הוט ו-yes ייאלצו להשקיע עוד עשרות מילוני שקלים בהפקות

מועצת הכבלים והלוויין טוענת כי ההכנסות של הוט ו-yes לא חושבו נכון במשך שנים, וכך גם הסכום שעליהן להשקיע בהפקות מקור

בשורה לא פשוטה להוט ו-yes: במכתב שהגיע אליהן ערב החג ממועצת הכבלים והלוויין נכתב כי מעתה תשקלל בהכנסותיהן מדמי מנוי גם את ההכנסות מציוד קצה. זאת לאחר שבמשך שנים, מאז 2003, חושבו ההכנסות מתוכן בלבד.

משמעות ההודעה שהגיעה להוט ו-yes היא שמעתה יגדל סכום ההשקעה שלהן בהפקות מקור, אשר מחושב על-פי 8%-12% מסך ההכנסות שלהם מדמי מנוי. על-פי הדוחות האחרונים, מדובר בעוד כ-50 מיליוני שקלים בקירוב משתי החברות גם יחד, שהיו יכולים להיות מושקעים בשוק היצירה בשנה האחרונה.

חיוב רטרואקטיבי?

במכתב שנשלח להוט ו-yes מציין יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, את סעיף 6 ה' 1 הקובע כי חובת ההשקעה תהיה אחוז מההכנסות בעל המנוי. חן כתב כי עד עתה חושב נושא ציוד הקצה - הכולל ממירים, שלטים וציוד קליטה - כיחידת רווח והפסד לכשעצמה. כלומר, נבדקה ההוצאה אל מול ההכנסה בתחום זה, וכמעט תמיד היו החברות בגירעון בתחום זה. על כן לא הייתה התייחסות להכנסות אלה.

ואולם, לאחר התייעצויות עם גורמים משפטיים ומשרד רואי חשבון, התברר במועצה כי אין להתייחס באופן נפרד לציוד הקצה, וכי הוא חלק הומוגני מכל ההגדרה של "דמי מנוי".

נודע כי הבירור בנושא נערך ב-10 החודשים האחרונים במועצת הכבלים בחשאיות, ומאז תחילת החג ניתנו לגופים 10 ימים לענות על הפנייה. כעת בידי מועצת הכבלים והלוויין לקבוע האם לחייב את הפלטפורמות רטרואקטיבית מאז 2003, -או להחיל את הנוהג החדש החל משנת 2011.

על-פי דוח של מועצת הכבלים והלוויין, הוא ו-yes השקיעו כ-300 מיליון שקל בהפקות מקור ב-2010.

מחברת הלוויין נמסר כי "חברת yes משקיעה מדי שנה כ-120 מיליון שקל בהפקות מקור, סכום הגבוה בכ-25% מעל הנדרש ממנה, וזאת מתוך הבנת החשיבות והאמונה הגדולה ביצירה הישראלית המקורית. yes ממשיכה להשקיע מעל הנדרש בהפקות המקור, זאת על אף ההפסדים אותם חווה החברה מדי שנה. שנת 2010 הסתיימה בהפסד של כ-314 מיליון שקל, ומחצית שנת 2011 הסתיימה בהפסד של כ-162 מיליון שקל. לאור זאת אנו מאמינים כי המכתב מקורו בטעות, וכי השגגה הינה באופן החישוב החדש, אנו נציג טענותינו בפני המועצה".

מהוט נמסר בתגובה כי "הוט פעלה בדיוק על-פי הוראות המועצה והנחיותיה ואף מעבר לכך. נזכיר כי המועצה ציינה אותנו לשבח בדוחותיה והדגישה את העמידה יוצאת הדופן בדרישות הרגולציה ב-7 השנים האחרונות".

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, מסר כי "איננו מגיבים לדיונים פנימיים ולהתכתבויותינו מול בעלי הרישיון והגופים המפוקחים על-ידינו. יחד עם זאת, אחד מתפקידיה המרכזיים של המועצה הינו לפעול ליישום הוראות הדין, ובמקרה זה סעיף החוק ותכליתו מדברים בעד עצמם ומדגישים כי יש זיקה ישירה בין דמי המנוי שמשלמים המנויים להוט ול-yes ובין הפקות המקור שהם זכאים לראות על המסך".