אירופה נסגרה בירידות על רקע החדשות השליליות מאיטליה

ברויטרס דיווחו הבוקר שסילביו ברלוסקוני יודיע היום על התפטרותו ■ התשואות על האג"ח של איטליה לעשר שנים הגיעו הבוקר ל-6.6% ■ עדיין מחכים להכרזה על ממשלת האחדות ביוון

המסחר באירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים בהמשך למגמה מאסיה הבוקר, ולנעילה האדומה בוול סטריט ביום שישי. מה שמשך את עיקר תשומת הלב היום הן החדשות מכיוון איטליה, ובראשן הדיווח של סוכנות הידיעות רויטרס על כך שראש הממשלה האיטלקי צפוי להודיע על התפטרותו. גם הגילויים המפתיעים לגבי הפיקוח מצד קרן המטבע הבינלאומית על כלכלת איטליה השפיעו על המסחר היום, וצפויים להמשיך להשפיע על המסחר בשבוע הקרוב. גם ההתפתחויות ביוון בנושא ממשלת האחדות והתפטרותו של ראש הממשלה גיאורגיוס פפנדריאו עמדו במוקד.

כאמור, העניין שריכז את מירב תשומת הלב עם פתיחת שבוע המסחר באירופה הינו הדיווח של רויטרס מהבוקר כי ראש הממשלה האיטלקי, סילביו ברלוסקוני, צפוי להודיע היום על התפטרותו מראשת הממשלה, בעקבות בעיות קואליציוניות. ברלוסקוני הוציא הודעה בחשבון הפייסבוק שלו ובה הוא מכחיש את הדיווחים: "הדיווחים על כך שאני עומד להתפטר חסרות שחר". (לסיפור המלא)

כבר בסוף השבוע קרא שר האוצר האיטלקי ג'וליו טרמונטי לראש הממשלה להתפטר על מנת "להימנע מאסון". הקריאה מצד שר האוצר מצטרפת לקריאות מרחבי העולם לברלוסקוני להחזיר את המפתחות על רקע העליה בתשואות האג"ח של איטליה לעשר שנים ל-6.6%. (לסיפור המלא)

התשואות על האג"ח של איטליה לעשר שנים ממשיכות לטפס גם היום לשיאים חדשים. התשואות על האג"ח של איטליה עומדים כיום על 6.6%, כשלפי התבטאות של אחד האנליסטים, נקודת ה-7% מהווה נקודת אל-חזור עבור איטליה. (לסיפור המלא)

"תשואת האג"ח ל-10 שנים של איטליה תגיע ל-7% - זו נקודת אל-חזור", אומר ל"ניו יורק טיימס" מארק מקורמיק, אסטרטג מט"ח ב-Brown Brothers Harriman. "כבר היום התשואה מדאיגה".

בנוסף, נודע היום כי הפיקוח שהוטל על התנהלותה הכלכלית של איטליה על ידי קרן המטבע הבינלאומית בא בעקבות בקשה מהממשלה האיטלקית עצמה, וזאת לאחר שבדיווחים בכלי תקשורת בעולם נאמר שהפיקוח "נכפה" על איטליה. (לסיפור המלא)

גם ביוון העיניינים לא רגועים. כזכור, בשישי בלילה שרדה הממשלה היוונית הצבעת אי אמון בפרלמנט היווני, שקדמה לה הכרזה מצד ראש הממשלה גיאורגיוס פפנדריאו על כוונתו להקים ממשלת אחדות לאומית.

היום הודיע ראש ממשלת יוון על התפטרותו, ומייד החלו להגיע דיווחים על המועמדים להחליפו. המועמד המוביל לעמוד בראשות הממשלה החדשה הינו שר האוצר היווני איוונגילוס ווניזילוס, אולם על פי דיווחים אחרים בתקשורת היוונית, לוקאס פפנדימוס, שהיה אחראי על מאמצי ההצטרפות של יוון לאיחוד האירופי, הוא המועמד המוביל עמוד.

צרפת הודיעה היום על אישור תוכנית צנע בהיקף של 8 מיליארד אירו בנסיון לבלום את התדרדרות המתמשכת בכלכלה המקומית, לאחר שבשבוע שעבר חתך משרד האוצר הצרפתי את תחזית הצמיחה השנתית של צרפת ל-1% לעומת תחזית קודמת של 1.75%. אישור התוכנית בא רק 3 חודשים אחרי אישור תוכנית דומה בהיקף 12 מיליארד אירו. (לסיפור המלא)

אם לא מספיקות הבעיות באירופה באים שני בנקים גדולים ומוסיפים עוד שמן למדורה. הראשון הוא הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל שצופה מיתון עבור היבשת האירופית בשנת 2012, בעוד שבנק ההשקעות מורגן סטנלי מוריד את דירוג המניות האירופאיות ל"תשואת חסר". (לסיפור המלא)

אסיה ננעלה בירידות

בורסות אסיה ננעלו היום (ב') במגמה שלילית כאשר ירידות קלות מאפיינות את רוב המדדים ביבשת. החברות היצואניות הגדולות מובילות את הירידות בשווקים ביבשת. משבר החובות באירופה ממשיך ללכוד את תשומת הלב של המשקיעים בעולם, כאשר הדיווחים על התפטרותו של ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פפנדריאו לאחר כינונה של ממשלת אחדות במדינה. העיניים נשואות עדיין ליוון, שם הקואליציה החדשה צריכה לזכות באישור הפרלמנט לקבל את חבילת החילוץ של אירופה, עליה החליטו מנהיגי אירופה בוועידת הפסגה בבריסל.

"התפטרותו של פפנדריאו, ראש ממשלת יוון, עלתה בקנה אחד עם הציפיות בשוק", אמר אסטרטג בברקליס קפיטל. "הדבר המכריע ביותר שיהיה בעל השפעה יתרה על השווקים הוא כשלונה של וועידת ה-G-20 והיעדר התקדמות בהפעלתם היעילה של מנגנונים כמו קרן החילוץ של אירופה", אמר.

נזכיר כי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה כי מנהיגי מדינות ה-G20 טרם הגיעו להסכמה על מקורות המימון לקרן הסיוע הגדולה, שאמורה להיות ממונפת לסכום של טריליון אירו. מרקל הבהירה כי ה-G20 מחויב להשקיע בקרן האירופית, ה-EFSF, ומסרה כי ייתכן שקרן המטבע הבינלאומית וה-EFSF יעבדו יחדיו כדי לסייע למדינות אירופה.מרקל הבהירה כי אין כמעט מדינות שהסכימו בינתיים לתרום את חלקן לקרן הסיוע האירופית.

Nissan Motor Co , יצואנית גדולה, איבדה גובה במסחר ביפן.