תגובות לקצב: "ייפסק החיזיון ההזוי של אנס המהלך חופשי"

כך אמרה ח"כ גלאון בתגובה לדחיית הערעור של קצב ■ עו"ד פלדמן: "ממליץ לכל נאשם שמבקש עסקת טיעון - קח אותה" ■ ויצו: "קצב צריך לשלם על פשעיו ומיד"

בית המשפט העליון דחה הבוקר (ה') את הערעור של הנשיא לשעבר משה קצב ואישר את הרשעתו בשני מקרי אונס ועבירות מין נוספות בבית המשפט המחוזי ואת העונש של 7 שנות מאסר בפועל שנגזר עליו. אם לא יהיו שינויים בימים הקרובים, קצב יחל לרצות את עונשו ב-7 בדצמבר.

בתגובה לפסק הדין של העליון, בא-כוחו של קצב, עו"ד אביגדור פלדמן, אמר כי בית המשפט התבסס בהחלטתו על אינטואיציה. "אני ממליץ לכל נאשם שמבקש עסקת טיעון - קח אותה". פלדמן הנסער הוסיף כי צוות ההגנה של קצב ישקול כעת לבקש דיון נוסף בהרכב מורחב של שופטים בעניינו של קצב.

ראש האופוזיציה ציפי לבני אמרה בתגובה כי "בית המשפט העליון קבע כי הצדק נעשה - ונגמרו סימני השאלה שניסו להטיל על כתפי המתלוננות. מיום הזה ואילך, שלא יעז איש לטעון כי מדובר בנשים שניסו להתנכל לנשיא, אלא בנשים אמיצות שצריכות לתת כוח לכל מוטרדת שחוששת להתלונן".

יו"ר נעמ"ת, עו"ד טליה לבני, מסרה: "אני גאה במערכת המשפט הישראלית. שופטי בית המשפט העליון השמיעו אמירה מעמיקה, רצינית ושופעת הבנה למורכבותן של עבירות המין, בעיקר במצב של יחסי מרות. קורבנותיו של קצב יישאו עוד שנים רבות את צלקות הפרשה, אך מדינת ישראל לפחות תוכל להשאיר עתה מאחור פרק מכוער במיוחד בתולדותיה. להכרעת הדין הזו תהיינה השלכות חיוביות שיהדהדו מהיום והלאה ויתנו רוח גבית לקורבנות עבירות מין לעתיד.

גילה אושרת, יו"ר ויצו ישראל, אמרה בתגובה להכרעת העליון כי "ויצו מברכת את ההחלטה האמיצה והנחושה של בית המשפט, אשר הוכיח כי הצדק בישראל הוא צדק שווה לכל עבריין, ללא קשר למעמדו. מדובר ביום היסטורי ובמסר חשוב לכל אישה שנפלה קורבן לתקיפה מינית. אנו גאות במתלוננות, שספגו באומץ רב את מסכת ההשפלות שהיה עליהן לעבור. אין ספק שהכרעת בית המשפט תוציא את הקורבנות 'מהכלא' שבו הן חיו ותכניס אליו את האיש שפגע בהן. תנועת ויצו קוראת לבית המשפט להורות על ביצוע מיידי של העונש ללא שום דחייה נוספת: משה קצב צריך לשלם על פשעיו - ומיד".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) מסרה: "דחיית הערעור בעניינו של קצב מבצרת את כבדון וחירותן של נשים, גם מול אנשי שררה. בית המשפט העליון הביא אמון מלא בגירסת המתלוננות, והוכיח שוב את מחויבותו נגד ניצול מרות ופגיעה מינית. מדובר לא רק בהכרעת דין חשובה במישור הצדק הציבורי להוקעתם של עברייני מין, אלא גם מסר לנשים אמיצות שהתלוננו והוכפשו. נקווה שבימים הקרובים יפסק החיזיון ההזוי של אנס מורשע המהלך חופשי".

ח"כ אורית זוארץ (קדימה), חברה בוועדה לקידום מעמד האישה, מסרה: "יש לקוות כי זו התחנה האחרונה בהליך של האנס המורשע משה קצב. בית המשפט העליון הביע שם קץ למחול השדים והספקות. זו העת לדון באופן נרחב בשאלת עיכוב הביצוע שניתן לקצב ללא סיבה וללא הגבלת זמן. בכוונתי לגבש הצעת חוק המגבילה את משך הזמן המותר לעיכוב ביצוע בשל ערעור, לעבריינים בכלל ולעברייני מין בפרט. קצב כעבריין מין מורשע קיבל הקלות מקוממות".

השר משה (בוגי) יעלון מסר: "הכרעת הדין היום במשפט קצב סוגרת פרק עצוב וקשה בתולדות מדינת ישראל. אך הכרעה זו מחדדת פעם נוספת את המסר לפיו גופה של אישה הוא רכושה, ואל לו לאיש לחשוב אחרת ולנסות לכפות את עצמו עליה. זהו ציון דרך חשוב במאבקה של החברה הישראלית נגד מעשי אונס והטרדות מיניות, אשר יעודד ויחזק נשים להתלונן ולהתעמת מול הפוגעים בהן. ההכרעה היום מעבירה גם מסר חשוב נוסף, לפיו אין אדם הנמצא מעל החוק - ויהיה מעמדו הבכיר אשר יהיה".