דוח בדיקת השריפה ברכבת: העובדים לא אשמים

ממצאים של צוות הבדיקה שמונה לחקור את השריפה ברכבת, שבה נפצעו 121 נוסעים: תיקון רשלני של הקרון שבו פרצה השריפה הוא הגורם הבסיסי לאירוע ■ בומברדייה לא שיתפה פעולה

עובדי הרכבת אינם אחראים לשריפה ברכבת שבו נפצעו 121 נוסעים. כך עולה מהממצאים של צוות הבדיקה שמונה לחקור את התאונה. תיקון רשלני של הקרון שבו פרצה השריפה הוא הגורם הבסיסי לאירוע.

התיקון בוצע על-ידי יצרן רכבות אירופי שנרכש על-ידי חברת בומברדייה, המספקת כיום את הקרונות הדו-מפלסיים לרכבת. לפי סיכום דיון במשרד התחבורה בנושא מסקנות הביניים של בדיקת התאונה, קבע מנכ"ל המשרד, דן הראל, כי "הבקרה והתחזוקה מצד הרכבת לקו בחסר". ואולם הליקויים נגרמו "בהיעדר הנחיות מתאימות מצד היצרן". הראל מתח ביקורת על חוסר שיתוף פעולה מצד בומברדייה, המייצגת כיום את היצרן.

מדובר בתאונת הרכבת החמורה ביותר שאירעה בישראל בשנים האחרונות, שרק בנס לא הסתיימה באסון קטלני. אש פרצה באחד הקרונות האחוריים של רכבת שהייתה בדרכה לת"א, והתפשטה לעבר שאר הקרונות. לאחר שמנגנוני פתיחת הדלתות לא תפקדו, נאלץ שוטר מג"ב לפתוח בירי לעבר החלונות, כדי לאפשר לנוסעים הלכודים להיחלץ.

ממצאי הבדיקה העלו כי האירוע נגרם כתוצאה משרשרת תהליכים שהחלה בתיקון רשלני של קורת הקרון, שנעשה בעקבות תאונה בשנת 2001. "התיקון נעשה בנקודה חלשה על הקורה, הריתוך היה חובבני, לא הועבר דוח על בטיחות התיקון", אמר בסיכום הדיון מנכ"ל משרד התחבורה. "אין מסמך הנחיות יצרן מה לעשות לאחר התיקון. דוח הבקרה על התיקון בסיסי ביותר".

ככל הנראה לא ביצעה הרכבת את עבודות התחזוקה התקופתיות הנדרשות, ואולם הבודקים קבעו כי היצרן היה צריך להנחות את העובדים לבצע את הבדיקות הנדרשות, ולא עשה כן.

"בומברדייה לא שיתפה פעולה עם צוות החקירה, או עם נציגי הרכבת בנושא האירוע הפרטני ובכלל". כלקח מהפרשה הנחה מנכ"ל משרד התחבורה את הרכבת כי בכל רכש שיבוצע להבא תסוכם מערכת דווחים בהם מחויב היצרן, כבר במעמד החוזה".

לא קיבלו את הממצאים

בתגובה לכתבה על הפרטת התחזוקה ברכבת שפורסמה במדור "חופר לעומק" בשבוע שעבר, טוען ועד הרכבת כי הסמנכ"לים המזוהים עמו, סמי כהן ומשה אמסלם לא הודחו. לטענת הוועד, שר התחבורה כץ מעניק תמיכה מוחלטת למאמצי היו"ר יוגב לקדם את הוצאת התחזוקה למיקור חוץ באמצעות בומברדייה. הוועד הציג לאחרונה לאוצר תוכנית לביצוע התחזוקה בידי העובדים.

מבומברדייה נמסר כי החברה הציעה לרכבת סיוע מיידי וללא עלות, אך רק לאחר 3 וחצי חודשים חשפה הרכבת מידע חלק על הממצאים. בחברה הוסיפו כי למרות בקשתם, הם טרם קיבלו את דוח הבדיקה.