הבורסה סגרה בירידות חדות; החברה לישראל צנחה בכ-7%

התשואה על האג"ח של איטליה חצתה את רמת ה-7% ■ ירידות חדות באירופה ■ מניות הבנקים, אלביט הדמיה ואפריקה צנחו

המסחר בבורסת ת"א התנהל היום (ד') בירידות שערים חדות במרבית היום, לאחר פתיחה חיובית. התשואה על האג"ח של איטליה רושמת שיא חדש ומבהיל כאשר חצתה את רמת ה-7%, בורסות אירופה מגיבות לעלייה החדה בתשואה בירידות שערים חדות שגררו גם את הבורסה באחד העם. נזכיר כי אמש הודיע ברלוסקוני על התפטרותו העתידית. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.45 מיליארד שקל.

הסלמה במשבר החוב: תשואות האג"ח של איטליה חצו את ה-7%

סילביו ברלוסקוני יתפטר ברגע שיאושר חוק התקציב

"העלייה בתשואות האג"ח של איטליה מדאיגה מאוד"

תשואת האג"ח של איטליה חצתה היום כאמור את רמת ה-7% - איטליה במוקד ההתרחשויות שמשפיעות על כיוון המסחר; איטליה מטרידה מאוד את אירופה כיון שמדובר במדינה גדולה, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה, שעלולה לעמוד בפני חדלות פירעון ולא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה בשל החוב האדיר במדינה. העלייה החדה בתשואה על האג"ח ל-10 שנים של איטליה משקפת היטב את הסיכון בפניו ניצבת איטליה.

אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים התייחס היום לעלייה בתשואת האג"ח של איטליה ואמר כי התשואה עולה בקצב דומה לזה שראינו ביוון, אירלנד ופורטוגל, "התשואה תמשיך ותעלה עד אשר משהו משמעותי יקרה וישפיע על התשואה על האג"ח", אמר כהנוביץ'. "ברגע שזה מתחיל לעלות, זה מעצים את עצמו", הוסיף כהנוביץ'. "הכלכלה האיטלקית לא צומחת, הצמיחה היא על אפס כבר כמה שנים, צריך לבוא גוף יותר גדול כמו קרן המטבע בשיתוף עם גורמים נוספים שיוכלו לסייע לאיטליה. פתרון אחר הוא שאיטליה תמצא דרך לקצץ בהוצאות שלה ולהטיל מסים על הון הציבור האיטלקי", אמר.

עד כמה חשופה ישראל לחובות האיטלקיים?

בלמבקס מציינים כי בשנה האחרונה השתדלו הבנקים המסחריים לצמצם את חשיפתם לאיטליה והבנק שנותר החשוף ביותר לחוב האיטלקי הוא בנק לאומי , עם חשיפה של 794 מיליון שקל. בנק פועלים חשוף גם הוא, בשווי של 75 מיליון שקלים, אך החשיפה היא ברובה לבנקים מסחריים במדינה.

"חשיפה זו היא מינורית יחסית, אך גם בנק ישראל דרש לאחרונה מהבנקים לדווח לו את חשיפתם לאיטליה ויש להניח מכאן שהחשש הוא כי הבנקים בישראל יפגעו מפעולה דומה לזו שהוחלט בשבוע שעבר ביוון, "תספורת" של 50% למחזיקי האג"ח", מציינים בלמבקס.

חשיפה ל PIGS
 חשיפה ל PIGS

ניתוח "גלובס" מה-19 בספטמבר הראה כי עיקר החשיפה לבנקים בצרפת ואיטליה היא של בנק לאומי בניהולה של גליה מאור. ללאומי הייתה בסוף הרבעון השני חשיפה בסך 2.6 מיליארד שקל לבנקים צרפתיים, מתוכה 768 מיליון שקל באג"ח. לבנקים באיטליה היה חשוף לאומי בסוף יוני ב-732 מיליון שקל, מתוכם 462 מיליון שקל באג"ח. הערכות כי מסוף הרבעון השני ירדה החשיפה של לאומי לאג"ח בנקים צרפתיים ואיטלקיים בסכום של 600 מיליון שקל.

נזכיר, על רקע בעיות החוב במדינה גברו הקולות במדינה הקוראים לברלוסקוני להתפטר כיוון שאינו מסוגל להתמודד עם המציאות הכלכלית הסבוכה. הצבעה גורלית שהתקיימה אתמול בפרלמנט האיטלקי בישרה את תחילת הקץ של הקריירה הפוליטית הססגונית של ברלוסקוני. בהצבעה על התקציב איבד ברלוסקוני את הרוב הדרוש לו והתקציב עבר ברוב יחסי בלבד ולא מוחלט. על רקע התכווצות התמיכה של ברלוסקוני בפרלמנט, הודיע ראש ממשלת איטליה על כוונתו להתפטר אחרי שתוכנית הצנע תעבור בפרלמנט. בוול סטריט עיכלו בחיוב את ההודעה מאיטליה וראו בה בשורה מרגיעה מאוד. (לסיפור המלא).

סין תושיע את אירופה?

בבורסות אירופה נרשמות ירידות שערים על רקע הדרמה באיטליה, מוקדם יותר בורסות אסיה עוד הצליחו להתעודד מהתפטרות ברלוסקוני מאמש ושאבו עידוד גם מנתוני האינפלציה בסין - מדד המחירים לצרכן במדינה עלה 5.5% בלבד ב-12 החודשים האחרונים, מדובר בקצב העלייה הנמוך ביותר בחמשת החודשים האחרונים.

להערכת רונן מנחם, כלכלן בנק מזרחי, מדובר בחדשות טובות לא רק לסין אלא גם לעולם, שדאג מאוד מאז החלה להינקט מדיניות מוניטארית ופיסיקאלית מרסנת בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. סין עשויה לרכוש אג"ח נוספות של ממשלות אירופה ותסייע בכך ליבשת להתמודד עם המשבר החמור. "מבחינה זו, מדובר בהתפתחות חיובית בהחלט גם מבחינת איגרות החוב האירופאיות", מציין מנחם.

כאמור, אתמול פורסם הדוח של סבא"א, דוח שהמתינו לו בדריכות בארץ ובעולם. "איראן עבדה על פיתוח ועיצוב של הנשק, כולל ניסויים ברכיביו", נכתב בדוח. הסוכנות הבינלאומית מפרסמת כי בידיה "מידע על פעילויות שמבצעות באיראן והן מוגדרות 'ייחודיות לנשקים גרעיניים'". (לסיפור המלא)

ירידות חדות במניות הבנקים

חברה לישראל רשמה ירידה חדה. ערן יונגר, אנליסט במגדל שוקי הון, פרסם היום סקירה בה הוא מסביר כי החולשה בענף הספנות העולמי תימשך בחודשיםה קרובים ותשפיע על תוצאות צים הנמצאת בבעלות החברה לישראל.

כלכלני קרדיט סוויס פרסמו הלילה עדכון לסקירתם למניות טבע . בקרדיט סוויס אומרים כי "מרבית האתגרים והמכשולים שאיתם התמודדה החברה ב-2011 כבר מאחורינו וכיום ערכה של המניה בשוק לא משקף את השיפור בצפי לגבי שיפור בתוצאות העתידיות".

חברת פריגו הודיעה היום על שיתוף פעולה עם חברת Brilite Nutritionals מסין, במסגרת תספק פורמולה לתינוקות מתוצרתה - Bright Beginnings. פריגו מספקת לברילייט את הפורמולה לטובת הפצה בסין, כאשר האספקה תחל באופן מיידי.

דלק אנרגיה ריכזה עניין לאחר שגדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה, אשר מזוהה עם תגליות הגז הגדולות של קבוצת דלק במימי הים התיכון, החל לממש את הפוטנציאל האדיר שבהן לכסף מזומן. דלק אנרגיה הודיעה על רכישת חלק מהאופציות שמחזיק תדמור בחברה, תמורת סכום כולל של 106 מיליון שקל במזומן ובמניות. החברה הודיעה כי רכשה מתדמור 55,343 אלף אופציות באמצעות מנגנון מימוש אופציות למזומן בהיקף של 53.5 מיליון שקל.

סאפיינס הדואלית סיימה את הרבעון השלישי של שנת 2011 עם הכנסות בסך של כ-17.8 מיליון דולר, גידול של כ-35% בהשוואה לכ-13.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, הציגה החברה גידול של 19% ברווח הנקי (Non-GAAP) שהסתכם בכ-2.3 מיליון דולר.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]