תנובה מצליחה לבלום חלקית את החרם - שטראוס וטרה לא עומדות בביקושים

קמעונאי גדול: "שלושה מוצרים מחזיקים את תנובה - הקוטג', החלב והיופלה; המבצעים עולים לתנובה ים כסף, והיא מאבדת נתח שוק. אין בכלל שאלה שיש לה נגיסה ברווח"

‎‎מבצעי המכירות האגרסיביים של תנובה, שגובו בסוף השבוע בקמפיין, וחוסר יכולתן של שטראוס וטרה לעמוד בביקושים, מסייעים לתנובה לבלום חלקית את חרם הצרכנים.

מנתוני רשתות השיווק שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי תנובה הצליחה בסוף השבוע האחרון לשמר את רמת המכירות הכמותיות של החברה בדומה לימים מקבילים בשבוע שלפני כן, אולם המכירות הכספיות ירדו.

כמו כן, בסוף השבוע תנובה איבדה נתח שוק כמותי לטובת שטראוס וטרה, כיוון שכלל המכירות הכמותיות עלו לאור המבצעים. יחד עם זאת, בחלק מרשתות השיווק נרשמה עדיין ירידה של כ-4% במכירות הכמויות של החברה.‏

‎‎בלימה חלקית

‎‎למרות זאת, נראה כי החרם על תנובה משפיע בצורה חדה בקטגוריות השונות. כך למשל באחת הרשתות, תנובה רשמה ירידה חדה (18%-) במכירות החלב הניגר, המעדנים (15%-) ושמנת לבישול ואפיה (10%-). לעומת זאת, תנובה רשמה עלייה במכירות הגבינות הרכות (קוטג' וגבינה לבנה), ובגבינה הצהובה. כמו כן, שמרה על אותה רמת מכירות בשוקו וביוגורט, שתי קטגוריות שתנובה לא שולטת בהן.

לדברי קמעונאי בשוק, פילוח זה הוא הוכחה לכך שהחרם על תנובה משפיע, אך גם שהמבצעים של תנובה מסייעים לה לבלום חלקית את החרם, במיוחד בקטגוריות שבהן אין לה תחליף. ‏‏"המבצעים עולים לתנובה ים כסף, והיא מאבדת נתח שוק. אין בכלל שאלה שיש לה נגיסה ברווח", אומר קמעונאי ל"גלובס".

מנתוני רשת שיווק עולה כי הירידה החדה ביותר במכירות תנובה בשבוע החולף נרשמה ביום ג' שעבר, ותנובה ירדה כספית במכירות בשיעור של כ-13%, במקביל לירידה במכירות הכמויות בשיעור של כ-10%. ככל שחלפו הימים והמבצעים התגברו, הירידה במכירות התמתנה, כשביום ו' נרשמה ירידה של 1% במכירות הכספיות, בזמן שבכל השוק נרשמה עלייה של כ-6% במכירות הכספיות של מוצרי החלב.

‏ ‏"מה שמחזיק את תנובה למעלה זה הקוטג', החלב וחלק מהיופלה, בגלל מבצע מוצר שני בחצי מחיר במאגדות הפשוטות", אומר קמעונאי גדול ל"גלובס".

‎‎לא עומדות בקצב

‎‎היום (א') נוצר חשש ממחסור בחלב בשקית ובקרטון. לדברי קמעונאים, שטראוס וטרה סיפקו היום בחלק מהסניפים רק מחצית מהכמות שהוזמנה, לאחר שכבר בסוף השבוע הורגש מחסור בחלב של שתי החברות.‏

‏"מיום ו' יש חוסר בחלב. טרה ושטראוס מוכרות יותר ולא עומדות בקצב. הצפי הוא להיתקע היום בלי חלב, בעיקר חלב הומוגני בקרטון. בשטראוס ובטרה לא צפו שבחלק מהמקומות תהיה בעיה", אומר ל"גלובס" קמעונאי בשוק.

המחסור בחלב ניגר של שטראוס וטרה הוא תוצאה ישירה של חרם הצרכנים על תנובה. תנובה אחראית ל-72% מכלל מכר החלב הכמותי, טרה ל-16% ושטראוס ל-12%. בפועל, שטראוס וטרה הגדילו את ייצור החלב, אך הן אינן מסוגלות להחליף את תנובה כספקית החלב הגדולה בישראל.

בהתייחס לכך מסרה טרה כי "כמו תמיד אנו עושים את המקסימום על מנת לספק את מוצרנו לכלל נקודות המכירה"; ואילו משטראוס נמסר כי ‏"שטראוס עושה כל מאמץ לספק את הביקושים של כלל מוצריה. הנתון לגבי החוסרים אינו נכון".‏

‏בכירים בענף החלב מודים היום כי חרם נגד תנובה יכול לרשום הצלחה מוגבלת ביותר. "אם תנובה 57% משוק החלב, אז במקסימום ששטראוס וטרה יכולות לקחת זה עוד 5% נתח שוק מתנובה ולא מעבר לזה. הגידול של שטראוס מוגבל, וגם טרה לא יכולה לגדול פי שניים", אומר בכיר בענף ל"גלובס".

‏‏‏ ‎‎‏"להפסיק לבלבל את הצרכנים"

‎‎ביום ג' הקרוב יפגינו מאות נגד תנובה בדרישה ל"הורדת מחירים גורפת". ההפגנה היא יוזמה של מובילי חרם הקוטג', והיא תתקיים בשעה 18:00 מול המשרדים הראשיים של החברה בצומת גלילות.

‏‏"תנובה הפכה להיות חברה חזירית שרק חושבת על ניצול מעמדה כמונופול בתחום מוצרי החלב ומעלה עוד ועוד מחירים מאז נרכשה על-ידי אייפקס לפני כ-3 שנים", נכתב בדף הפייסבוק.

לדברי איציק אלרוב, יוזם מחאת הקוטג', "אנחנו דורשים מזהבית כהן לתת לציבור מחירים הוגנים על כל המוצרים, ולהפסיק לבלבל את הצרכנים עם אריזות ענק ומבצעים שגורמים לנו לקנות מעל צרכינו. הצרכנים הם לא מחסן ולא צריכים לאגור עודפי מזון שייזרקו בסוף החג. הצרכנים רוצים מחירים שפויים כל השנה, בלי תנאים של 1+1 והשני ב-50%".‏ ‏‎‎‏

לדף של ההפגנה בפייסבוק:

http://www.facebook.com/event.php?eid=138782062884744

‎‎המחאה עובדת: הצרכנים עברו לקנות גבינה צהובה במעדניה‏

המחאה הצרכנית השפיעה באופן בולט על מכירות הגבינה הצהובה בארץ בקיץ, כאשר הצרכנים העדיפו את הגבינה הזולה יותר.

‏מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בחודשים יולי ואוגוסט 2011, שיא המחאה הצרכנית, נרשמה ירידה כמותית ממוצעת של 14% במכירות הגבינה הצהובה במדף בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בחודש יולי הייתה חריפה יותר, ועמדה על 18%, אך היא התמתנה בחודש אוגוסט.

‏כיוון שבשנה החולפת מחיר הגבינה הצהובה רשם עלייה, המכר הכספי של הגבינה הצהובה במדף ירד ביולי-אוגוסט ב-7% בלבד.

‏‏המחאה הצרכנית באה לידי ביטוי למעשה בשינוי בצריכה. בזמן שכאמור, שבחודשים יולי ואוגוסט ירד המכר הכמותי של הגבינות הצהובות במדף ב-14% - מוצר שאינו בפיקוח, עלה מכר הגבינות הצהובות הנמכרות לפי משקל במעדניה ב-13%.

‏‏חשוב לציין כי מחיר הגבינה הצהובה הנמכרת במשקל במעדניה נתון בפיקוח, והוא זול משמעותית ממחיר הגבינה הצהובה הארוזה על המדפים. לעתים מחיר הגבינה הצהובה הארוזה הוא כמעט כפול מהמחיר במעדניה, העומד על 44-40 שקל לק"ג.

‏ביולי 2011 הגיע מכר הגבינה הצהובה במשקל במעדניה לשיא של 70% מכלל מכר הגבינה הצהובה.

‏בבדיקת "גלובס" שנעשתה ביוני 2011 נמצא כי בין ב-3 השנים האחרונות מחיר הגבינה בפיקוח ירד ועלה בהתאם לשינויים במחירי הסחורות בעולם, וכתוצאה מכך, בין השנים 2011-2008, נותר מחיר גבינה צהובה עמק שבפיקוח ללא שינוי (ירידות המחיר קיזזו את העליות). לעומת זאת, בתקופה זו מחיר גבינת העמק שעל המדף, שאינו מפוקח, עלה בשיעור של 11.5%.‏

‏‏מובילי חרם הקוטג' קראו בעבר לצרכנים לא לקנות גבינה צהובה במדף ולהסתפק בקניית גבינה צהובה במעדניה, המוצר הזול יותר והפחות רווחי ליצרניות. הנתונים מוכיחים כי הקריאה עבדה, וכי המודעות הצרכנית לפערי המחירים בין המדף למעדניה עלתה. ‏‏‎‎‏