"פתרון זמני למחוסרי הדיור שיפונו מהמאהלים - בקיבוצים"

ד"ר סנדי קדר, מהאגודה לצדק חלוקתי וחבר בצוות ספיבק-יונה: "יש לאפשר לדרי המאהלים, שאין להם לאן להתפנות ביום רביעי, ומחוסרי דיור נוספים כגון זכאי דיור ציבורי לגור בדירות הפנויות בקיבוצים"

"יש לאפשר לדרי המאהלים, שאין להם לאן להתפנות ביום רביעי, ומחוסרי דיור נוספים כגון זכאי דיור ציבורי לגור בדירות הפנויות בקיבוצים". כך אומר היום ד"ר סנדי קדר מהאגודה לצדק חלוקתי וחבר בצוות ספיבק-יונה, לאחר שבית המשפט קבע כי העירייה תוכל לפנות את מאהלי המחאה בתל אביב. קדר עומד לפנות לראש הממשלה ולשר השיכון בנושא ובמקביל להעלות את ההצעה לדיון בצוות המומחים בו הוא חבר.

מקור הפתרון של קדר הוא החלטה שהתקבלה לפני מספר חודשים במועצת מקרקעי ישראל שעיקרה מתן אפשרות לקיבוצים להשכיר יחידות דיור הממוקמות בתחומם.

"ההחלטה שהתקבלה במועצת מקרקעי ישראל מעניקה הטבה מרחיקת לכת לחברי הקיבוצים אשר זוכים להשכיר דירות שהוקמו על קרקעות ציבוריות, שהוקצו לו ללא כל תשלום או עבור תשלום זעום", ממשיך ואומר קדר, "כל זאת תמורת תשלום זעום וזניח לקופה הציבורית בסך 5% בלבד. מאות אלפי ישראלים קמו הקיץ בדרישה לצדק חברתי וצדק חלוקתי. השר אטיאס הבטיח במסגרת ההחלטה, כי הדירות יושכרו גם לחסרי דיור, כעת יש לו הזדמנות להוכיח שמילותיו אינן ריקות מתוכן ושהוא דואג גם למוחלשים ביותר בחברה הישראלית".

קדר קורא היום לממשלה, למועצת מקרקעי ישראל ולשר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס להתנות את אישור ההטבה המדוברת בהקצאת 20% מכל הדירות המושכרות בקיבוצים למשרד השיכון וזאת ללא תמורה נוספת. "דירות אלו יחולקו על פי קריטריונים שקופים ועל פי עקרונות הצדק החלוקתי למחוסרי דיור ובראש ראשונה למפוני המאהלים שעומדים להיזרק לרחוב".

קדר מוסיף ואומר כי בית המשפט, הממשלה והרשויות המקומיות לא נותנים כעת מענה סביר למחוסרי הדיור בדרך של דיור ציבורי או סיוע בדיור. "בעוד שפתרון קבע מחייב 'שינוי דיסקט' ולקיחת אחריות על ידי המדינה לספק פתרונות דיור לאזרחיה, קיים פתרון זמני, זמין ומידי לבעיה קשה זו. הפתרון הוא לאכלס את מחוסרי הדיור בדירות פנויות בקיבוצים, בהמשך להחלטה חדשה שהתקבלה במועצת מקרקע ישראל ומאפשרת השכרת דירות בקיבוצים".