אגסי: "אנשים יעברו למכונית החשמלית ויטענו סוללה כל 160 ק"מ"

מייסד בטר פלייס משלים סבב גיוס נוסף ועונה למבקרים: "צרכנים בעולם מוכנים לשלם עוד 4,000 דולר בשנה כדי לא לזהם, ופה שואלים האם אנשים יעברו בשביל הוזלה של 20%. אנשים יעברו, ומי שאומר שלא - עובד בשביל יבואני רכב"

בתקופה שבה אפילו ממשלות מתקשות לגייס הון, הודיעה חברת בטר פלייס בליל שבת על גיוס של 200 מיליון דולר מהחברה לישראל וממשקיעים זרים, בסבב גיוס שלישי מאז הקמתה ב-2007.

החברה גייסה עד כה 750 מיליון דולר, והשווי שלה בסבב הגיוס האחרון עומד על 2.25 מיליארד דולר - כמעט פי 2 מהשווי בסבב הגיוס האחרון בתחילת 2010. שי אגסי, מייסד ומנכ"ל החברה, מתכונן להתחלת שלב המכירות בישראל ובדנמרק ומסמן כבר את היעד הבא: שכפול המודל במדינות נוספות.

"בישראל ובדנמרק אנו מוכיחים שהמודל שלנו עובד", אומר אגסי בשיחה עם "גלובס". בטר פלייס נמצאת בימים אלה בשלבי מבחנים מתקדמים, עם מכוניות חשמליות נוסעות ותחנות טעינה והחלפה שחלקן כבר עובדות וחלקן בהקמה.

לעת עתה הנהיגה במכונית חשמלית היא מנת חלקם של נהגים שהיו מעוניינים לקחת חלק בפיילוט ולהיות "סלחניים", כדברי אגסי, לבדיקות ולמבחנים שעורכת בטר פלייס. בתחילת 2012 יורחב מעגל הנהגים והחברה תחל במכירות בישראל ובדנמרק. בהמשך מתכננת החברה להתרחב לאוסטרליה ומערב אירופה.

"אנו מצפים למאות מכוניות בישראל ובדנמרק", אומר אגסי. "אוסטרליה נמצאת בפיגור של כחצי שנה אחרי ישראל ודנמרק, שהן מדינות ההוכחה. ברגע שהוכחנו שהמודל עובד ואנשים מרוצים - נשכפל אותו למדינות אחרות. הגיוס הנוכחי נועד לשכפול המודל".

אגסי מציין כי לחברה נדרשים שנתיים כדי לשכפל את המודל, וכי היעד הבא הוא מערב אירופה: "ההטבות כבר קיימות במערב אירופה, והרגולטור הניח את התנאים המתאימים. בישראל יש 2 מיליון מכוניות, ובמערב אירופה יש כ-100 מיליון מכוניות. זה הפוטנציאל".

החברה לישראל השקיעה 50 מיליון דולר בגיוס האחרון, רבע מסך הגיוס. יחד עימה השקיעו שמות זרים ומוכרים, כמו למשל ג'נרל אלקטריק ו-UBS. לחברה אין אמנם הכנסות עדיין וברבעון הראשון היא הפסידה 14 מיליון דולר, אך אגסי, שעזב את ענקית התוכנה העולמית SAP ותוך כ-4 שנים העמיד חברה עם שווי של 2.25 מיליארד דולר, אין ספק כי בטר פלייס תהיה רווחית.

"ההכנסות שלנו יבואו כשהמנויות יחלו לנסוע, וזה יקרה בעוד כמה חודשים", הוא אומר. "הרווחים יגיעו לא הרבה אחרי זה".

- שנת 2013, 2014...?

"כשזה יקרה, אני מניח שתכתבו על זה".

- תזדקקו לגיוס נוסף?

"תמיד יהיו גיוסים. אנחנו חברה בעלת מודל רווחי, אך ביחס לכמות הכסף שהשקענו עד היום ובהשוואה לשוק שאנחנו מחליפים - שוק הנפט העולמי - 750 מיליון דולר זה פחות מיום אחד של מסחר בנפט. 750 מיליון דולר נראים לנו המון אבל במספרים יחסיים לכמות השימוש של נפט בעולם, זה טיפה".

הרבה נכתב כבר על מודל התמחור של בטר פלייס. באופן כללי, החברה מציעה חיסכון של כ-20% לעומת השימוש בדלק, כאשר לשם ההשוואה רכב מונע בגז מציע חיסכון של יותר מ-40%. אך לטענת אגסי, לקוחות החברה לא יסתכלו רק על החיסכון בדלק אלא על ההשלכות הרחבות יותר - פוליטיות וסביבתיות, ולא רק כלכליות.

"האנשים שאנחנו מדברים איתם הם מסוג מסוים", הוא אומר. "הם מבינים את גודל השינוי, את מה שאנחנו עושים. זה לא רק שינוי של לעבור מדלק לחשמל אלא שינוי היסטורי, פוליטי וכלכלי. זה אנשים שרוצים להיות מובילים; מובילי דעת, חובבי גאדג'טים. הם רוצים להיות חלק מהשינוי. במקומות אחרים בעולם שואלים צרכנים כמה הם מוכנים לשלם יותר כדי לנסוע במכונית נקייה שלא תזהם את האוויר - והם מוכנים לשלם אפילו 4,000 דולר יותר בשנה. פה שואלים האם בשביל 20% הוזלה נהגים יעברו למכונית חשמלית.

"אז כן, בראיה שלי, אנשים כן יעברו, כי אני חוסך גם בזיהום וגם בדלק. אנשים שעובדים אצל יבואני רכב יגידו לך שלא, אבל הם עובדים אצל יבואני רכב".

- ומה תגיד למבקרים הטוענים כי טווח הנסיעה קטן מדי מבחינת טעינת הסוללות ועל כך שלא ניתן לטעון את הסוללה בחניון הביתי, אלא בנקודות שנקבעו מראש ע"י בטר פלייס?

"אנשים שאומרים את זה לא יודעים על מה הם מדברים. אין אדם אצלנו שלא מקבל נקודת טעינה בחניון שלו. לכל אחד מהלקוחות שלנו תהיה עמדת טעינה בבית ובעבודה. מי שמצפה לחבר כבל חשמלי מהבית למכונית - לא נעשה את זה, מטעמי בטיחות. לגבי טווח הנסיעה, הטווח יהיה כ-160 ק"מ בין החלפות סוללה. תחשוב שאתה גר בת"א ועובד בירושלים, או להיפך; היית יכול לנסוע הלוך וחזור הרבה פעמים ולא לעצור כי אתה טוען את המכונית בשני הצדדים. השאלה שצריך לשאול היא האם יש תשתית בכל המדינה. זה התפקיד של תחנות ההחלפה. לא טווח הסוללה הוא המגבלה, אלא רשת ההחלפה, שנותנת את האוטונומיה; בדיוק כמו שתחנות דלק נותנות היום את האוטונומיה לכלי הרכב הרגילים".

- אתם מדברים עם משקיעים זרים. איך הם נשמעים? מה הם אומרים?

"אם בטר פלייס עובדת כמו שאנחנו רואים שהיא עובדת, אז נוצר פתרון מאוד אטרקטיבי לשוק שהוא מאוד גדול; ובשוק הזה אין הרבה פתרונות. אין מישהו שיכול להחליף דלק בצורה כה מלאה כמו בטר פלייס. כך נוצר ערך למשקיעים. כל המשקיעים שאלו האם זה יכול לעבוד וכמעט כולם הגיעו לישראל לראות את המודל עובד בשטח והתרשמו - עד כדי נדהמו - ממה שהם ראו פה בישראל. ההנחה של המשקיעים זה שאם זה יעבוד בישראל, זה יעבוד גם במדינות אחרות".

- הכפלתם את שווי החברה תוך פחות משנתיים. איפה תהיו בעוד שנתיים, כשכבר יהיו לקוחות והכנסות?

"תסתכל טוב על רשימת פורצ'ן 10 עשר החברות הגדולות בעולם. 5 מתוכן מוכרות מה שאנחנו מוכרים: קילומטרים. אלה חברות נפט. אם מישהו כמונו יכול למכור את אותו מוצר, קילומטרים, בלי לזהם את העולם ולממן משטרים לא נחמדים, הוא יכול להיות גדול. אם נצליח, נהיה אחת החברות הגדולות בעולם".