"הירידה במחירי הדירות מראה כי המוכרים מתחילים להישבר"

דש בית השקעות בתגובה למדד המחירים לצרכן: "מחירי הדירות ימשיכו לרדת בחודשים הקרובים בצל סימני האטה במשק" ■ כלל פיננסים: "יש סיכוי להתקררות פרמננטית בסעיף הדיור"

הסימן הבולט ביותר שעלה ממדד המחירים לצרכן שפורסם היום (ה') הוא הירידה בסעיף הדיור - מדובר בירידה בשכר הדירה וירידה גם במחירי הדירות הנמצאות בבעלות. בתגובה לנתוני המדד, מציין כלכלן המאקרו של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי, כי "ירידה במחירי הדירות מצביעה על כך שמוכרי הדירות מתחילים להישבר".

בדש צופים כי מחירי הדירות ימשיכו לרדת בחודשים הקרובים בצל סימני האטה במשק. בהתייחס למחירי השכירות, מציין ז'בז'נסקי כי "מחירי שכר הדירה דווקא צפויים להתייצב ואף לעלות בעקבות הביקושים של הרוכשים הפוטנציאליים 'שיושבים על הגדר' בהמתנה לירידה משמעותית יותר במחירי הדירות".

גם בפסגות צופים עלייה במחירי השכירות, "למרות הירידה בחודשים האחרונים בסעיף הדיור, המגמה בניכוי העונתיות צפויה להמשיך ולהיות חיובית בשל הצפי לירידת מחירים בשוק הדירות לרכישה. צפי זה גורם למשקי בית שתכננו לרכוש דירה, לעצור את הרכישה, ולהאריך את חוזה השכירות", העריך אורי גרינפלד מפסגות.

אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים דווקא סבור כי אין כל אפשרות לראות כיוון ברור במחירי השכירות למרות מגמת הירידה שמציג המדד, "מאז שנת 2008, רוב חוזי השכירות אינם צמודים לדולר ולכן תחזית חודשית לגבי מחיריהם הפכה לכמעט בלתי אפשרית", מציין כהנוביץ'.

בכלל פיננסים מזכירים כי באוקטובר 2010 הייתה ירידה חדה של 1.4% בסעיף הדיור אבל לאחר מכן הוא חזר לעלות. עם זאת, מעריך כהנוביץ' כי כיום ניכרים סימנים להתקררות שוק הנדל"ן ועליה בהיצע הדיור, "מה שמעלה את הסיכוי שמדובר בהתקררות פרמננטית בסעיף הדיור", אמר.