אירופה ננעלה בירידות; "חשש שהמערכת תפסיק לתפקד"

נעילה בירידות חדות של כ-5% באירופה ■ ממשלת יוון הודיעה על קיצוצים נוספים בתקציב ■ הסיבה: אכזבה קשה מהודעת הפדרל ריזרב והורדת דירוג ל-3 בנקים גדולים בארה"ב

המסחר באירופה התנהל לאורך היום (ה') בירידות שערים חדות מזה היום השני ברציפות, בהמשך לירידות החדות שנרשמו הבוקר באסיה, ולנעילה האדומה בוול-סטריט אמש - לאחר שהפדרל ריזרב בארה"ב ציין בהודעת הריבית שלו כי ישנם "סיכונים משמעותיים לכלכלה". הערה זו מאפילה על התוכנית שחשף הפד לרכוש אג"ח ממשלתיות ארוכות-טווח בהיקף 400 מיליארד דולר עד סוף שנת 2012, במטרה להאיץ את הצמיחה. באירופה נמשכים המגעים לאישור חבילת הסיוע ליוון, וסוחרים מדווחים שהבנק המרכזי האירופי שוב מתערב היום בשווקים ורוכש אגרות חוב של ממשלות איטליה וספרד.

ידיעות מרכזיות בנושא הטלטלה בשווקים:

הטוויסט של הפד: יקנה אג"ח ממשלתיות ב-400 מיליארד דולר

■ המשבר האירופי מתפשט לארה"ב: מודי'ס חותכת דירוג של 3 בנקים אמריקנים גדולים

כלכלנים בארה"ב: ה"טוויסט" של הפד לא יוריד את האבטלה

בכיר בסיטי על משבר החוב: "עכשיו כבר מאוחר מדי"

מאז הנאום של יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי בג'קסון הול ב-26 באוגוסט, השווקים חיכו בדריכות להודעה שהגיעה אתמול, ושכאמור איכזבה את המשקיעים. הפד אמנם חשף צעדי תמיכה בכלכלה, אך ציין כי ישנו "סיכון משמעותי" לצמיחה הכלכלית - והפחיד את המשקיעים. אזהרה זו באה ביום בו סוכנות הדירוג מודי'ס חתכה את הדירוג ל-3 בנקים גדולים בארה"ב (בנק אוף אמריקה, וולס פרגו וסיטיגרופ), מה שמעיד על חשש שמשבר החוב באירופה מתפשט לראשונה לארה"ב. החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט נופלים היום ב-1.6% לאחר שאמש צנחו מדדי המניות עד 2.9%.

גם ההודעה של ממשלת יוון אתמול על קיצוצים נוספים בתקציב שלה, ושלכאורה מצביעה על מהלך חיובי מצידה של הממשלה ואמורה לקדם את הענקת הסיוע ליוון, לא מרגיעה את המשקיעים. בשוק חוששים מאוד שיוון תפשוט רגל, מה שיוביל ל"אפקט דומינו" בגוש האירו ויסכן כלכלות אחרות כמו אירלנד ופורטוגל, מה שהופך את ההצבעה בפרלמנט בגרמניה בשבוע הבא בדבר אישור הסיוע ליוון לקריטית. חבילת הסיוע הינה בהיקף של 151 מיליארד דולר ויוון נדרשת לעמוד בתנאי עמידה בגירעון ע"י קיצוצים כדי לקבל את הסיוע. בחודש הבא. החבילה תינתן בחלקים בהתאם לעמידתה של יוון בקיצוצים.

למעשה, המצב בשווקים היום כה תנודתי עד שהבנק המרכזי האירופי בחר שוב להתערב בשווקים ולפי דיווח בסוכנות רויטרס הוא רוכש אגרות חוב ממשלתיות של איטליה. אחד הסוחרים ב-London Capital Group אמר לסוכנות בלומברג כי אזהרת הפד מאמש "גרמה לסוחרים לברוח מנכסים מסוכנים". אנליסט בבית ההשקעות IG Markets הזהיר כי "ייתכנו ירידות נוספות בשווקים".

קיצוצים ביוון

במסגרת הקיצוצים הודיעה הממשלה היוונית על קיצוץ של 20% בפנסיה של העובדים הוותיקים במגזר הציבורי, ואילו העובדים הצעירים יקבלו 40% קיצוץ בפנסיה שלהם. המהלך נועד על מנת להקטין את הגירעון של הממשלה היוונית על מנת לעמוד בדרישות קרן המטבע הבינלאומית לקבלת חבילת סיוע נוספת למדינה.

"יש חשש שהמערכת, המגזר הפיננסי והכלכלה יפסיקו לתפקד בלי קבלת סיוע חיצוני", אמר שר האוצר היווני בנאום שלו בפרלמנט היווני אתמול, לפני שראש הממשלה כינס את הקבינט שלו ודרש מהם לקצץ בתקציב המדינה".

"למרות חבילות התמריצים של הפדרל ריזרב מצב הכלכלה לא השתפר, כלומר המדיניות המוניטארית לא עובדת ולכן כעת המשקל יעבור שוב לפוליטיקאים שיצטרכו לספק תמריצים פיסקאליים. וזה כנראה לא הולך לקרות בקרוב כך שהסיכונים הם גבוהים מאוד לכלכלה וגם לשחקנים בשווקים", אמר לבלומברג Manish Singh, כלכלן בכיר בלונדון.

סורוס: 2-3 מדינות באירופה יעזבו את גוש האירו

המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס צופה משבר עולמי חמור בגלל משבר החוב באירופה. בראיון שהעניק היום (ה') לרשת CNBC, ביום של נפילות חדות בשווקים, הוא אמר כי ארה"ב כבר נמצאת במיתון ומאשים את הרפובליקנים בהתנגדות לתמריצים פיסקליים, מה שמוביל להאטה. להערכתו, "2-3 מדינות יפשטו את הרגל באירופה ויעזבו את מרחב האירו", כלומר המשבר לא יסתיים רק ביוון.

היום גם פורסמו כמה נתוני מאקרו באירופה שמעידים על עומק המשבר. מדד הפעילות העסקית בגרמניה וצרפת, שתי הכלכלות הגדולות ביותר בגוש האירו, צמח בקצב הכי איטי מזה שנתיים. ומדד ההזמנות החדשות רשם ירידה זה החודש השלישי ברציפות.

מדד מנהלי הרכש בגרמניה ירד לרמה של 50.8 באוגוסט לעומת נתון של 51.3 בחודש יולי. למרות שהנתון עדין מצביע על עליה, הוא מאוד קרוב לרמה של 50, ושכל רמה מתחת ל-50 מצביעה על התכווצות. "ההתאוששות במגזר הפרטי בגרמניה חורקת", אמר טים מור, כלכלן בכיר בחברת Markit שמפרסמת את הדוחות.

מבין המניות שבלטו היום באירופה, נציין כמובן את מניות הבנקים שנמצאות בחזית הירידות, כמו למשל ברקליס , סוסייטה ז'נרל , רויאל בנק אוף סקוטלנד , קרדיט סוויס , UBS וקרדיט אגריקול . לפי דיווח בעיתון בצרפת, סוסייטה ז'נרל מתכנן למכור חטיבה בשם Newedge Group כחלק ממהלך גיוס הון בהיקף של 4 מיליארד אירו שמתכנן הבנק.

ירידות חדות גם באסיה

הפסימיות מוול סטריט נחתם הבוקר בבורסות אסיה - והן נסחרו בירידות שערים חדות, כאשר מדד MSCI אסיה צנח ב3.7%. לאכזבה מהודעת הפד הצטרפה הבוקר באסיה אכזבה מנתון מאקרו בסין שמעיד על האטה בייצור שם.

"הפד לא עזר לשוק האמריקני, ותרם למעשה ללחץ המכירות באסיה", ציינו הבוקר ב-First Shanghai Securities. "הבנקים הארה"ב חטפו מכה כי הורדת עקום התשואה יכולה להמשיך וללחוץ מטה את מניות הבנקים כי הרווחיות שלהם נהרסת", ציינו כלכלנים ב-BNP Paribas.

המניות בסין ובהונג-קונג לא רוות נחת גם בעקבות פרסום נתוני ייצור חלשים בסין. על פי מדד ה-PMI של HSBC, הייצור במדינת הענק נפל ל-49.4 נקודות בספטמבר לעומת 49.9 נקודות באוגוסט. נזכיר כי כל קריאה מתחת לרף ה-50 נקודות פירושה התכווצות כלכלית.

הירידות במניות הבנקים האמריקניות הגיעו כמובן גם לבנקים במזרח - נציין את Mitsubishi Financial Group , את Macquarie ואת HSBC .

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]