בכיר ב-ECB התפטר; התנגד לרכישות האג"ח הממשלתיות

כך דיווחו שני מקורות ל"רויטרס" ■ ירידות שערים חדות באירופה עקב החדשות ■ על פי הדיווח, יורגן סטארק, חבר בדירקטוריון ה-ECB, התפטר מתפקידו בגין מחלוקת בעניין המשך רכישות האג"ח הממשלתיות

ירידות השערים בבורסות אירופה מחריפות היום (ו'), לאחר שסוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי אחד מחברי דירקטוריון הבנק המרכזי האירופי (ECB) התפטר, בגין מחלוקת ברקע המשך ההתערבות בשוק האג"ח על ידי הבנק המרכזי.

על פי הדיווח, חבר דירקטוריון הבנק, יורגן סטארק (Juergen Stark), התפטר מתפקידו בגין מחלוקת בעניין המשך רכישות האג"ח - כך מסרו שני מקורות המקורבים לעניין, ל"רויטרס". בבנק המרכזי האירופי סירבו להגיב לדיווח, אולם המדדים המרכזיים באירופה נשלחו מיד לירידות חריפות.

על פי הדיווח, סטארק התפטר ברקע התנגדותו למדיניות רכישות האג"ח הממשלתיות של ה-ECB, אשר רכש בשבועות האחרונים אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד בהיקף משמעותי - וזאת, במטרה לרסן את עליית תשואות אג"ח אלו, ולהקל על הממשלות למחזר חובות ולהגדיל את אמון המשקיעים.

"נראה שהנץ האחרון עוזב את הספינה הטובעת. ההשפעה המיידית צפוייה להיות קטנה ולא תפגע במדיניות. אולם, האובדן של סטארק, הכלכלן הראשי של הבנק, עשוייה להוביל לשינוי המדיניות בטווח הארוך", טוען קרסטן ברזסקי (Carsten Brzeski), אנליסט ב-ING, בתגובה למהלך.

מנגד, חלק מהאנליסטים מאד מודאגים מהידיעה: "זה סימן שהמדיניות של הבנק המרכזי האירופי מעוררת מחלוקת נוקבת גם בקרב הדירקטוריון עצמו. סביר להניח שיורגן נגד בעמדה אחרת משל מרבית חברי הדירקטוריון. זה יקשה על ה-ECB לנקוט בהצהרות משמעותיות בעתיד", אמר לותר הסלר (Lothar Hessler), אנליסט ב-HSBC.