דוח חמור של סבא"א על תוכנית הגרעין קובע: איראן מבצעת ניסויים שמטרתם פיתוח נשק גרעיני

מממצאי דוח הגרעין: איראן מבצעת ניסויים במודלים ממוחשבים שמטרתם פיתוח נשק גרעיני ■ עוד קובע הדוח: איראן מפתחת גם ראשי נפץ שישאו את הפצצה ליעדה ■ ארה"ב: "דרוש זמן כדי ללמוד את הדוח" ■ באיראן מכחישים

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הגישה הערב (ג') את הדוח על תוכנית הגרעין של איראן, הדוח שהמתינו לו בדריכות רבה בישראל ובעולם. הסוכנות חושדת כי איראן מבצעת ניסויים שמטרתם פיתוח נשק הגרעיני, עוד קובע הדוח קובע הדוח כי איראן מבצעת ניסויים במודלים ממוחשבים.

עיקרי הדוח החמור המתפרסם היום: איראן מנסה לפתח נשק גרעיני, איראן מפתחת גם ראשי נפץ שישאו את הפצצה ליעדה, איראן פיתחה נתיבים ניסתרים הרחק מעיניהם של פקחי הסוכנות של האום.

"הסוכנות מודאגת ביותר באשר להיבטים צבאיים אפשריים של תכנית הגרעין של איראן", נכתב בדוח, אליו מצורף גם נספח בן 13 עמודים המתאר בפרטים טכניים את התכנית. בדוח הסוכנות נכתב כי המידע "מצביע על כך שאירן פעלה לפיתוח מתקן נשק גרעיני. המידע מצביע גם על כך שעד 2003, הפעולות הללו התרחשו בתכנית מובנית, וייתכן שהן עדיין נמשכות".

"איראן עבדה על פיתוח ועיצוב של הנשק, כולל ניסויים ברכיביו", נכתב בדוח באופן מובהק. הסוכנות הבינלאומית מפרסמת כי בידיה "מידע על פעילויות שמבצעות באיראן והן מוגדרות 'ייחודיות לנשקים גרעיניים'". לדברי סבא"א, ניסויים בהם מעורבים חומרי נפץ רבים באיראן מצביעים "בחוזקה" על ניסיון לפיתוח נשק גרעיני. "איראן החלה בהעברת חומרים גרעיניים לבונקר תת קרקעי בעיר פורדו", נכתב עוד.

התגובות: ארה"ב שותקת, רוסיה מפקפקת

הדוח נשלח ל-35 מדינות. מחלקת המדינה האמריקנית מסרה כי דרוש עוד זמן כדי ללמוד את הדוח על איראן.

משרד החוץ הרוסי מסר כי דוח סבא"א גרם ל"מתח גובר" בנושא תכנית הגרעין האירנית. "לרוסיה יש ספקות רציניים שפרסום הדוח הוא מוצדק. צריך זמן לקבוע האם הדוח מכיל עדויות חדשות בנושא". ברוסיה הציעו כי פרסום הדוח מגיע כדי לסכל פתרון דיפלומטי.

באיראן מכחישים - ותוקפים

איראן מכחישה בתוקף את ההאשמות לפיהן היא חותרת לפתח נשק גרעיני בטענה כי ההאשמות מבוססות על מסמכים מזויפים. לטענתם התוכנית להעשרת אוראניום נועדה לייצור חשמל, על מנת שיוכלו לייצא כמויות גדולות יותר של נפט. באיראן יצאו אתמול בהתקפה חריפה במיוחד נגד ראשי המשטר האמריקני. "עליהם לדעת כי אם היינו רוצים לקטוע את הידיים שהם פורסים על העולם, איננו זקוקים לפצצה גרעינית", אמר אמש הנשיא אחמדיניג'אד.

במקביל, גם מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה האירניים איים ישירות על צבא ארה"ב. "אסור לשכוח שיש נוכחות רבה באזור של מפקדים אמריקניים ומטיילים", אמר הגנרל אמיר עלי חאג'יזאדה. "אם תהרגו אחד מאיתנו, נהרוג עשרות מכם".

ואם גם זה לא מספיק - גם מפקד חיל הים האירני מצטרף לחגיגת האיומים. "איראן מסוגלת ויש לה את הזכות לשוט מול חופי ארצות הברית", אמר הגנרל עלי קדווי. "אמרנו בעבר שאנחנו מסוגלים לשוט במים הטריטוריאליים הפתוחים, ואנו עושים זאת, וגם החופים האמריקניים הם חלק מהמים הבינלאומיים".

הדוח של משקיפי האו"ם המסתמך על 8 שנים של איסוף ראיות, מצביע באופן חד משמעי על ניסיונותיה של איראן להשיג פצצה גרעינית. עד כה, המשקיפים של האו"ם הביעו באופן ציבורי בלבד את החשש לגבי אפשרות קיימת שאיראן מנסה לפתח פצצה גרעינית. לאור ממצאי הדוח החמור, הלחץ על איראן עלול לגבור.