומיהם של שני קובעי המדיניות בארה"ב, הנשיא ברק אובמה ויו"ר הפד בן ברננקי, אשר התקיימו אמש.


המשבר בפתח?

ירידות השערים החדות הגיעו, כאמור, ברקע דיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס" כי חבר דירקטוריון בבנק המרכזי האירופי (ECB), בגין מחלוקת ברקע המשך ההתערבות בשוק האג"ח על ידי הבנק המרכזי. על פי הדיווח, יורגן סטארק (Juergen Stark), התפטר מתפקידו בגין מחלוקת בעניין המשך רכישות האג"ח. בבנק המרכזי האירופי סירבו להגיב לדיווח. (לסיפור המלא)

"זה סימן שהמדיניות של הבנק המרכזי האירופי מעוררת מחלוקת נוקבת גם בקרב הדירקטוריון עצמו. סביר להניח שיורגן נגד בעמדה אחרת משל מרבית חברי הדירקטוריון. זה יקשה על ה-ECB לנקוט בהצהרות משמעותיות בעתיד", אמר לותר הסלר (Lothar Hessler), אנליסט ב-HSBC.

גם דיווח "בלומברג" כי קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מכינה תוכנית חירום להצלת הבנקים וחברות הביטוח במדינה במקרה של קריסה יוונית - החריפה את הידיעות לקראת סיום המסחר. מנגד, ממשלת יוון יצאה מיד בהודעה המכחישה את האפשרות שלא תעמוד ביעדי תוכנית הצנע שגובשה עבורה, ולפיכך לא תקבל סיוע חיצוני במסגרת תוכנית החילוץ השנייה שלה. (לסיפור המלא)

אירופה הגיבה לברננקי ואובמה

בנאומו אתמול, יו"ר הפד בן ברננקי לא התייחס (שוב) לתוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3), בטענה שציפיות האינפלציה בארה"ב "נשארות יציבות". עם זאת, יו"ר הפד העביר מסר מרגיע באומרו כי אין להורדת הדירוג של ארה"ב ע"י S&P השפעה מרחיקת לכת. (לסיפור המלא).

זאת ועוד, הלילה נחשפה תוכנית התמריצים החדשה בארה"ב של הנשיא ברק אובמה, בהיקף של 450 מיליארד דולר, לצמצום האבטלה ולדחיפת הצמיחה במשק האמריקני. עיקרי התוכנית: קיצוצים במסים, סיוע לרשויות ברמת המדינות, בניית תשתיות, מתן פיצויי אבטלה ועידוד יצירת משרות. כמעט מחצית מהסכום, 240 מיליארד דולר, תביא מהארכת קיצוץ במס מעסיקים ומס הכנסה שמוטל על שכירים. (לסיפור המלא)

אולם, לאירופאים דאגות משלהם

למרות ההתפתחויות מכיוון השווקים בארה"ב, לאירופאים כידוע לא חסרים דאגות משלהם, וזאת ברקע התגברות החששות מהתרחבות משבר החוב ביבשת: אתמול התבטא נציב ועדת הכלכלה של האיחוד האירופי, אולי ראן, כי "עזיבת יוון את גוש האירו אינה אפשרות מבחינתנו". עמדתו של ראן בנושא זה חשובה, כיוון שחובותיה התופחים של היוון מאיימים על "גלישת" משבר החוב לעבר כלכלות אירופה החשופות אליה, דוגמת ספרד ואיטליה - המחזיקות בשוקי אג"ח גדולים ומשמעותיים מזה של יוון.

עוד באירופה, נזכיר כי אתמול אישר הקבינט באיטליה תיקון חוקתי המחייב את הכלכלה האיטלקית, הרביעית ברמת החוב שלה בעולם, להוביל לאיזון תקציבי בתחילת שנת 2014. ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, העביר את התיקון בהמשך להשקתה של הרחבה לתוכנית הצנע הממשלתית שהוא מיישם - הכוללת קיצוצים והפרטות בהיקף של 45 מיליארד אירו, וזאת במטרה להקטין את יחס החוב-תוצר הממשלתי, אשר עומד על רמה של 120% - השני בגודלו מבין כל מדינות אירופה (אחרי יוון).

האינפלציה בגרמניה - מעל הציפיות

בזירת המאקרו, דווח כי האינפלציה בגרמניה - הכלכלה הגדולה באירופה - עלתה בחודש אוגוסט, ברמה גבוהה יותר מהציפיות. רמת האינפלציה נפלה באוגוסט ל-2.5% לעומת 2.6% בחודש יולי - זאת, לעומת ציפיות בשוק לרמה של 2.4%.

באירופה נציין את מניית פורשה שצנחה בחדות לאחר שדיווחה על דחייה במיזוג עם פולקסווגן. מנגד, מניית Bayer Ag זינקה על רקע אישור FDA שהיא צפויה לקבל בתרופה שפיתחה.

נעילה שלילית באסיה

באסיה ננעל המסחר בבורסות היבשת בירידות שערים בשיעור מירבי של 0.7%, על רקע דברי יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, שאכזב את המשקיעים בארה"ב ובשאר בורסות העולם. כמו כן, הגיבו המשקיעים לנאומו של נשיא ארה"ב אובמה, בדבר אישוש הכלכלה האמריקנית.

"האינפלציה יורדת, ובחודש ספטמבר צפוייה להמשיך לרדת. אבל אנחנו עדיין במצב של 'לחכות ולראות'. האינפלציה עדיין מהווה הדאגה העיקרית, אבל המשקיעים מסתכלים על אלמנטים נוספים בכלכלה", אמר לינוס יפ (Linus Yip), אנליסט השקעות בהונג קונג.

בסין פורסם כי האינפלציה התקררה במקצת בחודש אוגוסט, כשמדד המחירים לצרכן עלה ב-6.2% לעומת השנה שעברה, אך ירידה לעומת אינפלציה של 6.5% בחודש יולי. הנתון שלח את מניות הפיננסים הסיניות לרשום עליות בערכן כשהמשקיעים מזהים ריסון באינפלציה, שעשוי לדחות או לבטל צעדי הידוק מוניטרי בסין. נציין את China Life Insurance Co , Ping An Insurance Group ו-HSBC .

מה שהכביד על בורסת יפן, הוא עדכון מטה של נתון התמ"ג במדינה לאפריל-יוני, ששונה להתכווצות של 0.5% לעומת פרסום קודם של 0.3% ירידה בתמ"ג היפני. העדכון שלח מטה את מניות היצרניות הגדולות ביפן: נזכיר את Japan Steel Works Ltd ו-Hitachi Construction .

בורסת אוסטרליה התקדמה במסחר בהובלת מניות האנרגיה: Karoon Gas Australia (סימול KAR באוסטרליה) ו-Woodside Petroluem Ltd (סימול WOPEF).

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]