הנה הם, כל תולדות חיי

אני משתמש בגרסת הבטא של הפייסבוק החדש, היא עוצרת נשימה אך גם מדירת שינה

בעוד דקה, או שבוע, או לכל היותר שבועיים, המציאות הוירטואלית שלכם תשתנה מן הקצה אל הקצה. פייסבוק עומדת להנחית עליכם את טיימליין (Timeline) - שינוי מהפכני שעליו הודיעה החברה ביום חמישי שעבר, ואשר יתווסף לשינויים במימשק המשתמש שבחלקם כבר אפשר להרגיש.

טיימלייין הוא מראה וממשק חדש של פרופיל הפייסבוק האישי, המאפשר לגשת למידע שהצטבר בו, לפי שנים, חודשים ותאריכים מסויימים. בשתי לחיצות עכבר תוכלו לראות מה עשה חבר שלכם (או לקוח שלכם, או מועמד לתפקיד בעבודה שלכם, או הדייט שלכם להערב) במועד מסוים בעבר: מה כתב, על מה הגיב, אילו תמונות העלה ואיזה קטעי מוזיקה ווידאו שיתף, בתנאי שעדכן את כל אלה בפרופיל הפייסבוק שלו.

בקיצור, כל רסיסי המידע שיצרתם במשך השנים - ומפוזרים כיום באזורים שונים ברשת (התגובות אצל החברים, התמונות באלבומים והסטאטוסים במורד הדף - לכו תמצאו אותם) מצטרפים לתמונה אחת, בחיתוך כרונולוגי, נגישים לכם, ולאחרים אחרים, במימשק מאיר ונוח יותר מתמיד.

כך למשל, אם תרצו להיזכר בעדכון הסטטוס בצירוף תמונה ששלחתם מטיול מרגש בפאריז מתישהו בקיץ 2008, תוכלו לעשות זאת ברגע. נסו לעשות זאת עכשיו...

כמי שכבר זוכה להשתמש בגרסת הבטא, אני חייב להודות שמדובר בחוויית משתמש עוצרת נשימה , אך ככל שאני מפנים את התכונות החדשות, היא גם מדירה שינה, מתברר לי שמי שייאמץ את השינוי, עלול לשלם מחיר כבד: טיימליין הוא כלי רב עוצמה לחיטוט בתולדות חייכם.

פייסבוק הבינה את הערך העצום שגלום בפיסות המידע האישיות שאנו אוגרים אצלה באמצעות עדכון הפעילויות השונות שלנו ופיתחה פתרון יעיל לסידור והתמצאות במידע הרב שהצטבר. בכך היא הפכה את היסטוריית הגלישה שלנו בפלטפורמה ל"מפת חיים וירטואלית" שפשוט לנווט בה ולמצוא כל אבן דרך משמעותית יותר או פחות שטרחנו לעדכן. זה מדליק, זה הגיוני, זה שימושי, רק מה, לטוב ולרע, צריך לזכור שלא רק אנחנו מתעניינים בעצמנו.

ואם לא די בכך שטכנית ניתן יהיה מעתה לחפש ולמצוא בקלות רבה כל שביב מידע שעדכנו, פייסבוק אף מבקשת להעלות את רף החשיפה והויתור על פרטיותנו ברמה המהותית, באופי החשיפה. כך למשל, טיימליין מציע, לראשונה, מנגנון דיווח נוח להפליא על היסטוריה רפואית: לעדכן מתי שברנו עצם, או מתי התגברנו על מחלה קשה. שלא נדע.

טיימלין היא גן עדן למעבידים פוטנציאלים שמתעניינים בהיסטוריה התעסוקתית ואולי גם ב"פרופיילינג" וניתוח האישיות של מישהו - כן, הגענו לנקודה בזמן (ליין) שקורות החיים המודפסים חייבים להתאים במדויק לוירטואליים. המפה הנוסטלגית שלכם, היא גם הגיליון הרפואי שיעזור לסוכן הביטוח לקבל החלטות לגבי גובה הפרמיה שיש לבקש, ולא מופרך להניח כי בעתיד הקרוב יותנה אישור הפוליסה בחשיפת הפעילות ברשתות חברתיות בפני המבטח ("למה לא? יש לך מה להסתיר?").

טיימליין אינו מחייב לחשוף הכל - הממשק כולל אפשרויות הסתרה של כל פריט מידע בפני חברים כאלה וחשיפתו לעיני אחרים. אך לא בטוח שכדאי להחביא מידע: מצד אחד לא רוצים ליצור "חורים" בקורות החיים, מצד שני - גם לא רוצים שהמעביד הפוטנציאלי יחשוב שבין השנים 2008 ו-2009 לא עשית דבר מלבד לגדל אבטיחים בפארם ויל. לך תסביר שהיו לך חיים גם מחוץ לפייסבוק.

השאלה האם לדווח בפייסבוק על "התאוששות ממחלה" היא בחירה אישית. היא מוצעת בממשק החדש ואם בוחרים לשתף איתה פעולה, צריך לקחת בחשבון שיש מי שעשוי להשתמש במידע לרעתכם. לכל הפחות, בזמן המועט שנותר, עד שתתחברו לטיימליין, אני הייתי ממליץ להקדיש זמן לסיווג המידע הקיים, ולאופן שבו תרצו לחשוף אותו בפני חברי פייסבוק באשר הם.

סער סיקלאי הוא עורך דין מומחה במדיה חדשה בהיבטים של זכויות יוצרים, אבטחת מידע ופרטיות